Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christopher Lillelund Hanmann, Lone Hollmann, Rasmus Snitkjær Nielsen
|
Hold
|
2022 id/ax (1ax id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Klatring (eksamen)
Klatring:
Formålet med forløbet er at afprøve, opleve og træne klatring og bouldering som bevægelsesform. Herunder at arbejde med styrke-relaterede aktiviteter ift klatring.
Eleverne skal træne samarbejde og sikringsprocedure ved vægklatring og forskellige basale klatreteknikker, hvor fokuspunkter er (dvs I skal kunne/ vide noget om);
Sikring af makker
Nedfiringsteknik af makker
Klatreteknik:
•3-punktsreglen - 4 punkter/ flyt et ad gangen
•brug af ben fremfor arme
•kroppens tyngdepunkt ind over fødder
•arme holder dig ind til væg/ holder balance
•træk fødderne med op
* varieret fatning om greb
* tænk frem ift. at læse ruten på væggen
•varieret fatning om greb
•tænk frem ift at læse ruten på væggen
I forbindelse med sikringsprocedure og kommunikation skal eleverne arbejde med og kende begreber som: arbejdsløkke, skrue-karabin, bundsikring, prosik snor, ottetals knob + dobbelt ottetal, klatre kommandoer som: "du er sikret", "jeg klatrer", "stram op", "slæk"
Der kan også arbejdes med flow, hurtighed og blinde-klatring på væggen.
Eleverne skal kunne definere, hvilken type idrætskultur(er) klatring kan knyttes til.
Litteratur:
- Kattinge Værk Natur- og aktivitetscenter/ Dansk Klatreforbund, 2011: Vægklatring ”Indledning”, s. 7 (Generel klatrehistorik og afgrænsning af disciplin)
- Desuden s. 12-13-14 (Sikkerhedsprocedure, Klatreteknik, bevægelsesteknik, faldteknik og råbsprocedure)
- Franch m.fl. Idræt B – Idrætsteori. Systime 2009. s. 96 Tabel 1: Idrætstyper, Hvem dyrker hvad hvorfor?, s. 96
- Kompendium til klatrekursus 2005 - Giraffen. s. 6, 7, 9
I alt 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klatring
Klatring:
Formålet med forløbet er at afprøve, opleve og træne klatring og bouldering som bevægelsesform. Herunder at arbejde med styrke-relaterede aktiviteter ift klatring.
Eleverne skal træne samarbejde og sikringsprocedure ved vægklatring og forskellige basale klatreteknikker, hvor fokuspunkter er (dvs I skal kunne/ vide noget om);
Sikring af makker
Nedfiringsteknik af makker
Klatreteknik:
•3-punktsreglen - 4 punkter/ flyt et ad gangen
•brug af ben fremfor arme
•kroppens tyngdepunkt ind over fødder
•arme holder dig ind til væg/ holder balance
•træk fødderne med op
•varieret fatning om greb
•tænk frem ift at læse ruten på væggen
I forbindelse med sikringsprocedure og kommunikation skal eleverne arbejde med og kende begreber som: arbejdsløkke, skrue-karabin, bundsikring, prosik snor, ottetals knob + dobbelt ottetal, klatre kommandoer som Sikring klar, Jeg klatrer, stram op, slæk,
Der kan også arbejdes med flow, hurtighed og blinde-klatring på væggen.
Eleverne skal kunne definere, hvilken type idrætskultur(er) klatring kan knyttes til.
Litteratur:
- Kattinge Værk Natur- og aktivitetscenter/ Dansk Klatreforbund, 2011: Vægklatring ”Indledning”, s. 7 (Generel klatrehistorik og afgrænsning af disciplin)
- Desuden s. 12-13-14 (Sikkerhedsprocedure, Klatreteknik, bevægelsesteknik, faldteknik og råbsprocedure)
- Franch m.fl. Idræt B – Idrætsteori. Systime 2009. s. 96 Tabel 1: Idrætstyper, Hvem dyrker hvad hvorfor?, s. 96
- Kompendium til klatrekursus 2005 - Giraffen. s. 6, 7, 9
I alt 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2 Dans for sjov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3 Ultimate (eksamen)
Teoriafsnittene dækker følgende emner:
1. Introduktion til ultimate
En introduktion til sporten og de fundamentale koncepter i spillet
2. Regler
En gennemgang af 6 grundlæggende regler i ultimate
3. Spirit of the game
4. Angrebstaktik - Stak
En introduktion til angrebstaktikken kaldet "stak"
5. Forsvarsspil
Introduktion til personopdækning som forsvarstaktik
Faglige mål for idræt på C-niveau i gymnasiet
Ultimate er en sport i færdighedsområdet “Boldspil” og skiller sig ud ved at der spilles med en disc i stedet for en bold. De faglige mål for undervisningen i idræt på C-niveau understøttes af forløbet beskrevet i denne guide. Heriblandt:
- Kropsbevidsthed
Kropskontakt er ikke tilladt i ultimate. Samtidig er ultimate en sport, hvor man typisk dækker hinanden tæt i forsvarsspillet og løber efter den samme disc i angreb. For at undgå krops- kontakten i disse situationer stilles store krav til elevernes kropsbevidsthed og -kontrol. Kasteteknikken skiller sig desuden væsentligt ud fra andre sportsgrene indenfor boldspils- området og udfordrer eleven med både sammensatte og isolerede kropsbevægelser.
- Udvikling af taktiske og tekniske færdigheder
Eleverne vil opleve at de hurtigt bliver bedre til at kaste og gribe. Lektionsplanen er bygget op, så den taktiske forståelse kommer til at udfordre de tekniske færdigheder. På den måde bliver både tekniske og taktiske færdigheder udviklet sideløbende med hinanden. Eksempelvis vil en større forståelse for angrebsspillet stille højere krav til elevernes formåen i forsvarsspillet og omvendt. Der vil være en gennemgående progression i forløbet, som giver eleverne et basalt kendskab til simple taktikker, og repetitioner af øvelserne, der gør dem komfortable med tekniske aspekter af kasteteknik og løbemønstre.
- Forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Ultimate er en sport, som i høj grad lægger fokus på samarbejde. Da spilleren med discen ikke må løbe, er ultimate en af de få holdsport, hvor man altid skal være minimum to spillere om at score et point (en kaster og en griber). Rollen som kaster og griber er vidt forskellig og stiller forskellige krav til den enkelte spiller. Der opstå også rollefordelinger mellem de spillere, der skal forsøge at gribe discen. Da discen nemt kan blokeres i luften af en forsvarsspiller, bliver det vigtigt at griberne laver plads til hinanden, så en af dem kan blive fri. Dette kommer hurtigt til udtryk i småspil og kamp, hvor der ofte i starten er mange tabte eller blokerede discs, og eleverne vil opleve, at de skal lave plads til hinanden. Det kan fremhæves i undervisningen, at eleverne i kamp skiftevis skal give andre spillere plads eller selv være den aktive spiller.
- Beherske centrale færdigheder indenfor området “Boldspil”
Forløbet i denne guide lægger vægt på at nå bredt rundt om de centrale færdigheder der er indenfor sporten. Herunder kaste- og gribeteknikker, løbemønstre og basale taktiske færdigheder. Efter at have gennemført lektionsplanen skal eleverne:
• Kunne udføre:
Baghåndskast, sikre gribninger enten som pandekage- eller krabbe- gribning og simple løbemønstre i ultimate
• Have prøvet:
Forhåndskast, at kaste til en spiller i løb, cut, at spille kamp
• Kende til:
Spillets forløb og de grundlæggende regler, at spille uden dommer, en
angrebstaktik og en forsvarstaktik.
Litteratur:
Yubio kap 15.1 og 15.2 omkring historie og regler, ide og organisering (6 sider)
Yubio kap 15.6 omkring spirit of the game (3 sider)
I alt 9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 Opvarmning til musik (eksamen)
Faglige mål:
● at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
● at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
● at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
● at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
● at have viden om gymnastikkens historie og idrættens organisering i DK
Opgave:
Eleverne skal i grupper udarbejde og fremvise rytmisk opvarmningsprogram på ca. 15 min.
Krav og bedømmelseskriterier:
1. Teknik: Fx strakte fodled i hop, strakte albueled i sving eller en korrekt udført planke. Forevisningskvalitet: at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
2. Musikforståelse: Musikvalg - passer tempoet til valgte øvelser? Følges musikken? Startes der på taktslag ét?
3. Teori - opbygning af program: Er der en progression i opbygningen af programmet ift. intensitet og øvelsesvalg? Bruges ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og vrid)? Er programmet motiverende? Generel teoretisk viden om vigtigheden af opvarmning.
4. Undervisning: Formidles øvelser klart og tydeligt? Både i forhold til øvelser og tale.
Materiale:
- Yubio kapitel 30 (30 - 30.4) (ca. 6 sider)
- Elmelund Van EE, Jeppe m.fl.: Grundbog i idræt C (Gyldendal) s. 10-13 (ca. 4 sider)
- "Tjek på idræt" om takttælling (PDF) (ca. 3 sider)
- Jadg, Henrik m.fl.: Krop og samfund (Gyldendal 1995) s. 17-20 (4 sider). ......??????
Omregnet ca. 13 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 X-fit (eksamen)
Eleverne skal kunne udføre følgende bevægelser teknisk korrekt:
Kettlebell Swing
Kettlebell Pushpress
Squat m. variationer
Dumbell power snatch
Dødløft
Box Jump
Farmer Walk
Derudover er der fokus på diverse styrkeprægede øvelser med egen kropsvægt som belastning.
Kendskab til de 10 domæner og definitioner på begreberne:
1. Udholdenhed (kredsløb)
2. Udholdenhed/stamina (celler)
3. Styrke
4. Smidighed
5. Power
6. Speed
7. Koordination
8. Agility
9. Balance
10. Præcision
Eleven skal kunne planlægge et program til crossfit med selvvalgt brug af et til flere af træningsprincipperne:
-FT
-AMRAP
-EMOM
-Tabata
-YGIG
-Ladder
og kunne vurdere et program i forhold til de 10 domæner.
Litteratur:
Yubio kap. 2.3 om muskler, knogler og led og kapitel 3 om effekten af muskeltræning (3+6 sider =9 sider)
Michael Ross Sinclair “Crossfit - funktionel træning i gymnasiet” (4 sider)
I alt ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Træningsprojektet og floorball (eksamen)
Træningsprojektet (opgives ikke til eksamen) og Floorball (floorball opgives til eksamen i kategorien "Boldspil)
Med udgangspunkt i eget fysisk udgangspunkt udarbejder og gennemfører eleverne et træningsprojekt i kondition, hvor floorball inddrages som træningsform. Forløbet starter og slutter med en konditionstest, en yo-yo-test. Derudover konkurrerer skolens 3.g klasser i et 5 km terrænløb.
Hvert modul indeholder fælles opvarmning, intervaltræning (f.eks. 10-20-30 princippet) og floorball. Modulerne sluttes af med dagbogsskrivning.
Eleverne introduceres til grundlæggende teoretiske aspekter af konditionstræning og træningsmetoder. (aerob træning, kondital, puls, intervaltræning mm)
Målet er, at den enkelte elev bliver i stand til at udforme et træningsprogram og træne udfra et træningsprogram samt gøre sig kvalificerede og begrundede overvejelser over, hvad der lykkes og ikke lykkes.
Eleverne afleverer slutteligt en træningsrapport med resultaterne fra forløbet og en selvevaluering baseret på den tilknyttede træningsteori.
Litteratur til træningsprojektet:
(pdf) Estrup, Claus m.fl., Systime 2005 Idræt C - teori i praksis: "Træningsprojektet" s. 118 -125. (8 s.) og Træningslære s. 96 - 105. (10 s.)
(pdf) Elmelund Van Ee, Jeppe m.fl: Idræt C - praksis og teori, Gyldendal 2018, "Test og træning" s. 95-100 (6 s.)
(pdf) Fakta om BMI, fedtprocent og kondital, Kilde: https://www.motion-online.dk/hvad-er-konditallet/ (1 s.
(I alt 25 sider)
Boldspillet floorball bruges som cardio træning og opgives til eksamen.
Floorball:
I forhold til den praktiske del af eksamen skal du:
• Vise korrekt greb om staven
• Kunne lave en aflevering og modtage en aflevering til en makker, der står 5-10 meter væk.
• Kunne drible med forside og bagside af stav og håndtere bolden mens du kigger op.
• Kunne udføre et trækskud og slagskud, hvor du rammer målet.
• Kunne indgå i kampsituationer hvor du modtager bolden og spiller den videre.
• Kunne samarbejde med de andre på holdet og hjælpe hinanden i kampsituationer ved brug af verbal og nonverbal kommunikation.
• Kunne vise evnen til at gøre dig spilbar i kampsituationer.
• Evt. Vise at du kan indgå i spilsystemer.
Teori
Yubio idræt kapitel 14: Floorball ca. 13 sider læsestof + diverse øvelser
• Floorballs historie (udleveret PDF) ca. 1 normalside
• Regler, ide og organisering ca. 6 normalsider
• Den gode floorballspiller (udleveret PDF) ca. 2 normalsider
* Kaosbold og spilforståelse fra Claus Estrup m. fl.”Idræt C - teori i praksis” (Systime) s. 75, 86 - 88 ca. 4 normalsider
(i alt 17 sider)
(Materialet til træningsprojektet er relevant: Estrup, Claus m.fl., Systime 2005 Idræt C - teori i praksis: Træningslære s. 96 - 105. (10 s.)
I forhold til den teoretiske del af eksamen skal du:
• Kunne redegøre for, hvilken type af boldspil, som floorball kan kategoriseres som, ud fra teorien om de fire boldspilsfamilier.
• Kunne beskrive floorballs historie.
• Kunne redegøre for regler, ide og organisering af floorball.
• Kunne forklare de fysiologiske krav til den gode floorballspiller.
• Kunne forklare hvorfra energien til floorball spilleren stammer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio: Læs afsnit 7.1 - 7.2.1 om testning
-
Yubio
-
Tjekliste til træningsplan-planlægning.docx
-
Yubio idræt c+b; sider: 1-14
som pdf
-
Læs om Floorballs historie og regler mm. og afsnit 3,4 om aerob træning
-
Afsnit 14,1 og 14,2 (repetition) spillets historie og ide/regler
-
Yubio lektion 3: afleveringer (øvelser A4, A5, B6, B7, B9, C1, D6 - evt. D5)
-
Yubio kapitel 14: øvelserne A7, A8, A9, C6, C11 og D8
-
Yubio øvelser: A6, B7, C7, C8 og C11 (repetition)
-
Yubio: afsnit 14,6 “Den gode floorballspiller"
-
How to Swing Dance for Beginners - Part 1: 6 Count Footwork
-
Lindyhop - the story. I skal bare skimmelæse teksten, vi gennemgår lidt på tavlen først.
-
Idrætsfagets metoder - et overblik.pdf
-
Hellzapoppin' in full color | Colorized with DeOldify
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Lindyhop (eksamen)
Forløb 8: Lindyhop i alt 8 moduler. Forløbet opgives til eksamen.
Viden:
At eleverne kender til swingdansens oprindelse og historie
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af dansens udtryk
Færdigheder:
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger:
- ’open position’
- ’closed position’
- At eleverne kan vise, hvordan man ’fører og bliver ført’ ´lead´og ´follow´ i Lindy.
Grundtrin:
- At eleverne kan udføre grundtrin i Lindyhop (6-count) og herunder demonstrere dansens karakteristika:
- ’bounce’ = den vertikale hoppende bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
- At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
Lindyhop:
- 6 count
- Jockey
- Follow føres under armen/tuck turn
- Byt plads/Pass by
- Cross the Bridge
- 4 x 6 Count Cuddle
- Street Lindy
At eleverne kan udføre nedenstående autentiske jazztrin knyttet til Lindyhop:
o Skating, The Mess around, Jump back
Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen/takten i musikken – herunder begynde på 1-slaget, og danse MED musikken.
Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen samt lave koreograferede sekvenser (rutine/showcase) i pardansen.
At eleverne har kendskab til dansebegrebet ”føring” (follow and lead) i både teori og praksis
Litteratur:
- Yubio kapitel om Lindyhop ca. 9 læsesider + videosekvenser af figurer
- Jeppe E. Vann Ee: Grundbog i Idræt C. Praksis og teori" (Gyldendal 2018) s. 15 - 22 "Labans bevægelsesprincipper"
I alt ca. 17 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9
Moduler til selvtræning og fritvalg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783075131",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783075131",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783075131"
}