Holdet 2022 SP/acv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Mathilde Cadovius Rasmussen
Hold 2022 SP/acv (1 SP/acv, 2 SP/acv, 3 SP/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tapas begynderforløb
Titel 2 La familia I
Titel 3 Navidad
Titel 4 Cuentos I
Titel 5 Fiestas
Titel 6 Cuentos II (Eksamen)
Titel 7 Cuba (Eksamen)
Titel 8 Frida Kahlo (Eksamen)
Titel 9 Jóvenes (Eksamen)
Titel 10 Los fantasmas de España
Titel 11 La familia II: Almodóvar (Eksamen)
Titel 12 Repetición
Titel 13 Tilladte online hjælpemidler skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tapas begynderforløb

Grundlæggende intro til spansk sprog og grammatik.

Omfang: 35,33%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64,59 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Cuentos I

I forløbet har vi arbejdet med forskellige fortællinger og eventyr.

Tekster:
- Los tres osos
- La caperucita roja
- El árbol que no tenía hojas

Omfang: 4,35%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Cuentos II (Eksamen)

Dette forløb er en fortsættelse af Cuentos 1, hvor vi arbejdede med tre fortællinger:
- Los tres osos
- El árbol que no tenía hojas
- La caperucita roja.

I 3.g har vi set filmen El laberinto del fauno og arbejdet med udvalgte scener fra filmen. Vi har benyttet Jesper Bjørnlunds drejebog og øvelser.
Ved arbejdet med filmen har fokus været på filmens eventyrelementer samt la postguerra española.
Vi har derudover læst 'La princesa y el guisante'.

Fokus på folkeeventyr vs. kunsteventyr og eventyrtræk.

Film:
- Del Toro, Guillermo 2006: El laberinto del fauno

Aflevering – El laberinto del fauno (Hjemmelavet)

Omfang: 6,52%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Cuba (Eksamen)

Vi har i dette forløb arbejdet med tekster fra bogen "Cuba en Cambio" samt filmen "Habana Blues" og sange fra denne film. Der har i forløbet været fokus på el periodo especial, macetas, jineteras, mantenidas og emigration.  

Tekstmateriale fra Lopez, Rosalba Cazón & Frederiksen 2016 - Cuba en cambio:
- El periodo especial
- Personajes de la crisis económica
- Zuleida y Aldo

Film:
- Zambrano, Benito 2005: Habana Blues

Sange fra Habana Blues (supplerende):
- Habaneando
- Solos tú y yo

Aflevering
- Miguel el Cubano

Omfang: 4,35%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Frida Kahlo (Eksamen)

Fokus i dette forløb er Frida Kahlo, hvor eleverne har erhvervet sig viden om Fridas liv, hendes forhold til Diego Rivera og hendes malerier.
Billedbeskrivelse er blevet trænet ved udvalgte malerier af Frida Kahlo. Eleverne har i grupper lavet fremlæggelser om udvalgte malerier - herunder fokus på, hvordan begivenheder i Fridas liv har influeret i disse malerier.

Tekster:
- Frida Kahlo (Marianne Havsteen & Estíbaliz M. Brink s. 19-22)
- Frida Kahlo, pintora universal (TECLA)
- El espíritu de Frida (TECLA)


Malerier:
- Mis abuelos, mis padres y yo, 1936
- Las dos Fridas, 1939
- La columna rota, 1944
- El abrazo de amorde El universo, la tierra (México), Yo, Diego y el señor Xólotl, 1949
- Naturaleza muerta con perico, 1951

Film:
-Taymor, Julie 2002: Frida (2002)

Sange:
- El elefante y la paloma (https://youtu.be/6FGlAyeBeuU)

Omfang: 5,43%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jóvenes (Eksamen)

Vi har arbejdet med tekster, som beskriver de unge spanieres situation samt arbejdet med filmen Perdiendo el norte.
Nøglebegreber: Desempleo, Los NiNis, Los mileuristas, La generación perdida, El movimiento 15M, el botellón.

Som det ses på nøglebegreberne, så har fokus været på den unge generations arbejdsløshed og lave lønninger, men også deres måde at lave botellones.

Tekster:
- Madsen, Lone & Grethe Abildgaard Christensen 2007: Fiestas - El botellón
- Kloch, Kasper & Martin Tønner 2019: España en la calle - El movimiento 15M
- Kloch, Kasper & Martin Tønner 2019: España en la calle - La generación perdida
- Loumann, Ole 2010: Nuevos retratos - Tamara la madrileña (et uddrag)
- Artikel: “Nos dedicamos a sobrevivir”

Film: Velilla, Ignacio García, 2015: Perdiendo el norte

Supplerende tekst:
- Kloch, Kasper & Martin Tønner 2019: España en la calle - Spanien var en krudttønde...
- BT: Barcelona slår hårdt ned på udendørs fester - bøder på over 4.000 kroner https://www.bt.dk/udland/barcelona-slaar-haardt-ned-paa-udendoers-fester-boeder-paa-over-4000-kroner
- La generación de mil euros (dansk tekst)

Aflevering – Jóvenes contra el cambio climático


Omfang: 4,89%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Los fantasmas de España

Dette forløb har været en del af en studietur til Madrid, hvor fokus har været på "Spaniens spøgelser" - i dette menes der, hvordan erindringen af borgerkrigen og Franco er til stede uden at være til stede i det spanske samfund.

Tekstmateriale:
- De la guerra civil a la transición (sin prisa pero sin pausa)
- La lucha por el pasado (la guerra civil española - Helene Caprani)
- La guerra civil española - no pasarán (La guerra civil española - Helene Caprani)

Film:
- Almodóvar: Madres paralelas.

Supplerende podcast:
- Kampen om historien: Skyggen af Franco

I Madrid besøgte vi bl.a. Valle de Caídos/Valle de Cuelgamuros som et erindringssted.

9,78%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La familia II: Almodóvar (Eksamen)

Forløbet er en fortsættelse af familia forløbet i 2g, hvor der i dette forløb er lagt vægt på "Las familias de Pedro Almodóvar. Centralt er der lagt vægt på fremhævelsen af kvinder og fraværet af mænd (og hvis der er fremtrædende mænd, hvordan disse så er blevet portrætteret. For at danne en ramme om Almodóvar har vi startet forløbet med at arbejde lidt med "La movida".

Materiale til La movida:
- La Movida (Sin prisa pero sin pausa)
- Alaska "A quién le importa" (sang)

Vi har i forløbet arbejdet med to film:
- Volver
- Todo sobre mi madre

Ved todo sobre mi madre har vi derudover arbejdet med udvalgte scener, hvor fokus har været på Manuela y los tres Esteban.

Vi har læst følgende scener:
- 1-5, 15, 26, 108, 110, 113-114, 67, 73, 119, 121

Derudover har vi arbejdet med teksten "Manuela fugitva" - også fra drejebogen.  

Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Tilladte online hjælpemidler skriftlig eksamen

www.ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer