Vestfyns Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vestfyns Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/acv - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Mathilde Cadovius Rasmussen
Hold
2022 SP/acv (
1 SP/acv
,
2 SP/acv
,
3 SP/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tapas begynderforløb
Titel 2
La familia I
Titel 3
Navidad
Titel 4
Cuentos I
Titel 5
Fiestas
Titel 6
Cuentos II (Eksamen)
Titel 7
Cuba (Eksamen)
Titel 8
Frida Kahlo (Eksamen)
Titel 9
Jóvenes (Eksamen)
Titel 10
Los fantasmas de España
Titel 11
La familia II: Almodóvar (Eksamen)
Titel 12
Repetición
Titel 13
Tilladte online hjælpemidler skriftlig eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tapas begynderforløb
Grundlæggende intro til spansk sprog og grammatik.
Omfang: 35,33%
Indhold
Kernestof:
Medbring høretelefoner - jeg glæder mig til at møde jer :-)
Tapas Grundbog, Gyldendal; sider: 11-12, 14, 46
1. El espan_ol (1).mp3 - Her kan man lytte til teksten
Lær at bøje verbet 'HABLAR' (at tale) udenad
2. España.mp3
Lær bøjningen af verbet ESTAR (at være/befinde sig - ikke karakteriserende) udenad
Øv dig på samtale:
Vi samler også op på det sidste af tekststykket, som vi ikke nåede sidste gang (españoles famosos)
4. Los españoles son amables.mp3
Øv dig på at kunne sige dit telefonnummer på spansk
5.Las Canarias (2).mp3
Spansk playliste Spotify
Øv dig på farverne og ugedagene som repetition fra sidste gang
Brug dette skema til at tale om vejret:
Øv farverne med hjælp fra Tío Spanish
Los colores tío spanish.jpg
7. Gonzalo Lumbreras.mp3
Lav øvelse C og D til capítulo 3 i tapas øvelser (PDF i vores dokumentmappe her på Lectio - øvelser til tapas cap. 3-5)
Lav øvelse G, H og I i tapas øvebog (PDF) kapitel 3.
9. Alonso Quijano.mp3
Tilbagevisende stedord.pdf
Færdiggør øvelse D til kapitel 4 på s. 23 i øvebogen (PDF)
Los días y meses en español
Påbegynd din aflevering og hav nogle spørgmsål klar
¿Qué tiempo hace? Hvordan er vejret? Indlær/repeter gloser med årstider og vejret HER
Øv også på Månederne
Lav en sætning med SER, en sætning med ESTAR og en sætning med HAY.
Øv dig på at kunne fortælle, hvornår du har fødselsdag - f.eks. 'mi cumpleaños es el (dag) de (måned)
Øv gloser til comidas
Øv bøjning af følgende verber:
Cabeza, Hombros, Rodillas y Pies (Head, Shoulders, Knees & Toes) | Canción de Ejercicios | ChuChu TV
Forbered at beskrive en person ud fra nedenstående billede:
Kig din aflevering igennem med fokus på rettelserne
Elite opgaveformulering.docx
Oversæt:
Færdiggør arbejdsarket til Élite
Lav tre sætninger:
quiz og byt 1g.docx
Færdiggør Gustar-opgaven fra sidste gang:
Lav mindst 1 sætning med nær fremtid (ir a + infinitiv), 1 sætning med udvidet nutid (estar + gerundium) og 1 sætning med førnutid (haber + participium)
Lav øvelse F, G og H i Tapas øvePDF til cap. 6
¿Qué te gusta hacer en tu tiempo libre?
IMG_1830.jpeg
Hitverber oversigt.pdf
Vi skal hilse på hinanden efter ferien - øv derfor på nedenstående øvelse :-)
Medbring Tapasbogen
Skriv i perfektum (førnutid - haber + participium) tre ting du har lavet på en dag - f.eks. "hoy he trabajado". Skriv derudover tre ting, som du er igang med at lave - benyt udvidet nutid (estar + gerundium) og tre ting, som du vil lave i morgen - be
CFU-login Tyreløberne i Pamplona
Færdiggør øvelserne DII, EII og FII i øvelsesarket til cap. 7.
Tuyo de Rodrigo Amarante.docx
Narcos | Opening Credits [HD] | Netflix
Læs og forstå teksten på side 53 i Tapas Grundbog og svar på spørgsmålene under teksten.
Øv på bøjningen af verberne DAR og SABER s. 55 i Tapas Grundbog
¿Que Tiempo Hace hoy?
Øv på vejrgloser s. 60 i Tapas grundbog
Lav opgaven j s 63 i Tapasbogen færdig
Lav en billedbeskrivelse af nedenstående billede: ¿Qué hay en la foto? ¿Qué ha pasado? ¿Qué está pasando? ¿Qué va a pasar?
San Jorge, San Jordi, dia del libro. Aprender cultura española
Øv på tøjgloserne s. 65-66 i tapasbogen
Tio spanish San Jordi - el texto.docx
Lav første del af øvelse A i øvePDF til cap. 10
Gustar og andre dativverber.pdf
Læs og forstå tekst 1b El día de Sant Jordi s. 65 i Tapas grundbog
Lav øvelse F s. 64 i Tapas øvePDF til kap 10 og 11.
Frutas y verduras
Lav øvelse A i Tapas øvePFD cap. 12
dia de los muertos texto.doc
Trae (medbring) lápiz (blyant) y goma de borrar (viskelæder)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 64,59
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La familia I
Vi har arbejdet med bogen "Mi querida familia", hvor vi har fulgt en familie i Madrid.
Grammatisk repetition af begynderforløbet.
Omfang: 8,15%
Indhold
Kernestof:
Øv på gloser til cap. 3
Repeter bøjningen af IR i forbindelse med nærfremtid
Øv gloser til cap. 4
Repeter bøjningen af GUSTAR
Repeter bøjningen af refleksiv verbum
Practica (øv) el glosario al cap. 5
La rutina de Silvia.pdf
Se videon og noter de ord/sætninger der bliver vist på skærm og oversæt dem.
Medbring (trae) grammatikhæftet.
Medbring bogen (trae el libro) og grammatikhæftet.
Practica el vocabulario para cap. 7
Preguntar y dar direcciones en español - Español inicial
Gloser - spørge om vej
Repetition præpositioner
Los medios de transporte - transportmidler
ser / estar / hay - En la ciudad.
Trae el libro (medbring bogen)
Haz el ejercicio 9 en el libro p. 46-47 (lav øvelse 9 i bogen s. 46-47)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Navidad
Flexdage, hvor vi har arbejdet med jule- og nytårstraditioner i Spanien. Hører til under forløbet "fiestas".
Omfang: 3,26%
Indhold
Kernestof:
Navidad An_o Nuevos Reyes Magos.pdf
6 recetas para Tapas links.docx
Læs den vedhæftede tekst om juletraditioner i Spanien (på dansk) og skriv de vigtigste gloser ned :-)
I laver jeres tapasretter og lægger et billede ind i elevfeedback af retten og giver en beskrivelse på spansk af, hvordan den smagte og kort om det var svært eller nemt at lave den. Billedet skal ligge der ved modulets afslutning.
I arbejder selv med afleveringen om la navidad - se opgavemappen. Den skal afleveres i slutningen af modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Cuentos I
I forløbet har vi arbejdet med forskellige fortællinger og eventyr.
Tekster:
- Los tres osos
- La caperucita roja
- El árbol que no tenía hojas
Omfang: 4,35%
Indhold
Kernestof:
Los tres osos - parte 1.docx
Los tres osos- parte 2 NY-2.docx
Los tres osos parte 3.docx
Caperucita Roja.pdf
Gloser Caperucita Roja.pdf
REPETITON AF PERSONLIGE PRONOMINER.docx
Pronominer.docx
La Caperucita Roja - antes de leer.docx
Repeter reglerne for de personlige pronominer (som du husker dem) - lo/los, la/las, le/les
El árbol que no tenía hojas.docx
Las presentaciones tienen que estar listas - præsentationerne skal være klar.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fiestas
Forløb med fokus på forskellige festtraditioner i Spanien.
Omfang: 6,52%
Indhold
Kernestof:
Sætningsøvelse.docx
Cuándo fue la última vez que samtale i præteritum.docx
Las fiestas más populares de España, cultura española
Datid, pasado.doc
Færdiggør oversættelsen af de ti sætninger fra sidste gang
¿Conoces algunas fiestas que se celebran en España?
Ve este video y anota las fiestas que menciona
Lav tre sætninger med para og tre sætninger med por. Brug grammatikhæftet s. 32 til hjælp.
España en la calle San Juan.pdf
Los toros.pdf
Medbring grammatikhæftet!
Repeter billedbeskrivelse, verbalperifraser, adjektiver, de forskellige verbaltider mm.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Cuentos II (Eksamen)
Dette forløb er en fortsættelse af Cuentos 1, hvor vi arbejdede med tre fortællinger:
- Los tres osos
- El árbol que no tenía hojas
- La caperucita roja.
I 3.g har vi set filmen El laberinto del fauno og arbejdet med udvalgte scener fra filmen. Vi har benyttet Jesper Bjørnlunds drejebog og øvelser.
Ved arbejdet med filmen har fokus været på filmens eventyrelementer samt la postguerra española.
Vi har derudover læst 'La princesa y el guisante'.
Fokus på folkeeventyr vs. kunsteventyr og eventyrtræk.
Film:
- Del Toro, Guillermo 2006: El laberinto del fauno
Aflevering – El laberinto del fauno (Hjemmelavet)
Omfang: 6,52%
Indhold
Kernestof:
Postguerra española.pdf
Los elementos de un cuento de hada
El laberinto del fauno (film)
El laberinto del fauno con ejercicios de Jesper Bjørnholt.pdf
El laberinto del fauno - oversættelse.docx
Haz una lista con los elementos de un cuento de hadas que aparecen en la película (lav en liste med de eventyrelementer, som optræder i filmen)
Practica las palabras claves de la 1a del texto
verbalbøjninger 8 skema .pdf
grammatik-parlør.docx
Lee y entiende la segunda parte del guión p. 7-8
La tercera parte del guión
Gustar og andre dativverber.pdf
Lee la parte cuatro del guión
Estar + gerumdium - story board.pdf
Lee la parte cinco
Lee la parte seis
Lee la parte siete
Forbered dig på delprøve 1
La princesa y el guisante - aspekt øvelse.docx
The Princess and the Pea | La Princesa y el Guisante | Cuentos Leídos en Español con subtítulos
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Cuba (Eksamen)
Vi har i dette forløb arbejdet med tekster fra bogen "Cuba en Cambio" samt filmen "Habana Blues" og sange fra denne film. Der har i forløbet været fokus på el periodo especial, macetas, jineteras, mantenidas og emigration.
Tekstmateriale fra Lopez, Rosalba Cazón & Frederiksen 2016 - Cuba en cambio:
- El periodo especial
- Personajes de la crisis económica
- Zuleida y Aldo
Film:
- Zambrano, Benito 2005: Habana Blues
Sange fra Habana Blues (supplerende):
- Habaneando
- Solos tú y yo
Aflevering
- Miguel el Cubano
Omfang: 4,35%
Indhold
Kernestof:
El período especial.pdf
Rosalba Gazón López & Bente Dalsgaard Frederiksen: Cuba en Cambio (2016); sider: 6-10, 19-20
Personajes de la crisis económica.pdf
Habana Blues (film)
Escribe unas frases que caracterizan los personajes principales de la película - p.j. Ruy es mulato, es infiel, quiere irse a Europa etc.
Resumen Habana Blues.docx
Habaneando.docx Solos tú y yo.docx
Zuleida y Aldo.pdf
Supplerende stof:
Hablar de un texto PEMC.docx
Ser og estar øvelse.docx
Macetas, jineteras y mantenidas quizlet
Habana Blues - esquema de palabras claves.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Frida Kahlo (Eksamen)
Fokus i dette forløb er Frida Kahlo, hvor eleverne har erhvervet sig viden om Fridas liv, hendes forhold til Diego Rivera og hendes malerier.
Billedbeskrivelse er blevet trænet ved udvalgte malerier af Frida Kahlo. Eleverne har i grupper lavet fremlæggelser om udvalgte malerier - herunder fokus på, hvordan begivenheder i Fridas liv har influeret i disse malerier.
Tekster:
- Frida Kahlo (Marianne Havsteen & Estíbaliz M. Brink s. 19-22)
- Frida Kahlo, pintora universal (TECLA)
- El espíritu de Frida (TECLA)
Malerier:
- Mis abuelos, mis padres y yo, 1936
- Las dos Fridas, 1939
- La columna rota, 1944
- El abrazo de amorde El universo, la tierra (México), Yo, Diego y el señor Xólotl, 1949
- Naturaleza muerta con perico, 1951
Film:
-Taymor, Julie 2002: Frida (2002)
Sange:
- El elefante y la paloma (https://youtu.be/6FGlAyeBeuU)
Omfang: 5,43%
Indhold
Kernestof:
Frida Kahlo 19-22.pdf
Frida (film)
Frida Kahlo, pintora universal TECLA.pdf
El espíritu de Frida TECLA.pdf
Cómo mirar un cuadro de Frida.pdf
El elefante y la paloma - ejercicio.pdf
Comparación de Diego y Frida.pdf
El Elefante Y La Paloma (Obra Inspirada en "El Diario De Frida Khalo")
Billedopgave.pdf
El resumen del texto de Frida tiene que estar listo.
Arbejdskompendium FRIDA.pdf
Las presentaciones tienen que estar listas
Medbring grammatikhæftet
perifraser.doc
Supplerende stof:
Tjekliste delprøve 2.pdf
nyheder.tv2.dk - om dødens tog og migranter til USA
Cuba i krise: Historiske strømsvigt og 'livstruende oversvømmelser'
Cuba lammes af strømsvigt over hele landet
Lytteøvelse - Museo de bellas artes.docx
Diego Rivera - Excursión al Museo de Bellas Artes
Øvelser til Frida una artista mexicana.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Jóvenes (Eksamen)
Vi har arbejdet med tekster, som beskriver de unge spanieres situation samt arbejdet med filmen Perdiendo el norte.
Nøglebegreber: Desempleo, Los NiNis, Los mileuristas, La generación perdida, El movimiento 15M, el botellón.
Som det ses på nøglebegreberne, så har fokus været på den unge generations arbejdsløshed og lave lønninger, men også deres måde at lave botellones.
Tekster:
- Madsen, Lone & Grethe Abildgaard Christensen 2007: Fiestas - El botellón
- Kloch, Kasper & Martin Tønner 2019: España en la calle - El movimiento 15M
- Kloch, Kasper & Martin Tønner 2019: España en la calle - La generación perdida
- Loumann, Ole 2010: Nuevos retratos - Tamara la madrileña (et uddrag)
- Artikel: “Nos dedicamos a sobrevivir”
Film: Velilla, Ignacio García, 2015: Perdiendo el norte
Supplerende tekst:
- Kloch, Kasper & Martin Tønner 2019: España en la calle - Spanien var en krudttønde...
- BT: Barcelona slår hårdt ned på udendørs fester - bøder på over 4.000 kroner
https://www.bt.dk/udland/barcelona-slaar-haardt-ned-paa-udendoers-fester-boeder-paa-over-4000-kroner
- La generación de mil euros (dansk tekst)
Aflevering – Jóvenes contra el cambio climático
Omfang: 4,89%
Indhold
Kernestof:
El botellón.pdf
Verbos de cambio.jpg
La generación perdida.pdf
Perdiendo el norte (film)
El movimiento 15M.pdf
Emne_ Ser joven en Espana (1).docx (Tamara la madrileña).
Nos dedicamos a sobrevivir - jóvenes españoles 2021 2024-12-16 17_36_24.docx
Supplerende stof:
Barcelona slår hårdt ned på udendørs fester - bøder på over 4.000 kroner
Vocabulario botellón
Jóvenes vocabulario
La generación de mil euros dansk.pdf
Perdiendo el norte - Billedbeskrivelse.docx
Sinopsis y personajes - Perdiendo el norte.docx
Gambitter spansk.pdf
Spanien var en krudttønde.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Los fantasmas de España
Dette forløb har været en del af en studietur til Madrid, hvor fokus har været på "Spaniens spøgelser" - i dette menes der, hvordan erindringen af borgerkrigen og Franco er til stede uden at være til stede i det spanske samfund.
Tekstmateriale:
- De la guerra civil a la transición (sin prisa pero sin pausa)
- La lucha por el pasado (la guerra civil española - Helene Caprani)
- La guerra civil española - no pasarán (La guerra civil española - Helene Caprani)
Film:
- Almodóvar: Madres paralelas.
Supplerende podcast:
- Kampen om historien: Skyggen af Franco
I Madrid besøgte vi bl.a. Valle de Caídos/Valle de Cuelgamuros som et erindringssted.
9,78%
Indhold
Kernestof:
De la guerra civil a la transición (Sin prisa...).pdf
La guerra civil española.pdf
La memoria histórica y las fosas comunes.pdf
Madres paralelas (film)
Guernica.pdf
Supplerende stof:
Parallelle mødre - anmeldelse
Oversigt over uregelmæssige verber i datid.docx
ASPEKT, introduktion.doc
Kampen om historien | Skyggen af Franco | DR LYD
Program Madrid Januar (3).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
La familia II: Almodóvar (Eksamen)
Forløbet er en fortsættelse af familia forløbet i 2g, hvor der i dette forløb er lagt vægt på "Las familias de Pedro Almodóvar. Centralt er der lagt vægt på fremhævelsen af kvinder og fraværet af mænd (og hvis der er fremtrædende mænd, hvordan disse så er blevet portrætteret. For at danne en ramme om Almodóvar har vi startet forløbet med at arbejde lidt med "La movida".
Materiale til La movida:
- La Movida (Sin prisa pero sin pausa)
- Alaska "A quién le importa" (sang)
Vi har i forløbet arbejdet med to film:
- Volver
- Todo sobre mi madre
Ved todo sobre mi madre har vi derudover arbejdet med udvalgte scener, hvor fokus har været på Manuela y los tres Esteban.
Vi har læst følgende scener:
- 1-5, 15, 26, 108, 110, 113-114, 67, 73, 119, 121
Derudover har vi arbejdet med teksten "Manuela fugitva" - også fra drejebogen.
Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:
Alaska a quién le importa.pdf
Alaska Y Dinarama - A Quien Le Importa (Video 1986)
Inge M. Clausen, Eva Liébana og Aud K. Nørgaard "Sin prisa: pero sin pausa; sider: 85-88
La movida.pdf
Pedro Almodóvar biografía.docx
1. Antes de ver la pelicula Volver.docx
Interview med Almodóvar - politiken.docx
Volver (film)
2. Mientras vemos Volver.docx
3. Primeras impresiones de la película Volver.docx
4. Trabajo en grupos Volver.docx
Sobre Almodóvar discusión.docx
Palabras claves todo sobre.doc
Carácteristicas de las protagonistas.docx
Todo sobre mi madre (film)
Escenas 1 y 5 - hoja de trabajo.docx
Pedro Almodóvar: Todo sobre mi madre, Gyldendal; sider: 9-13
21.03.2025, 10.19 Microsoft Lens.pdf
Tekstpræsentation.docx
Supplerende stof:
Opgaver til la movida.pdf
Relative pronominer øvelse.pdf
Las presentaciones tienen que estar listas.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetición
Omfang: 4,35%
Indhold
Kernestof:
Hitverber oversigt.docx
Lav en liste med nyttige ord på spansk, som du mener, der kan være brugbare.
Skabelon-til-tekstpræsentation.docx
Gustar og andre dativverber.pdf
d Instrukser til den ukendte tekst (2).docx
Hablar de un texto-1.pdf
Konjunktiv oversigt.doc
El Camino de Santiago de Compostela .docx
Gloser til billedbeskrivelsen
Ny billedbeskrivelse.pdf
describir-una-foto .docx
estar gerundium - billedopgave.pdf
Las presentaciones tienen que estar listas - gælder også Mikkel, Malthe og Magnus
Los jóvenes vocabulario
grammatik-parlør.docx
El botellón vocabulario
Clases-de-conversaciÃÂ_n-el-alcohol.pdf
Tomando esta foto como punto de partida. Cuenta lo que sabes de Frida Kahlo
Ordbogen.com
All eyes on you
Skriftlig eksamen - det sidste
Supplerende stof:
Spansk-A-2020-Bilag-v2.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Tilladte online hjælpemidler skriftlig eksamen
www.ordbogen.com
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783094133", "T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783094133", "H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783094133" }