Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Poul Dalgaard Jensen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Vikinger
Titel 2 2. Danmark i 1800-tallet (DHO)
Titel 3 3. Korstog
Titel 4 4. Frihedsrevolutionerne, Den franske revolution
Titel 5 5. Rom - studietur
Titel 6 6.  Fra 1. Verdenskrig til 2. Verdenskrig
Titel 7 7. Den tidlige Kolde krig og Vietnamkrig
Titel 8 8. Den Kolde krigs afslutning
Titel 9 9. Danmark efter 1945

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Vikinger

Til undervisningen generelt:
Eleverne kan i eksamenssituationen tilgå alle dokumenter, links mv. der er brugt på lectio i undervisningen.

I forhold til bøgerne Verden før 1914 og Verden efter 1914 er det i alle tilfælde 1-udgaven, der henvises til.
Ved K. Helles Store linjer i verdenshistorien refereres der over alt til udgaven fra 2000.
Bemærk at Danmarkshistorien.dk nu er lagt ind under Danmarkshistorien.Lex.dk. De aktive links er fortsat aktive!

Relevant for alle forløbene er læst: Historiemetode: H. Funder, 2017. At skrive historie s. 33.
På sporet af historien: Film. C. Lund, 2019, s 48-51



Den danske vikingetid med særligt vægt på togterne til England og deres baggrund samt eftertidens historiebrug af perioden.
Set: DR TV Historien om Danmark. 2017. Afsnittet om vikingetiden.
Fra Danmarkshistorien.dk/Danmarkshistorien.Lex.Dk er læst følgende afsnit: Vikingetogter i England  793-896. Erobringstogter til England 991-1016, Danelagen, Danegæld, Jellingstenene,, , Religionsskifte, Nordisk Mytologi, Jellingstenene. Knud den Stores brev af 1027, Den angelsaksiske Krønike 789-954, John af Wallingfords Krønike, ca. 1220.
Klasseundervisning og gruppeforløb. Besøg på Moesgaard: den danske oldtid.
Om Jim lyngvilds vikingeudstilling: https://videnskab.dk/kultur-samfund/arkaeolog-jim-lyngvilds-vikingeudstilling-er-flot-men-praeget-af-historieloes-udklaedningsleg/

Klasseundervisning og mindre gruppeforløb

Ialt ca 65 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Danmark i 1800-tallet (DHO)

- Mekaniseringen af landbruget, omlægning til animalsk brug, dannelsen af andelsbevægelsen og bondebevægelsen samt polarisering mellem selvejerbønder og landarbejdere/tyende.
- Afskaffelsen af enevælden, den nationalliberale bevægelse, grundloven og systemskiftet
- De Slesvigske krige, særligt 1864 og krigenes baggrund i nationale modsætninger i Helstaten samt fremkomsten af den nationalliberale bevægelse.

Set klip fra DR-serien. 1800 tallet på vrangen. Afsnit (4) minut 30-36 og afsnit (5) minut 33-36

I forløbet indgår DHO

Fra Danmarkshistorien.dk er læst:

- Artikel: Krigen i 1864 (2. Slesvigske Krig) https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/krigen-i-1864/

- Kilde: Breve fra Christian 9. til befolkningen, 16. november 1864. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/breve-fra-christian-9-til-befolkningen-1864

- Kilde: Agnes Gads dagbog 1864 - Danske flygtninge fra Slesvig. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/agnes-gads-dagbog-1864-danske-flygtninge-fra-slesvig/

Klasseundervisning og mindre gruppeforløb

Ialt ca 55 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Korstog

Korstog særligt i forhold til kampen om Jerusalem i det 12. århundrede

- hvorfor tog de afsted?
- hvordan behandlede kristne og muslimer hinanden ved kulturmødet i Jerusalem i 1100-tallet og hvordan bruger de to kulturer begreberne hellig og retfærdig krig
- hvordan fremstiller filmen Kingdom of Heaven (Ridley Scott 2005) mødet mellem muslimer og kristne - set filmen

Ca 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Frihedsrevolutionerne, Den franske revolution

Middelalder og renæssance
- Den franske enevælde, Versailles-hoffet og de amerikanske uafhængighedskrige
- Oplysningstidens tanker om samfundspagt, magtens deling og folkerets rettigheder
- Den Franske Revolution. Årsager, udbrud og forløb: Stænderforsamling, Stormen på Bastillen og stiftelsen af Nationalforsamlingen, Konstitutionelt monarki, Republik, Terrorregime og Napoleon
- Slaveriet og slavehandlens afskaffelse

Læst kilderne:
- Bossuet om Enevældens ideologi. P. Frederiksen Grundbog til verdenshistorien 1750-1914, 2007. side 240-241
- Cahier fra 3. standen i Toulon. Høffding. Den Franske Revolution. Bd 1, side 29-30.
- Eklæring om kvindernes rettigheder 1791. Høffding. Den Franske Revolution. Bd 1, side 39-41

Klasseundervisning og mindre gruppeforløb

Ialt ca 40 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Rom - studietur

- Roms udvikling som imperium
- Overgangen fra republik til kejserdømme: Augustus' selviscenesættelse: Brød og cirkus (gladiatorfænomenet) og bygninger/monumenter

Set uddrag minut 1-14 Det romerske imperium, DRK 2013

ca 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Fra 1. Verdenskrig til 2. Verdenskrig

Den Russiske revolution og Stalinismen - udviklingen af et totalitært styre: Stalins 5-årsplan og terror
- Nazismens ideologi, særligt i forhold til Holocaust
- Totalitarismeteorien og Folkedrabskonventionen
- 2. Verdenskrig


Set filmen: Schindlers liste. S. Spielberg, 1994
Set udsendelsen Beslutningsprocessen
Klasseundervisning og mindre gruppeforløb
Set: Stalinismens fascination min 1-53, DR2, 2003

På sporet af historien: Film. C. Lund, 2019, s 48-51

Klasseundervisning og mindre gruppeforløb


Ialt ca 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Den tidlige Kolde krig og Vietnamkrig

Den kolde krigs opståen: hvad var årsag?
Brændpunkter i Den første kolde krigs tidsperiode:
- Den Kolde krigs opstart: årsager og skyld (Tyskland/Østeuropa, Marshallplan, Trumandoktrin, Nato/Warszawapagten)
Afslutningen på den tidlige Kolde Krig: Cubakrisen

Kilder læst: Trumandoktrinen og Ted Sorenson om Krisebeslutningen i Det hvide Hus (Cubakrisen)

Vietnamkrigen: hvorfor og hvordan -  krigen i USA samt My Lai-massakren
Set dokumentar: Vietnam 1954-68 47 min, DR2 2006 og My Lai-massakren 88 min,  DR2 2011
Set spillefilmen Platoon, Olliver Stone 2006
Kilde: Løjtnant Calleys beretning om My Lai-massakre. P. Frederiksen Fra drage til tiger. 2000, side 94-97


Klasseundervisning og mindre gruppeforløb

Ialt ca 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Den Kolde krigs afslutning

2. Kolde Krig 1979: Iran og Afghanistan som amerikanske udfordringer
Amerikansk oprustning i Reagan-tiden samt Gorbatjovs forsøg på reformer som forudsætningen for murens fald. Murens fald og Sovjetunionens opløsning - en udfordret verdensorden.

Set klip fra: Præsident Reagan (1) 39.30-43.20
                   Præsident Reagan (2) 15.50-21.30
                   Berlinmurens fald 13-26. DRKultur 2009
                   Videoen: Why did the Soviet Union collapse?:
                   Sådan blev Putin en af verdens mægtigste mænd:  https://www.youtube.com/watch?v=w60uvrj8PtQ
Reagan-kilden: Realisme, Styrke, Dialog Januar 1984 -  fra Kilder Til Den Nye Verden



Klasseundervisning og mindre gruppeforløb

Ialt ca 35 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Danmark efter 1945

Danmark i verden efter 1945, særligt det sikkerhedspolitiske paradigmeskift i 1980erne.

De glade 60'ere og ungdomsoprøret.
Schlütterperiode: økonomiske reformer, Yuppietid og 2/3 samfund.
Danmarks sikkerhedspolitiske strategi under forandring: fra fodnotepolitik til aktivisme og krigsdeltagelse. DK’s deltagelse i de amerikanske krige og Ukrainekrigen og Trump som udfordring.

Uddrag Fra DR dokumentarserie: Lille land hvad nu?, min 23.45.35
Uddrag fra dokumentarserien: Danske drømme, DR Kultur, 2017 afsnit 4 min 27.30-39; Afsnit 5 min 0-10; Afsnit 6 min 23-36
Danmarkshistorien.dk: Fodnotepolitikken og det alternative sikkerhedspolitiske flertal 1982-1988 samt: Danmak i krig 1991-2011

Klasseundervisning og mindre gruppeforløb

ialt ca 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer