Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Christopher Lillelund Hanmann, Hans Bjerg Carlsen, Mathias Jul Jørgensen, Rasmus Snitkjær Nielsen, Vivi Rejnhold Sørensen
|
Hold
|
2022 id/cz (1cz id, 2c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basketball (BOLDSPIL #1)
Formålet med forløbet er at afprøve basketball som holdspil med fokus på tekniske og taktiske færdigheder både isoleret og i spil på almindelig basketball bane/ på 2 kurve.
Eleverne præsenteres i hvert modul for en til to nye færdigheder som først øves isoleret og derefter i mere eller mindre åbne øvelser eller spil.
Eleverne skal være bevidst om et udsnit af reglerne, kunne udføre basale tekniske færdigheder og være bevist om taktiske spilmønstre – særlig i angreb.
Begreber/tekniske færdigheder
• jumpstop og et-to standsning
• pivotering
• driblinger
• skud og lay-up
• aflevering og modtagning af bold
- mand til mand forsvar
• kontra (Fast Break) Transitionsspil
• V-cut
- Jump fake
• have afprøvet screening
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve hvor ovenstående færdigheder bedømmes.
Litteratur:
Estrup, Klaus m. fl.: Idræt C – teori i praksis. (Systime 2005) S. 75, figur 8.1 og 84 - 88
I alt..........
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klatring (NYE OG KLASSISKE IDRÆTTER #1)
Klatring:
Formålet med forløbet er at afprøve, opleve og træne klatring og bouldering som bevægelsesform. Herunder at arbejde med styrke-relaterede aktiviteter ift klatring.
Eleverne skal træne samarbejde og sikringsprocedure ved vægklatring og forskellige basale klatreteknikker, hvor fokuspunkter er (dvs I skal kunne/ vide noget om);
Sikring af makker
Nedfiringsteknik af makker
Klatreteknik:
•3-punktsreglen - 4 punkter/ flyt et ad gangen
•brug af ben fremfor arme
•kroppens tyngdepunkt ind over fødder
•arme holder dig ind til væg/ holder balance
•træk fødderne med op
•varieret fatning om greb
•tænk frem ift at læse ruten på væggen
I forbindelse med sikringsprocedure og kommunikation skal eleverne arbejde med og kende begreber som: arbejdsløkke, skrue-karabin, bundsikring, prosik snor, ottetals knob + dobbelt ottetal, klatre kommandoer som Sikring klar, Jeg klatrer, stram op, slæk,
Der kan også arbejdes med flow, hurtighed og blinde-klatring på væggen.
Eleverne skal kunne definere, hvilken type idrætskultur(er) klatring kan knyttes til.
Litteratur:
Yubio C+B s. 1144-1155
Franch m.fl. Idræt B – Idrætsteori. Systime 2009. s. 96 Tabel 1: Idrætstyper, Hvem dyrker hvad hvorfor?, s. 96
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dans
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate (BOLDSPIL #2)
Fokuspunkter:
Eleverne læser om: Spillets historiske udvikling - herunder om spillets ånd/ fairplay begrebet og om regler mm (litt. se nedenfor)
Eleverne skal kende til:
- Spillets gang/ grundlæggende regler/ banen og udstyr
- Scoring
- Skridt og nøl
- Inde eller ude
- Fejl/ Hvem dømmer og hvordan?
I praksis arbejder vi med:
Tekniske færdigheder:
At mestre baghåndskastet og kende til forhåndskastet
At kende upside down kastet
At mestre pandekage gribning
At kende høje og lave gribninger
Arbejde med løb og cuts
Spilforståelse og taktik:
Mestre pivotering og opdækning
Bevægelse i rum
Arbejde med angrebssystemet ”Stack”
De tekniske færdigheder anvendes i ultimate som et færdigt spil
I forløbet arbejdes endvidere med elevernes fysiske kapacitet og konditionsfremmende øvelser som en del af spil og undervisning, samt kønsintegreret spilteori.
Litteratur:
Yubio idræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Xfit (KLASSISKE OG NYE IDRÆTTER #2)
Eleverne skal kunne udføre følgende bevægelser teknisk korrekt:
Kettlebell Swing
Squat m. variationer
Dumbell power snatch
Dødløft
Box Jump
Derudover fokus på diverse styrkeprægede øvelser med egen kropsvægt som belastning.
Kendskab til de 10 kriterier og definitioner på dem:
1. Udholdenhed (kredsløb)
2. Udholdenhed/stamina (celler)
3. Styrke
4. Smidighed
5. Power
6. Speed
7. Koordination
8. Agility
9. Balance
10. Præcision
Eleven skal kunne planlægge et program til crossfit med brug af træningsprincipperne
• FT, AMRAP, EMOM, TABATA, YGIG
og kunne vurdere et program i forhold til de 10 kriterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opvarmning (MUSIK & BEVÆGELSE #1)
Faglige mål:
● at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
● at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
● at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
● at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
● at have viden om gymnastikkens historie og idrættens organisering i DK
Opgave:
Eleverne skal i grupper udarbejde og fremvise rytmisk opvarmningsprogram på ca. 15 min.
Krav og bedømmelseskriterier:
1. Teknik: Fx strakte fodled i hop, strakte albueled i sving eller en korrekt udført planke. Forevisningskvalitet: at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
2. Musikforståelse: Musikvalg - passer tempoet til valgte øvelser? Følges musikken? Startes der på taktslag ét?
3. Teori - opbygning af program: Er der en progression i opbygningen af programmet ift. intensitet og øvelsesvalg? Bruges ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og vrid)? Er programmet motiverende? Generel teoretisk viden om vigtigheden af opvarmning.
4. Undervisning: Formidles øvelser klart og tydeligt? Både i forhold til øvelser og tale.
Litteratur:
Estrup, Klaus m. fl.: Idræt C – teori i praksis. (Systime 2005) s. 9-13 (4 sider)
Elmelund Van EE, Jeppe m.fl.: Grundbog i idræt C (Gyldendal) s. 10-13 (4 sider)
Jadg, Henrik m.fl.: Krop og samfund (Gyldendal 1995) s. 17-20 (4 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783078774",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783078774",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783078774"
}