Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Poul Dalgaard Jensen
|
Hold
|
2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Vikinger
Til undervisningen generelt:
Eleverne kan i eksamenssituationen tilgå alle dokumenter, links mv. der er brugt på lectio i undervisningen.
I forhold til bøgerne Verden før 1914 og Verden efter 1914 er det i alle tilfælde 1-udgaven, der henvises til.
Ved K. Helles Store linjer i verdenshistorien refereres der over alt til udgaven fra 2000.
Bemærk at Danmarkshistorien.dk nu er lagt ind under Danmarkshistorien.Lex.dk. De aktive links er fortsat aktive!
Relevant for alle forløbene er læst: Historiemetode: H. Funder, 2017. At skrive historie s. 33.
På sporet af historien: Film. C. Lund, 2019, s 48-51
Den danske vikingetid med særligt vægt på togterne til England og deres baggrund samt eftertidens historiebrug af perioden.
Set: DR TV Historien om Danmark. 2017. Afsnittet om vikingetiden.
Fra Danmarkshistorien.dk/Danmarkshistorien.Lex.Dk er læst følgende afsnit: Vikingetogter i England 793-896. Erobringstogter til England 991-1016, Danelagen, Danegæld, Jellingstenene,, , Religionsskifte, Nordisk Mytologi, Jellingstenene. Knud den Stores brev af 1027, Den angelsaksiske Krønike 789-954, John af Wallingfords Krønike, ca. 1220.
Klasseundervisning og gruppeforløb. Besøg på Moesgaard: den danske oldtid.
Om Jim lyngvilds vikingeudstilling: https://videnskab.dk/kultur-samfund/arkaeolog-jim-lyngvilds-vikingeudstilling-er-flot-men-praeget-af-historieloes-udklaedningsleg/
Klasseundervisning og mindre gruppeforløb
Ialt ca 65 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Korstog
Korstog særligt i forhold til kampen om Jerusalem i det 12. århundrede
- hvorfor tog de afsted?
- hvordan behandlede kristne og muslimer hinanden ved kulturmødet i Jerusalem i 1100-tallet og hvordan bruger de to kulturer begreberne hellig og retfærdig krig
- hvordan fremstiller filmen Kingdom of Heaven (Ridley Scott 2005) mødet mellem muslimer og kristne - set filmen
Ca 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Frihedsrevolutionerne, Den franske revolution
Middelalder og renæssance
- Den franske enevælde, Versailles-hoffet og de amerikanske uafhængighedskrige
- Oplysningstidens tanker om samfundspagt, magtens deling og folkerets rettigheder
- Den Franske Revolution. Årsager, udbrud og forløb: Stænderforsamling, Stormen på Bastillen og stiftelsen af Nationalforsamlingen, Konstitutionelt monarki, Republik, Terrorregime og Napoleon
- Slaveriet og slavehandlens afskaffelse
Læst kilderne:
- Bossuet om Enevældens ideologi. P. Frederiksen Grundbog til verdenshistorien 1750-1914, 2007. side 240-241
- Cahier fra 3. standen i Toulon. Høffding. Den Franske Revolution. Bd 1, side 29-30.
- Eklæring om kvindernes rettigheder 1791. Høffding. Den Franske Revolution. Bd 1, side 39-41
Klasseundervisning og mindre gruppeforløb
Ialt ca 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Rom - studietur
- Roms udvikling som imperium
- Overgangen fra republik til kejserdømme: Augustus' selviscenesættelse: Brød og cirkus (gladiatorfænomenet) og bygninger/monumenter
Set uddrag minut 1-14 Det romerske imperium, DRK 2013
ca 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Fra 1. Verdenskrig til 2. Verdenskrig
Den Russiske revolution og Stalinismen - udviklingen af et totalitært styre: Stalins 5-årsplan og terror
- Nazismens ideologi, særligt i forhold til Holocaust
- Totalitarismeteorien og Folkedrabskonventionen
- 2. Verdenskrig
Set filmen: Schindlers liste. S. Spielberg, 1994
Set udsendelsen Beslutningsprocessen
Klasseundervisning og mindre gruppeforløb
Set: Stalinismens fascination min 1-53, DR2, 2003
På sporet af historien: Film. C. Lund, 2019, s 48-51
Klasseundervisning og mindre gruppeforløb
Ialt ca 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Den tidlige Kolde krig og Vietnamkrig
Den kolde krigs opståen: hvad var årsag?
Brændpunkter i Den første kolde krigs tidsperiode:
- Den Kolde krigs opstart: årsager og skyld (Tyskland/Østeuropa, Marshallplan, Trumandoktrin, Nato/Warszawapagten)
Afslutningen på den tidlige Kolde Krig: Cubakrisen
Kilder læst: Trumandoktrinen og Ted Sorenson om Krisebeslutningen i Det hvide Hus (Cubakrisen)
Vietnamkrigen: hvorfor og hvordan - krigen i USA samt My Lai-massakren
Set dokumentar: Vietnam 1954-68 47 min, DR2 2006 og My Lai-massakren 88 min, DR2 2011
Set spillefilmen Platoon, Olliver Stone 2006
Kilde: Løjtnant Calleys beretning om My Lai-massakre. P. Frederiksen Fra drage til tiger. 2000, side 94-97
Klasseundervisning og mindre gruppeforløb
Ialt ca 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Den Kolde krigs afslutning
2. Kolde Krig 1979: Iran og Afghanistan som amerikanske udfordringer
Amerikansk oprustning i Reagan-tiden samt Gorbatjovs forsøg på reformer som forudsætningen for murens fald. Murens fald og Sovjetunionens opløsning - en udfordret verdensorden.
Set klip fra: Præsident Reagan (1) 39.30-43.20
Præsident Reagan (2) 15.50-21.30
Berlinmurens fald 13-26. DRKultur 2009
Videoen: Why did the Soviet Union collapse?:
Sådan blev Putin en af verdens mægtigste mænd: https://www.youtube.com/watch?v=w60uvrj8PtQ
Reagan-kilden: Realisme, Styrke, Dialog Januar 1984 - fra Kilder Til Den Nye Verden
Klasseundervisning og mindre gruppeforløb
Ialt ca 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Danmark efter 1945
Danmark i verden efter 1945, særligt det sikkerhedspolitiske paradigmeskift i 1980erne.
De glade 60'ere og ungdomsoprøret.
Schlütterperiode: økonomiske reformer, Yuppietid og 2/3 samfund.
Danmarks sikkerhedspolitiske strategi under forandring: fra fodnotepolitik til aktivisme og krigsdeltagelse. DK’s deltagelse i de amerikanske krige og Ukrainekrigen og Trump som udfordring.
Uddrag Fra DR dokumentarserie: Lille land hvad nu?, min 23.45.35
Uddrag fra dokumentarserien: Danske drømme, DR Kultur, 2017 afsnit 4 min 27.30-39; Afsnit 5 min 0-10; Afsnit 6 min 23-36
Danmarkshistorien.dk: Fodnotepolitikken og det alternative sikkerhedspolitiske flertal 1982-1988 samt: Danmak i krig 1991-2011
Klasseundervisning og mindre gruppeforløb
ialt ca 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783069687",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783069687",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783069687"
}