Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lars Ohlsen
Hold 2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historie - Besøg på Moesgaard
Titel 2 Antikkens Grækenland
Titel 3 DHO
Titel 4 Europæisk middelalder
Titel 5 Den Franske Revolution
Titel 6 Den Industrielle Revolution
Titel 7 Første Verdenskrig
Titel 8 Anden Verdenskrig
Titel 9 Den Kolde krig
Titel 10 Verden uden for Europa - Afkolonisering
Titel 11 Velfærdsstatens udvikling og fremtid
Titel 12 Israel-Palæstina-konflikten
Titel 13 "Kronologiforløb"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til historie - Besøg på Moesgaard

Forløbet var en kort introduktion til historie som fag samt et besøg på Moesgaard i Århus med fokus på dansk oldtid.

Væsentligste arbejdsformer: Gruppearbejde og fremlæggelse.

Omfanget af fagligt stof: 2%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Antikkens Grækenland

Forløbet ”Det gamle Grækenland” havde primært 4 elementer:
- For det første en kort introduktion Hellas og den græske polis.
- For det andet en sammenligning mellem Athen og Sparta.
- For det tredje et fokus på demokratiets udvikling i Athen. (Solon, Kleisthenes, Perikles og de centrale institutioner.)
- For det fjerde lidt om eftertiden.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, individuel fremlæggelse og gruppearbejde.

Omfanget af fagligt stof: 7%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

Forløbet ”DHO” handlede om dansk historie under det moderne gennembrud med en kort introduktion til følgende emner.
- For det første om Første og Anden Slesvigske Krige.
- For det andet industrialiseringen.
- For det tredje slaget på fælleden.
- For det fjerde om sædelighedsfejden.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde og DHO.

Omfanget af fagligt stof: 11%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Europæisk middelalder

Forløbet ”Europæisk middelalder” havde primært 4 elementer:
- For det første en kort introduktion vesteuropæisk feudalisme.
- For det andet pavemagten og Islam.
- For det tredje et fokus korstogene.
- For det fjerde lidt om pesten.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning og gruppearbejde.

Omfanget af fagligt stof: 9%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den Franske Revolution

Forløbet ”Den Franske Revolution” havde primært 3 elementer:
- For det første et udgangspunkt i oplysningsfilosofferne.
- For det andet et fokus på stænderforsamlingen og nationalforsamlingen.
- For det tredje lidt om Napoleon og konservatismen.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde og individuel fremlæggelse.

Omfanget af fagligt stof: 11%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den Industrielle Revolution

Forløbet ”Den Industrielle Revolution” havde primært 3 elementer:
- For det første et udgangspunkt i samfundsmæssige ændringer i England.
- For det andet et fokus på hvorfor det begyndte i England.
- For det tredje et fokus på de sociale konsekvenser for arbejderklassen.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuel fremlæggelse.

Omfanget af fagligt stof: 9%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Første Verdenskrig

Forløbet ”Første Verdenskrig” havde primært 3 elementer:
- For det første europæisk imperialisme omkring år 1900.
- For det andet et fokus på optakten, årsagen og forløbet af Første Verdenskrig.
- For det tredje fokus på Versaillestraktaten.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, , individuelt arbejde, individuel fremlæggelse, gruppearbejde og skriftligt produkt.

Omfanget af fagligt stof: 9%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Anden Verdenskrig

Forløbet ”Anden Verdenskrig” havde primært 3 elementer:
- For det første mellemkrigstiden i Europa.
- For det andet Hitler og nazismen.
- For det tredje fokus på optakten til Anden Verdenskrig og Appeasementpolitikken.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, , individuelt arbejde, individuel fremlæggelse, gruppearbejde og skriftligt produkt.

Omfanget af fagligt stof: 9%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Verden uden for Europa - Afkolonisering

Forløbet ”Verden uden for Europa - Afkoloniseringen” havde primært 3 elementer:
- For det første de forskellige faser og årsager af afkoloniseringen.
- For det andet afkoloniseringen af Indien og Indokina.
- For det tredje et fokus på en vurdering af den europæiske imperialisme.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, individuel fremlæggelse og gruppearbejde.

Omfanget af fagligt stof: 7%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Velfærdsstatens udvikling og fremtid

Forløbet ”Det danske velfærdssamfund” havde primært 3 elementer:
- For det første en gennemgang af velfærdsmodeller.
- For det andet udviklingen af det danske velfærdssamfund fra omkring grundlovens indførelse til omkring 1973.
- For det tredje et fokus på aktuelle udfordringer og løsninger for det danske velfærdssamfund.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftligt produkt.

Omfanget af fagligt stof: 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Israel-Palæstina-konflikten

Forløbet ”Israel-Palæstina-konflikten” havde primært 4 elementer:
- For det første en gennemgang af konfliktens udvikling fra før oprettelsen af staten Israel.
- For det andet udviklingen i fredsprocessen.
- For det tredje et fokus på den aktuelle konflikt.
- Og afslutningsvis en diskussion af løsninger på konflikten.

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde.

Omfanget af fagligt stof: 9%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 "Kronologiforløb"

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer