Holdet 2022 SP/xz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Peder Stausholm Kousgaard
Hold 2022 SP/xz (1 SP/xz, 2 SP/xz, 3 SP/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tapas begynderforløb
Titel 2 Tapas begyndersystem fortsat
Titel 3 Jóvenes I
Titel 4 Cuentos I
Titel 5 Cuba (Eksamensemne)
Titel 6 Cuentos (Eksamensemne)
Titel 7 Frida Kahlo og México (Eksamensemne)
Titel 8 Espana – geografía, lenguas y autonomías
Titel 9 Madrid sprogtur
Titel 10 Jóvenes II (Eksamensemne)
Titel 11 Repetition
Titel 12 Tilladte onlinehjælpemidler til eksamen
Titel 13 Forløb#4
Titel 14 Tilladte online hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tapas begynderforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tapas begyndersystem fortsat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jóvenes I

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Cuentos I

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Cuba (Eksamensemne)

Vi har i dette forløb arbejdet med tekster fra bogen "Cuba en Cambio" samt filmen "Habana Blues". Der har i forløbet været fokus på el periodo especial, macetas, jineteras, mantenidas og emigration til USA.  

Kernestof:
- Zambrano, Benito 2005: Habana Blues (Film)
- Lopez, Rosalba Cazón & Frederiksen 2016: Cuba en cambio
        -El período especial (s. 6-8)
        -Personajes de la crisis económica (s. 9-12)
        -Zuleida y Aldo (s. 19-23)

Aflevering – Miguel el cubano


Udgør ca. 5,5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Cuentos (Eksamensemne)

I dette forløb har vi set filmen Pans Labyrint og arbejdet med udvalgte scener fra filmen. Vi har benyttet Jesper Bjørnlunds drejebog og øvelser og haft særligt fokus på mundtligt at tale om tekster. I filmen har fokus primært været eventyret. Vi har talt om den spanske borgerkrig og diktaturet, men det har været sekundært i forhold til forløbets fokus.

Kernestof:
- Labirinto del fauno (Film)
- Los 3 osos
- El árbol que no tenía hojas
- La caperucita roja

Aflevering – El laberinto del fauno (Hjemmelavet)


Udgør ca. 5,5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Frida Kahlo og México (Eksamensemne)

Fokus i dette forløb er Frida Kahlo, hvor eleverne har erhvervet sig viden om Fridas liv og malerier.
Billedbeskrivelse er blevet trænet ved udvalgte malerier af Frida Kahlo. Eleverne har i grupper, lavet fremlæggelser om udvalgte malerier af Frida Kahlo. Vi har også læst og sunget La llorona og fejret Dia de Muertos.

Særligt fokus på billedbeskrivelse og på hvordan Fridas Kahlos smerte bliver udtrykt gennem hendes malerier.


Kernestof:
- Frida (Film 2002)
- Diego, Frida y México
- Frida Kahlo, pintora universal
-       La llorona

Aflevering – Gruppeoplæg med billedbeskrivelse

Malerier:
- Mis abuelos, mis padres y yo, 1936
- Las dos Fridas, 1939
- La columna rota, 1944
- El abrazo de amorde El universo, la tierra (México), Yo, Diego y el señor Xólotl, 1949
- Naturaleza muerta con perico, 195

Udgør ca. 7%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Espana – geografía, lenguas y autonomías

I dette forløb arbejdede vi med Spaniens regioner og hvordan de kulturelt adskiller sig fra hinanden. Som optakt til sprogekskursionen til Málaga har vi også haft fokus på med den muslimske indflydelse på Spaniens sprog og kultur.

Kernestof:
Ocho apellidos Catalanes (Film)

España – hechos y cultura
o (Indtil s. 34)

Omfang ca. 2%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Madrid sprogtur

Udgør ca. 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Jóvenes II (Eksamensemne)


Dette forløb er en fortsættelse af Jóvenes I, hvor der er fokus på livet som ung. Hvor vi i Jóvenes I arbejdede med unge i latinamerikanske lande, har vi i Jóvenes II  primært arbejdet med unge i Spanien. Eleverne har gennem arbejdet med teksterne set hvor forskellige Danmark og Spanien er i forhold til unges muligheder for at gøre sig uafhængige og forfølge deres drømme.

Kernestof:
Perdiendo el norte (Film)

Kloch, Kasper & Martin Tønner 2019: España en la calle
       - La generación perdida (s. 34-37)
       - De las plazas al parlamento (s.30-33)
       - Spanien var en krudttønde (s. 26-29)
Madsen, Lone & Grethe Abildgaard Christensen 2007: Fiestas
       - El botellón (s. 77-83)
Loumann, Ole 2008:Nuevos retratos
       - La generación de los mil euros (s. 16-21)

Aflevering – Jóvenes contra el cambio climático

Omfang ca. 8,3%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition

I repetitionsforløbet har vi repeteret de væsenligste tekster fra de forløb der er opgivet til eksamen. Vi har gennemgået eksamensformerne og forberedt fremgangsmåder for at bruge tiden bedst muligt i forberedelseslokalet. Vi har også samlet op på hvordan man taler om tekster og hvilke nøgleord der knytter sig til forløbene.
Vi har tilmed arbejdet med individuelle udfordringer i forhold til det skriftlige arbejde


Udgør ca. 3%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte onlinehjælpemidler til eksamen


https://abc.ordbogen.com/

ordbogen.com

Word stave- og grammatikkontrol
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Tilladte online hjælpemidler

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.unmesenmalaga.com
https://www.verbix.com
https://abc.ordbogen.com
Links i undervisningsbeskrivelsen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer