Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Anna Riber
|
Hold
|
2022 FR/b (1b FR, 2b FR, 3b FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begyndersystem Ici on parle français
Kernestof:
Vi arbejdede med begyndersystem i : "Ici on parle français " af Karen Schumacker på https://www.franskportal.dk med tilhørende interaktive øvelser og pixigrammatik. Eleverne indlæres i de basale ord , vendinger, grammatik og udtaleregler, som en fransk begynderelev har brug for.
Eleverne bruger ordbogen.com, https://leconjugueur.lefigaro.fr, https://www.larousse.fr som redskab til bøjning af verber og bl. an. udtale leksikon https://da.forvo.com/languages/fr/
Supplerende stof:
- udvalgte tekster og øvelser fra https://www.podcastfrancaisfacile.com
- udvalgte programmer "Alors parle" (bl. an. Les prépositions, le verbe Avoir, Les vêtements, La cuisine, Les chiffres ) på: https://mitcfu.dk
Sider: 85 = 55 (del 1) + 30 (del 2)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
L'amitié 1
Vi arbejdede med Quatre amis af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendals forlag, 1. udgave 2010
Fransk sæbeopera om 4 gymnasieelever og deres hverdag. Fokus på temaet l'amitié og l'amour difficile
Udover det: kortfilm Carla en 10 secondes som handler om venskab men også brug af sociale medier, overgreb og mobning ( https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/10-sekunder-med-carla)
Supplerende stof: Alors parle La cuisine!
Sider: 25
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La violence
Vi arbejdede med filmen "Nikita" af Luc Besson og læste udvalgte scener fra filmmanuskriptet. Vi brugte også Øvehæftet udarbejdet af Karen Schumacker.
Fokus var på temaer: L'amour difficile et la violence og på delprøve 1 opgaver og udvalgte genrer i delprøve 2
Sider: 21
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Le monde francophone - eksamensemne
Vi arbejdede med forskellige fransktalende lande med særligt fokus på Tunisien og La Réunion
Andre berørte emner: les jeunes, la famille, l'amitié, entre deux cultures.
Brugt materiale:
• Franskportal:
- La francophonie
- Les francophones
- Les DOM/TOM
- La traite des noirs
• Kirikou et la sorcière, animationsfilm
• Alors demande : La Réunion, une partie de la France, CFU
• Alors demande : Être jeune à la Réunion, CFU
• Alors demande : Le français en Tunisie, CFU
• Alors demande : Être jeune à Tunis, CFU
• Vidéo La francophonie, qu'est-ce que c'est? (https://www.youtube.com/watch?v=MIvbHbn-tQk)
• Le Texte: « Meriam – une jeune tunisienne » dans : Porte-paroles. Dix portraits de jeunes francophones, de Peter Jensen. Systime, 2002
• Le texte: Dakia, Dakia : ’Dakia, fille d’Alger’, 1996, Castor Poche Flammarion, Jeunesse
Særligt fagligt fokusområde : mundtlighed (fremlæggelser om fransktalende lande, tekstpræsentationer mm), tekstforståelse samt lytteforståelse
Sider : 20
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
L'amitié 2 - eksamensemne
Vi arbejdede med filmen, filmmanuskriptet til "Intouchables" samt Øvehæftet af Karen Schumacker, forlaget Passion samt med kortfilmen "amis que vent emporte (https://www.tv5mondeplus.com/en/cinema/court-metrage/amis-que-vent-emporte) og tilhørende opgaver på franskportalen
Fokus på: emnet L'amitié, træning af skriftlighed (delprøve 1 og 2 opgaver) samt billedbeskrivelse, opførelse af dialoger med brug af gambitter
Supplerende stof (ifm emne Le monde francophone) "Alors demande L'amour et l'amitié en Tunisie" (2014)
Sider: 19
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Les contes - eksamensemne
Eventyrgenren traditionelt og i moderne nyfortolkninger, genretræk og aktantmodellen.
Kernestof;
Fra Les contes de fées à nouveau, Systime:
Il était une fois: https://lescontes.systime.dk/?id=134
le genre: https://lescontes.systime.dk/?id=136
Pérrault: Le petit Chapéron Rouge: https://lescontes.systime.dk/?id=130
Film: Kirikou et la sorcière, Michel Ozelot
Le texte La Belle et la Bête
Supplerende stof:
Photo de Diana Goldstein: Snowy: https://lescontes.systime.dk/?id=131
Photo de Diana Goldstein: Red: https://lescontes.systime.dk/?id=131
Kirikou n'est pas grand, sang af Youssou n'Dour: https://www.youtube.com/watch?v=z1cmwCnKjDQ&list=RDz1cmwCnKjDQ&start_radio=1
Faglige mål;
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-analysere og fortolke forskellige fransksprogede tekster, samt sætte teksten ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
Sider: 18
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Culture française
Fokus på mundtlig sprogfærdighed samt de kulturelle, samfundsmæssige forhold i Frankrig; Vi arbejdede også med fordomme omkring franskmænd og Frankrig generelt.
Eleverne holdt oplæg om det der er typisk fransk blandt andet det franske køkken, typiske sport, natur og seværdigheder, strejkekultur, arkitektur osv.
Materialer:
Comment dire bonjour à un français; Les règles de politesse; L'apéro, En France, on se fait la bise (tekster på franskportal)
http://connaissances.dk/2016/01/06/lepiphanie-helligtrekonger/
La culture française ! (https://www.youtube.com/watch?v=nc9M74_vzR8)
Les clichés sur les Français : comment distinguer le vrai du faux ?( https://www.cia-france.fr/blog/culture-traditions-francaises/les-cliches-sur-les-francais
November 08, 2018)
Sider: 16
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
La grande ville - eksamensemne
Forløb om storby og storbyens problematikker med fokus på SDF, fattigdom, ensomhed og Paris (kærligheds by)
Brugt materiale:
- franskportal: Les SDF, Les centres d'hébergement d'urgence, La solitude, La pauvreté
- vidéo Didier, SDF depuis 10 ans, dort dans les sous-sols de la Défense
- sangen « Sous le ciel de Paris » - Zaz
- kortfilm Petit coeur (https://www.youtube.com/watch?v=9Ik_g4nKKDc) samt tilhørende opgaver
Supplerende materiale:
- sangen LA CHANSON DES SDF EN 2022
https://fr.statista.com/statistiques/1008917/nombre-sdf-france/
https://www.20minutes.fr/paris/4074687-20240206-paris-nombre-abri-hausse-16-3-500-sdf-recenses
Sider: 9 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
La famille - eksamensemne
Vi arbejdede (som kernestof) med udvalgte scener fra manuskriptet til filmen La famille Bélier samt Øvebogen udarbejdet af Karen Schumacker, Forlaget Passion
Fokus på la famille, og la musique française.
Opbygning af emnerelaterede gloser (familie)
Som supplerende stof arbejdede vi med Michel Sardous og Louanes sange
https://apprendre.tv5monde.com/fr/aides/vocabulaire-la-famille.
Fokus:
-Træning af delprøve 1 opgaver + delprøve 2
- mundtlige fremlæggelser (billedbeskrivelse)
- tekstforståelse
Sider: 18
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Répétition
Repetition af det faglige stof, forberedelse til eksamen, gennemgang af forløb
Faglige mål: træning af billedbeskrivelse samt tekstpræsentation; træning af delprøve 1 opgaver forløb
Sider: 7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783064322",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783064322",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783064322"
}