Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Lars Ohlsen
|
Hold
|
2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til historie - Besøg på Moesgaard
Forløbet var en kort introduktion til historie som fag samt et besøg på Moesgaard i Århus med fokus på dansk oldtid.
Væsentligste arbejdsformer: Gruppearbejde og fremlæggelse.
Omfanget af fagligt stof: 2%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antikkens Grækenland
Forløbet ”Det gamle Grækenland” havde primært 4 elementer:
- For det første en kort introduktion Hellas og den græske polis.
- For det andet en sammenligning mellem Athen og Sparta.
- For det tredje et fokus på demokratiets udvikling i Athen. (Solon, Kleisthenes, Perikles og de centrale institutioner.)
- For det fjerde lidt om eftertiden.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, individuel fremlæggelse og gruppearbejde.
Omfanget af fagligt stof: 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
Forløbet ”DHO” handlede om dansk historie under det moderne gennembrud med en kort introduktion til følgende emner.
- For det første om Første og Anden Slesvigske Krige.
- For det andet industrialiseringen.
- For det tredje slaget på fælleden.
- For det fjerde om sædelighedsfejden.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde og DHO.
Omfanget af fagligt stof: 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Europæisk middelalder
Forløbet ”Europæisk middelalder” havde primært 4 elementer:
- For det første en kort introduktion vesteuropæisk feudalisme.
- For det andet pavemagten og Islam.
- For det tredje et fokus korstogene.
- For det fjerde lidt om pesten.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning og gruppearbejde.
Omfanget af fagligt stof: 9%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den Franske Revolution
Forløbet ”Den Franske Revolution” havde primært 3 elementer:
- For det første et udgangspunkt i oplysningsfilosofferne.
- For det andet et fokus på stænderforsamlingen og nationalforsamlingen.
- For det tredje lidt om Napoleon og konservatismen.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde og individuel fremlæggelse.
Omfanget af fagligt stof: 11%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den Industrielle Revolution
Forløbet ”Den Industrielle Revolution” havde primært 3 elementer:
- For det første et udgangspunkt i samfundsmæssige ændringer i England.
- For det andet et fokus på hvorfor det begyndte i England.
- For det tredje et fokus på de sociale konsekvenser for arbejderklassen.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuel fremlæggelse.
Omfanget af fagligt stof: 9%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Første Verdenskrig
Forløbet ”Første Verdenskrig” havde primært 3 elementer:
- For det første europæisk imperialisme omkring år 1900.
- For det andet et fokus på optakten, årsagen og forløbet af Første Verdenskrig.
- For det tredje fokus på Versaillestraktaten.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, , individuelt arbejde, individuel fremlæggelse, gruppearbejde og skriftligt produkt.
Omfanget af fagligt stof: 9%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Anden Verdenskrig
Forløbet ”Anden Verdenskrig” havde primært 3 elementer:
- For det første mellemkrigstiden i Europa.
- For det andet Hitler og nazismen.
- For det tredje fokus på optakten til Anden Verdenskrig og Appeasementpolitikken.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, , individuelt arbejde, individuel fremlæggelse, gruppearbejde og skriftligt produkt.
Omfanget af fagligt stof: 9%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den Kolde krig
Forløbet ”Den Kolde Krig” havde primært 3 elementer:
- For det første Europas deling efter Anden Verdenskrig.
- For det andet et fokus på ansvaret for begyndelsen af Den Kolde Krig.
- For det tredje kort om afslutningen på Den Kolde Krig.
- Der var også en perspektivering til krigen i Ukraine.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde og individuel fremlæggelse.
Omfanget af fagligt stof: 9%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Verden uden for Europa - Afkolonisering
Forløbet ”Verden uden for Europa - Afkoloniseringen” havde primært 3 elementer:
- For det første de forskellige faser og årsager af afkoloniseringen.
- For det andet afkoloniseringen af Indien og Indokina.
- For det tredje et fokus på en vurdering af den europæiske imperialisme.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelt arbejde, individuel fremlæggelse og gruppearbejde.
Omfanget af fagligt stof: 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Velfærdsstatens udvikling og fremtid
Forløbet ”Det danske velfærdssamfund” havde primært 3 elementer:
- For det første en gennemgang af velfærdsmodeller.
- For det andet udviklingen af det danske velfærdssamfund fra omkring grundlovens indførelse til omkring 1973.
- For det tredje et fokus på aktuelle udfordringer og løsninger for det danske velfærdssamfund.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftligt produkt.
Omfanget af fagligt stof: 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Israel-Palæstina-konflikten
Forløbet ”Israel-Palæstina-konflikten” havde primært 4 elementer:
- For det første en gennemgang af konfliktens udvikling fra før oprettelsen af staten Israel.
- For det andet udviklingen i fredsprocessen.
- For det tredje et fokus på den aktuelle konflikt.
- Og afslutningsvis en diskussion af løsninger på konflikten.
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde.
Omfanget af fagligt stof: 9%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
"Kronologiforløb"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783071321",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783071321",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783071321"
}