Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christina Vinter-Thomsen, Lise Guldborg Birkemose
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduction to English
Titel 2 Outsiders in Britain
Titel 3 SoMe- EKSAMEN
Titel 4 Essay workshop
Titel 5 Minimalism- EKSAMEN
Titel 6 American Inequality + SRO- EKSAMEN
Titel 7 The Appeal of Horror- EKSAMEN
Titel 8 Empire and India- EKSAMEN
Titel 9 The American Election- mini course
Titel 10 Dystopia inkl. værk- EKSAMEN
Titel 11 Stories of Love from Shakespeare till Now- EKSAMEN
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduction to English

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Outsiders in Britain

Vi kaster et blik på forskellige personligheder, der falder udenfor samfundets normer på den ene eller den anden måde. Forløbet begynder med et projektarbejde, hvor eleverne undersøger selvvalgte subcultures, og skal lave en kreativ præsentation af disse. Derefter har vi primært kigget på outsiders i England, da vi har dykket ned i problematikker vedrørende immigration med særligt fokus på Windrush-generationens oplevelser. Endelig har vi arbejdet med Skinhead-kulturen via filmen "This is England". Identitet er derfor i høj grad et nøgleord, som kendetegner forløbet.

Kernetekster:
* Sylvia Haymon: Mr. Kleinman's Cat
* Floella Benjamin: Coming to England (uddrag af selvbiografi)
* Shane Meadows: This is England, 2006 (film)
* BBC News: Under the Skin (artikel), 12.april 2007
* Subnormal - A British Scandal (BBC- dokumentar på MitCFU)
* Frank Langfitt: U.K Government Report Draws Criticism Over Historic
   Denial of Race Issues, 2021
* Lisa Blower: The Cherry Tree, 2019

Supplerende materiale:
Elevvalgte kilder fra internettet til arbejdet med deres subculture-presentations. Elevvalgte kilder fra internettet til arbejdet med Thatcher and the 80's
En hurtig oversigt over arven efter Thatcher: https://www.theguardian.com/politics/datablog/2013/apr/08/britain-changed- margaret-thatcher-charts
The Windrush Generation: Why people invited to UK faced deportation: https://www.youtube.com/watch?v=Q4SIP7EZze4&t=13s
BBC Question Time discussion: Does the UK suffer from similar systemic racism as the US? fra https://www.youtube.com/watch?v=UbWlgOtjLSs&t=98s

Følgende sider bruges til egen tekstproduktion, som opslagsværker og til grammatiske øvelser:
https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordbog.gyldendal.dk/ https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ https://www.merriam-webster.com/

Estimeret sideantal: 38 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SoMe- EKSAMEN

Forløbet er læst som et fællesfagligt forløb sammen med samfundsfag, hvor vi har fokus på digital dannelse samt unges brug af sociale medier. Vi reflekterer over hvorfor sociale medier er så vanedannende, og vi taler både om fordele ved at have skærmtid samt konsekvenser. Da forløbet indledes med en film-analyse samt en retorisk analyse af dokumentaren "The Social Dilemma", hvori vi også kigger på fakta- og fiktionskoder, udvides elevernes kendskab til de engelskfaglige metoder.

Kernetekster:
* Patrick Cederberg: Noah (kortfilm)
*Jeff Orlowski: The Social Dilemma, 2020, dokumentarfilm/ docudrama.
* The Science Behind Why We Take Selfies"  i Open Wide, Bækgaard m.fl.
* Black Mirror season 3, episode 1: Nosedive. (tv-serie)
* Polly Frost: That Final Paper You Want From Me i Open Wide, Bækgaard m.fl.
* Nausicaa Renner: How Social Media Shapes Our Identity. For The New Yorker: https://www.newyorker.com/books/under-review/how-social-media-shapes-our-identity
* Roger Scruton: Can Virtual Life take over from Real Life i Digital Identities: Knudsen, m.fl.
* Baroness Susan Greenfield: How Facebook Addiction is damaging your child's brain i Digital Identities: Knudsen, m.fl.
* Patrick Hess: The Power Social Media Has Over Teen Lives i huffpost.com: https://www.huffpost.com/entry/the-power-social-media-has-over-teen-lives_b_5582497
* Lev Grossman: You- Yes, You- Are Time's Person Of The Year, for The Time Magazine i Open Wide, Bækgaard m.fl.
* Jessica Glenza: Jennifer Lawrence denounces nude photo hack as "sex crime" i New York, oktober 2014
* Dylan Curran: Are you ready? Here is all the data Facebook and Google have on you, 2018 for The Guardian

Supplerende materiale:
* Fulcher and Scott: "Front Region and Back Region i Open Wide, Bækgaard m.fl. (excerpt on Goffmann)
* A-B-C News: Exposing China's Digital Dystopian Dictatorship

Følgende sider bruges til egen tekstproduktion, som opslagsværker og til grammatiske øvelser:
https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordbog.gyldendal.dk/ https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ https://www.merriam-webster.com/

Estimeret sideantal: 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Minimalism- EKSAMEN


Vi går i dybden med den litterære strømning minimalisme. Teksterne og arbejdet med disse er baseret på "When Less Is More: American Minimalist Fiction" af Karen Christensen, Gyldendal (2014).

Kernetekster:
* Stephen Hall: Stories for a Phonebook
* Jayne Anne Phillips: Solo Dance
* Ernest Hemingway: Hills like White Elephants
* Ernest Hemingway: Cat in the Rain
* Raymond Carver: One More Thing
* Richard Bratigan: Greyhound Tragedy
* Frederick Barthelme: Galveston
* Raymond Carver: Popular Mechanics

Supplerende materiale:
*Lærerproduceret materiale om Minimalism.

Følgende sider bruges til egen tekstproduktion, som opslagsværker og til grammatiske øvelser:
https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/

Estimeret sideantal: 18 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 American Inequality + SRO- EKSAMEN

Eleverne får en introduktion til "The American Dream" og hvor svær denne er at opnå. Vi fokuserer dermed på bagsiden af konceptet ved at læse tekster om forskellige typer af ulighed, både ift. økonomisk og social mobilitet, men også hvad angår køn. Under arbejdet med gender inequality er eleverne blevet introduceret til metoden Gender Criticism, og de har benyttet denne metode til at analysere Greta Gerwig's Barbie. Netop denne del af forløbet er gennemført i samarbejde med samfundsfag.
Afslutningsvis har vi diskuteret, hvilke konsekvenser omstødelsen af Roe vs. Wade vil få for ligestillingen i USA.

Kernetekster:
*The Declaration of Independence
* Edward N. Kearney: The Frontier Heritage (artikel fra Worlds of English)
* Emma Lazarus: The New Colossus (digt fra Worlds of English)
* Stephen Sondheim: "America", fra West Side Story. (sang)
* Arnold Schwarzenegger: "Arnold Schwarzenegger Recalls Lessons From
  25 Years as a U.S Citizen"  fra the U.S News and World Report Website, 18  
  September 2008 (artikel)
* 84 Lumber Super Bowl Commercial, 2017 fra
  https://www.youtube.com/watch?v=nPo2B-vjZ28
* Marco Rubio: "Freedom Tower Speech, 2016 (tale)
* Greta Gerwig: Barbie, 2023 (film)
* Always Commercial: "Run like a girl"
  fra https://www.youtube.com/watch?v=qtDMyGjYlMg
* Robyn Swirling: "I Was Labeled The High School "Slut". It Affected My
  Whole Life" (artikel fra Huffington Post)
* Annie Sundberg, Ricki Stern: "Reversing Roe", 2018 (dokumentar på
  Netflix)
* Marco Rubio: "Rubio Delivers Floor Speech on Dignity of Life, Need for Pro-
  family Policies.
* Elizabeth Warren: "I Am Angry But Determined to Protect Roe", 2022 for
  Marie Claire.
* Michelle Obama: Becoming (uddrag af selvbiografi)

Supplerende materiale:
* “Basic American Values and Beliefs”- fra Edward N. Kearney et al;
  American Ways: An Introduction to American Culture
* The Declaration of Independence for Kids fra
   https://www.youtube.com/watch?v=TiduzZTWFOU&t=1s

* Diverse artikler om debatten omkring Barbie:
* "The Barbie Movie's Biggest Backlash Misses What the Film Was Really Trying to Say"
* "Why Barbie Deserves the Backlash"
* "Is Barbie Feminist? Not For All Women"
* "Greta Gerwig's Barbie Is A Feminist "Bimbo" Classic"
* Lærerproduceret materiale om immigration og Whiteshift.
* Video: "Social Inequality Explained in a 100$ Race fra
  https://www.youtube.com/watch?v=4K5fbQ1-zps

Følgende sider bruges til egen tekstproduktion, som opslagsværker og til grammatiske øvelser:
https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/

Estimeret sideantal: 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The Appeal of Horror- EKSAMEN

Formålet med dette forløb er at undersøge genren, horror, og hvordan denne påvirker os. Fokus ligger derfor på læsning af både nyere horror-materiale, men også subgenren Gothic horror igennem uddrag af Bram Stoker's "Dracula" og Edgar Allan Poe's The Tell Tale Heart og Guillermo del Toros film Crimson Peak. Eleverne trænes i genre-karakteristika og udvider også deres kendskab til filmiske virkemidler igennem en komparativ analyse af filmen "The Babadook" og Stephen Kings "The Boogeyman". Desuden stifter eleverne bekendtskab med flere forskellige litterære metoder og øver sig i at anvende disse. Metoderne er; Nykritisk analyse, psykoanalytisk læsning, Gender criticism og New Historicism, Størstedelen af teksterne er hentet fra Systimes I-bog, "Horror" af Rasmus Drisdal og Johanne Riktrup Hansen.

Kernetekster:
* Klip fra Season 1, episode 1 of American Horror Story- Murder House
* Stephen King: "Why we crave horror movies" (Uddrag fra Systime´s Horror)
* Excerpt of Bram Stoker's Dracula (Fra Distorted Mirrors, Gyldendal)
* Stephanie Meyer: Twilight- uddrag af kapitel 13 (Fra Distorted Mirrors, Gyldendal)
* Stephen King: "The Boogeyman"
* Jennifer Kent: "The Babadook", 2014 (Film)
* Edgar Allen Poe: "The Tell-tale Heart"
* Guillermo del Toro: "Crimson Peak" (film)

Følgende sider bruges til egen tekstproduktion, som opslagsværker og til grammatiske øvelser:
https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/

Supplerende materiale:
* Freud: The Uncanny (Uddrag fra Systime's "Horror")
* Theory of the significance of horror (from the "lead in" from Systime's "Horror")
* The Babadook is the scariest film I've ever seen" fra https://www.theguardian.com/film/2014/dec/02/the-babadook-scariest-film-exorcist-william-friedkin
* Clips from Coppola's Dracula
* Introduction to Vampires and Vampire Fiction (Fra Distorted Mirrors)
* Lærerproduceret powerpoint om forskellige teorier til fortolkning af Horror tekster.

Estimeret sideantal: 77 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Empire and India- EKSAMEN

For at give eleverne den nødvendige baggrundsviden om britisk imperialisme inden de stifter bekendtskab med en af de største kolonier, læses tekster der omhandler Storbritanniens storhedstid og principperne bag imperialismen. Derefter bevæger vi os til tekster, der alle belyser Indiens kompleksitet via udvalgte aspekter, såsom kvindeliv, religion, børn og det moderne Indien. Der lægges særligt fokus på kontraster som for eksempel mand/kvinde, rig/fattig og tradition vs. modernitet.

