Vestfyns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestfyns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Hans Jern Worsøe
Hold
2022 HI/v (
1v HI
,
2v HI
,
3v HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vikingetiden
Titel 2
DHO/Danmark i 1800tallet
Titel 3
Europa. Lange Linier
Titel 4
Europa. Fra revolutioner til 1918
Titel 5
Europa 1918-1945
Titel 6
Danmark 1914- i dag
Titel 7
Internationale forhold efter 1945
Titel 8
Mellemøsten efter 1945
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vikingetiden
Fokus på samfund, menneskeliv, togter og moral samt diskussion af "danskhed".
Hvad er historiefaget for en størrelse og bevidsthed omkring materialetyper
Indhold
Kernestof:
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden/ Du skal kun læse, hvad der står i "venstre" side og ikke åbne de andre under "relateret indhold". samt Vikingetiden, ca. 800-1050
Præsentation af billeder fundet i sidste modul
Vikingetiden, ca. 800-1050 Læs afsnittet "Broer, ringborge og Dannevirke" samt "Kongemagten" og "Vikingetidens bebyggelser"
Vikingeskibetoglandbrug.pdf (Pdf-side 2-5 læs ikke det med småt omkring billederne) og uddrag af Sturlasons beskrivelse af vikingeskibene og "Kong Knuds liv og gerning") Skibene-.docx
Kildeanalyse: Historisk kildetekst fra vikingetiden: Rigs Vandring - Nationalmuseet
Som baggrund læses U.H.Larsen "Vikingernes religion og livsanskuelse" s.133-140) doedenviking-2.pdf Derpå læses og analyseres kilden Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus") skikke, ca. 922 Læs "Kildeintroduktion" og derpå selve kilden fra "Afsnit 8" (Beg
Carlsen, L. "Nordisk Religion", Musagetes, 1986, tekst 8 (s. 29-31) i vikingernemytologi.pdf Du behøver ikke besvare spørgsmålene
Nedenstående afsnitstitler fremkommer ved åbning af bare et af linkene
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
DHO/Danmark i 1800tallet
Fokus på landbrug, industrialisering, kvindernes kamp og nationalstaten samt dansk-historieopgaven.
Fokus på materialetyper i faget
Indhold
Kernestof:
Kühle, Ebbe: Danmark - historie, samfund, Gyldendal: side 88-94.
Kühle, Ebbe: Danmark - historie, samfund, Gyldendal: 116-120 og 136-137 afsnittet "Socialdemokratiet"
Kühle, Ebbe "Danmark, Historie, Samfund" s. 123-125 "De kvindelige arbejdere" og s. 143-144 "Kvindernes politiske ligestilling"DKHISTSAMF106-144.pdf, som passer til problemformulering 2
Kühle, Ebbe: Danmark - historie, samfund, Gyldendal: side 128-134 dkhistsamf.pdf
Kühle, Ebbe: Danmark - historie, samfund, Gyldendal: side 128-134 dkhistsamf.pdf samt H.F. Poulsens ”Det danske monarki og stænderforfatningen” og”Casinomødets resolution 20.marts 1848” (ligger i opgavedokumentet)
I modulet laver vi DHO øvelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Europa. Lange Linier
Fokus på den græske polis med demokrati, uddannelse, krig og religion samt Middelalderen med fokus på korstog, Renæssancen og Oplysningstidens filosoffer
Indhold
Kernestof:
Bryld "Verden før 1914", Systime, 2008 s. 12-16 Polis (Verden før 1914).pdf
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 19-23, 74-100, 103-120, 123-140, 157-172, 181-189, 192-199
og P.B.Nielsen "Torv og tempel", Munksgaard, 1995, tekst 23 (s. 73-74):torvogtempeltekst23-24.pdf
Hele modulet anvendes til DHO
Nielsen, P. B. "Torv og Tempel", Munksgaard s. 43-49 og s. 52-54 Du behøver ikke lave opgaverne undervejs
Din tale fra sidst
Episode 3 - Mythic Warriors | FULL EPISODE | RETRO RERUN og torvogtempel.pdf og baggrundslitteratur Verdenfør 1914 Polis.pdf s. 30-32
Opgave Krig i oldtidens Grækenland.doc
I modulet arbejder du med:
Afsnit
korstog.docx Anvend max. 20 minutter derhjemme. Vi indleder i lokale 46
Kingdom of Heaven (film) - Wikipedia (frivillig læsning)
Find 3-5 historisk korrekte ting fra filmen "Kingdom of Heaven" og 3-5 ukorrekte. Brug både dine notater og www
Uden at tage notater. Det gør vi i fællesskab i modulet
samt enevælden1.pdf Uddrag af Kongeloven
Vi arbejder i modulet
Medbring "Verden før 1914"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21,94
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Europa. Fra revolutioner til 1918
Indledes med Den industrielle Revolution og Den franske Revolution efterfulgt af optakten til og fokus på 1. Verdenskrig og freden
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914, Systime; sider: 211-230, 241-255, 260-263
Høffding "Den franske revolution" s. 37-39hoefding.pdf og:
Afsnit
Hold nu tungen lige i munden, da bøgerne/pdf næsten hedder det samme. Og i Bryld Verden efter 1914.pdf 9-18
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - 1. udg., Systime: side 22-25 og 31-34.pdf
"Verden efter 1914" s. 34-36 og 40-45 Verden efter 1914.pdf og Bender/Gade "Imperialismen og 1.Verdenskrig tekst 42 og 43 (s.82-88) i 1vkr.pdf
Bryld Verden efter 1914.pdf s. 37-51 Bender/Gade ”Mellemkrigstiden og 2.Verdenskrig” tekst 1 14punkter.pdf
Bryld Verden efter 1914.pdf s. 37-51 og Bender/Gade ”Mellemkrigstiden og 2.Verdenskrig” tekst 1 14punkter.pdf Bare rolig, du har læst det før.....
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Europa 1918-1945
Mellemkrigstidens Europa med fokus på Tyskland i 1930erne samt Den anden Verdenskrig og Holocaust (Selvstændigt elevarbejde)
Indhold
Kernestof:
Bryld Verden efter 1914.pdf s. 37-51 og Bender/Gade ”Mellemkrigstiden og 2.Verdenskrig” tekst 1 14punkter.pdf Bare rolig, du har læst det før.....
Else Priisholm: Verden i krig og krise, Munksgaard; sider: 34-53, 62-66, 68-69, 81-102
Skimlæsning
25program.pdf(tekst 32) /Kap. 18 - tekst 18.c - Forlaget Columbus
CFU-login Hitlers vej til magten/"FolkeforførerenHitler".docx
CFU-login (Så vi sidst, se færdigt fra 41 minutter)
og Bender Gade "Mellemkrigstiden og 2.Verdenskrig" tekst 42-43 (s. 86-92)
Dagens opgave: Jødeudryddelsen.doc
Bender/Gade "Mellemkrigstiden og 2.Verdenskrig" tekst 57-59 pdf og tekst 33pdf
De sidste fremlæggelser
München - Wikipedia, den frie encyklopædi og Münchenartikel.pdf samt de sidste fremlæggelser
I modulet arbejdes med:
krigogkrise91-102.pdf og:
I modulet læses og analyseres Bender/Gade Mellemkrigstiden og 2.Verdenskrigtekster.pdf tekst 51-52 og 63-65
Den anden Verdenskrigogførstevkr.docx fra sidste modul og Slaget ved Stalingrad - Slag under 2. Verdenskrig - lex.dk
Den anden Verdenskrigogførstevkr.docx fra forrige modul og Slaget ved Stalingrad - Slag under 2. Verdenskrig - lex.dk
I modulet samler vi op på forløbet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Danmark 1914- i dag
Kort om situationen efter Den første Verdenskrig, velfærdsstaten og indvandring samt fokus på højkonjunktur, EF og EU og ungdomsoprør. Min/Elevens egen plads i historien
Indhold
Kernestof:
Kühle, Ebbe: ”Danmark Historie Samfund”, Gyldendal, 1989 s. 145-155 Læs og forstå uden at tage notater .pdf
Kühle, Ebbe: Danmark - historie, samfund, Gyldendal; sider: 173-182
Kühle, Ebbe: ”Danmark Historie Samfund”, Gyldendal, 1989.pdf.
Forsøg ligeledes at placere din familie (bedsteforældre, oldeforældre……..) ind i udviklingen mht. erhverv, uddannelse, bopælsskift osv., og vurder hvorledes dette adskiller sig fra eller bekræfter dagens lektie. Og ja, det er for en gangs skyld tilla
Velfærdsstaten og de universelle rettigheder, efter 1849 Læs kun hovedartiklen i venstre side af siden samt Mattæusevangeliet kap. 20. 1-16 Matthæusevangeliet Kapitel 20
Jordskredsvalget i 1973 Læs kun hovedartiklen i venstre side af siden og Foged "Danmark i Opbrud", Gyldendal, 1993, tekst 22 danmarkiopbrudtekst22.pdf
Foged "Danmark i Opbrud" tekst 32-33 danmarkiopbrudtekst32-33.pdf og Kühle "Forandringer & dilemmaer" s. 16-20til "EMS'en" kuhleforandringerogdilemmaer.pdf
kuhleforandringerogdilemmaer.pdf s. 23-32.
https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/kulturelle-og-sociale-opbrud/ Det er kun hovedsiden du skal læse og naturligvis ikke artiklerne, kilderne osv. samt: Foged "Dk i Opbrud" Tekst 25, 28 og Okkels Olsen "Når lyset bryder fr
Fremlæggelser
Rockeroplæg samt:
Se en nyhedsudsendelse, læs en avis eller lignende og noter, hvad du kunne tænke dig at vide mere om, diskutere osv.
Kühle "Forandringer & dilemmaer" s. 98-116 forandringer&dilemmaers.pdf og muhammedanerne.pdf
Vi samler op på "indvandringen" fra før ferien
Kühle ”Danmark Historie Samfund” s. 197-201 danmarkhistoriesamf.pdf og:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 7
Internationale forhold efter 1945
Freden efter Den anden Verdenskrig efterfulgt af fokus på Den kolde Krig: Opstart og afvikling samt våbenkapløb, Cubakrisen og rustningsaftaler
Indhold
Kernestof:
Bryld, Carl-Johan: Den nye verden, Systime; sider: 9-28, 33-36, 60-75, 100-103, 108-116, 242-246
Svend Aage Bay "Sovjetunionen og Vestmagterne 1945-1955" s. 49-53 potsdamtraktaten.pdf og dermed:
Se dokumentar "Den kolde Krig.1945-47.Jerntæppet" CFU-login (Lånt til dig, så gå selv ind på cfu og ikke via dette link) og Bender/Gade "Stormagtspolitikken 1945-1982" tekst 1 og 4 (s.9-11 og 16-20).pdf
Afsnit
Vi gennemgår jeres rigtig gode arbejde fra sidst
og CFU-login (Kun de første 28 minutter) "Marshallhjælpen 1947-52" (Er lånt til dig) og Sv. Åge Bay: "Sovjetunionen og Vestmagterne" s. 83-84, 87, 91-92 nato.pdf
Sv. Åge Bay: "Sovjetunionen og Vestmagterne" s. 83-84, 87, 91-92 nato.pdf
Berlinblokadetidsliste.docx
Byggingen av Berlinmuren 1961.flv
CFU-login "Thirteen Days", 2000, Instruktør Roger Donaldson
Bender/Gade "Stormagtspolitikken 1945-1982" Tekst 49-50 (s.112-116)
Noget har du læst, men nu i sammenhæng
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Mellemøsten efter 1945
Fokus på staten Israels oprettelse og efterfølgende konflikter og krige: Suezkrisen, krigen i 1967 og 1973, fredsforhandlinger, palæstinenserne og fremtiden........
Indhold
Kernestof:
Bender, Johan: Palæstinaproblemet, Gyldendal Uddannelse; sider: 26-49
zionisme.pdf
Bryld, Carl-Johan: Den nye verden, Systime; sider: 47-50
øverst og Bender/Gade ”Stormagtspolitikken 1945-1982” tekst 37-38 RettentilPalæstina.pdf
"Palæstinaproblemet......" s. 57-63 og tekst 20 (s. 172-174) Begge dele i suezkrisen.pdf
Bender "Palæstinaproblemet.........." s.64-73 ???dageskrigen.pdf
Bender "Palæstinaproblemet...." s. 86-98
Bender "Palæstinaproblemet....." s. 78-80ned (pdf-side 5-7) og tekst 33 (pdf-side 2-4) yomkippur.pdf)
Bender "Palæstinaproblemet....."s. 99-103 og 108-113 palaestina.pdf og VIDEO: Pige bider israelsk soldat for at befri sin 12-årige bror
Bender "Palæstinaproblemet......" s. 114-125 palæstina99-125.pdf
Bender "Palæstinaproblemet......."s. 126-134.pdf
This Is Why There is No Peace In Israel/ Palestine og
Vi fortsætter i modulet, hvor vi slap i mandags
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783070862", "T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783070862", "H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783070862" }