Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Peder Stausholm Kousgaard
|
Hold
|
2022 SP/a (1a SP, 2a SP, 3a SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tapas begynderforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tapas begyndersystem fortsat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jóvenes I
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Cuentos I
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Cuba (Eksamensemne)
Vi har i dette forløb arbejdet med tekster fra bogen "Cuba en Cambio" samt filmen "Habana Blues". Der har i forløbet været fokus på el periodo especial, macetas, jineteras, mantenidas og emigration til USA.
Kernestof:
- Zambrano, Benito 2005: Habana Blues (Film)
- Lopez, Rosalba Cazón & Frederiksen 2016: Cuba en cambio
-El período especial (s. 6-8)
-Personajes de la crisis económica (s. 9-12)
-Zuleida y Aldo (s. 19-23)
Aflevering – Miguel el cubano
Udgør ca. 5,5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cuentos (Eksamensemne)
I dette forløb har vi set filmen Pans Labyrint og arbejdet med udvalgte scener fra filmen. Vi har benyttet Jesper Bjørnlunds drejebog og øvelser og haft særligt fokus på mundtligt at tale om tekster. I filmen har fokus primært været eventyret. Vi har talt om den spanske borgerkrig og diktaturet, men det har været sekundært i forhold til forløbets fokus.
Kernestof:
- Labirinto del fauno (Film)
- Los 3 osos
- El árbol que no tenía hojas
- La caperucita roja
Aflevering – El laberinto del fauno (Hjemmelavet)
Udgør ca. 5,5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Frida Kahlo og México (Eksamensemne)
Fokus i dette forløb er Frida Kahlo, hvor eleverne har erhvervet sig viden om Fridas liv og malerier.
Billedbeskrivelse er blevet trænet ved udvalgte malerier af Frida Kahlo. Eleverne har i grupper, lavet fremlæggelser om udvalgte malerier af Frida Kahlo. Vi har også læst og sunget La llorona og fejret Dia de Muertos.
Særligt fokus på billedbeskrivelse og på hvordan Fridas Kahlos smerte bliver udtrykt gennem hendes malerier.
Kernestof:
- Frida (Film 2002)
- Diego, Frida y México
- Frida Kahlo, pintora universal
- La llorona
Aflevering – Gruppeoplæg med billedbeskrivelse
Malerier:
- Mis abuelos, mis padres y yo, 1936
- Las dos Fridas, 1939
- La columna rota, 1944
- El abrazo de amorde El universo, la tierra (México), Yo, Diego y el señor Xólotl, 1949
- Naturaleza muerta con perico, 195
Udgør ca. 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Espana – geografía, lenguas y autonomías
I dette forløb arbejdede vi med Spaniens regioner og hvordan de kulturelt adskiller sig fra hinanden. Der er særligt fokus på kulturelle forskelle imellem spaniens regioner og geografisk placering. Til sidst har vi talt om den muslimske indflydelse på Spaniens sprog og kultur.
Kernestof:
Ocho apellidos Catalanes (Film)
España – hechos y cultura
o (Indtil s. 34)
Omfang ca. 2%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Jóvenes II (Eksamensemne)
Dette forløb er en fortsættelse af Jóvenes I, hvor der er fokus på livet som ung. Hvor vi i Jóvenes I arbejdede med unge i latinamerikanske lande, har vi i Jóvenes II primært arbejdet med unge i Spanien. Eleverne har gennem arbejdet med teksterne set hvor forskellige Danmark og Spanien er i forhold til unges muligheder for at gøre sig uafhængige og forfølge deres drømme.
Kernestof:
Perdiendo el norte (Film)
Kloch, Kasper & Martin Tønner 2019: España en la calle
- La generación perdida (s. 34-37)
- De las plazas al parlamento (s.30-33)
- Spanien var en krudttønde (s. 26-29)
Madsen, Lone & Grethe Abildgaard Christensen 2007: Fiestas
- El botellón (s. 77-83)
Loumann, Ole 2008:Nuevos retratos
- La generación de los mil euros (s. 16-21)
Aflevering – Jóvenes contra el cambio climático
Omfang ca. 8,3%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
I repetitionsforløbet har vi repeteret de væsenligste tekster fra de forløb der er opgivet til eksamen. Vi har gennemgået eksamensformerne og forberedt fremgangsmåder for at bruge tiden bedst muligt i forberedelseslokalet. Vi har også samlet op på hvordan man taler om tekster og hvilke nøgleord der knytter sig til forløbene.
Vi har tilmed arbejdet med individuelle udfordringer i forhold til det skriftlige arbejde
Udgør ca. 3%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783099560",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783099560",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783099560"
}