Kernetekster:
• “Rule Britannia”
• “Land of Hope and Glory”
• “God Save the Queen”
* Robert Booth: UK more nostalgic for empire than other ex-colonial powers, for The Guardian
• Rudyard Kipling: “White Man’s Burden” fra Wider Contexts
• George Orwell: “Shooting an Elephant"
* K. S. Duggal: “The Night of the Full Moon”
* Numair A. Choudhury; Chokra
* Arundhati Roy; The God of Small Things, uddrag fra Indien- Den nye Stormagt af Jacob Graves Sørensen og Tom Sig Jessen
* Gita Krishnankutty: The Bell
* India's Daughter, dokumentar på MitCFU.

Følgende sider bruges til egen tekstproduktion, som opslagsværker og til grammatiske øvelser:
https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/

Supplerende materiale:  
• Quotations about Empire
* Derudover elevernes egen research om The British Empire:
Følgende sider er med sikkerhed brugt:
http://www.nationalarchives.gov.uk/education/empire/intro/overview6.htm
http://www.britishempire.co.uk/
http://www.victorianweb.org/history/empire/Empire.html
* Elevvalgte sider fra internettet om f.eks kvindeliv og børn i Indien
* Herunder også kapitlerne "Education, languages and historical influences" samt "Family, social life and marriage" + ”Religion and Politics” fra  Arti Kumar og Dorte Bæk-Sørensen "Discovering India", Lindhardt og Ringhof, 2015
* http://www.bbc.co.uk/history/british/modern/partition1947_01.shtml

Estimeret sideantal: 65 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dystopia inkl. værk- EKSAMEN

Forløbet fokuserer på genren dystopia og tager udgangspunkt i værket "Animal Farm”, som er blevet læst. Herudover er der fokus på genren indenfor film og serier og i et romanuddrag. Forløbet har fokuseret på mundtlighed, hvor eleverne fortrinsvis har arbejdet i diskussionsgrupper med romanen, og de har ydermere produceret podcasts.

Kernetekster:
* George Orwell: Animal Farm
* Love, Death and Robots, season 2, episode 3: Pop Squad
* Shirley Jackson: The Lottery
* Gary Ross: The Hunger Games (film)
* Suzanne Collins: The Hunger Games, kapitel 1.

Følgende sider bruges til egen tekstproduktion, som opslagsværker og til grammatiske øvelser:
https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/

Supplerende materiale:
* Alex Gendler: How to recognize a dystopia: https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0
* Lærerproduceret powerpoint om Dystopia og Utopia
* Diverse sider om George Orwell, modernism og den russiske revolution til tolkning af Animal Farm.

Estimeret sideantal: 148 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Stories of Love from Shakespeare till Now- EKSAMEN

I dette forløb undersøger vi kærlighedens mange facetter igennem Shakespeare's univers, her repræsenteret ved et par sonnets og uddrag af Romeo and Juliet, samt en selvvalgt roman. Forløbet rummer således værklæsning organiseret som bogklubber, hvor 4-5 elever mødes og diskuterer samme roman. Hovedparten af eleverne har valgt at læse enten Sally Rooney's "Normal People", eller André Acimans "Call me by your name", mens de sidste 5 elever har valgt at læse "The Seven Year Slip" af Ashley Poshton. Derfor er alle tre romaner opført i denne undervisningsbeskrivelse, men de opgives ikke for alle elevers vedkommende.

Kernetekster:
* Shakespeare: Sonnet 138: "When my love swears that she is made of truth"
* Shakespeare: Sonnet 130: "My mistress' eyes are nothing like the sun"
* Shakespeare: Sonnet 18: "Shall I compare thee"
* Shakespeare: Romeo and Juliet: Prologue + Act 1, scene 5 + Act 2, scene 2.
* Sally Rooney: "Normal People"
* André Aciman: "Call me by your name"
* Ashley Poshton: "The Seven Year Slip".

Følgende sider bruges til egen tekstproduktion, som opslagsværker og til grammatiske øvelser:
https://minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordbog.gyldendal.dk/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.merriam-webster.com/

Estimeret sideantal: 310 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer