Holdet 2023 Sa/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Lars Ohlsen
Hold 2023 Sa/b (1b Sa, 2b Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet
Titel 2 Politiske ideologier og dansk politik
Titel 3 Dansk økonomi
Titel 4 Massemedier og meningsdannelse
Titel 5 Identitet i det senmoderne
Titel 6 Amerikansk politik - Valg i USA 2024
Titel 7 Politiske system i Danmark
Titel 8 Ulighed og integration
Titel 9 Velfærdssamfundet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet

Grundforløbet handlede b.la. om sociale medier, socialisering, det senmodernesamfund, de klassiske ideologier, velfærdsmodellerne og social arv.

Kernestof:
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op 3. udgave, Columbus; sider: 26-29, 31-38, 53-56, 67-74, 93-115, 118-123, 197-199, 205-220


Supplerende stof:
Film: The Social Dilemma.mp4 - Shared with pCloud
Artikel: “Okay, wow, så hvad gør vi nu?” Opmærksomhedskrigen. Kapitel 1
Artikel: Er de sociale medier den nye tobak? Opmærksomhedskrigen. Kapitel 2
Dokumentar: DRTV - En syg forskel
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politiske ideologier og dansk politik

Indhold:
Forløbet om politiske ideologier og dansk politik var en forlængelse af grundforløbet med fokus på de klassiske ideologier og dansk politik. Eleverne skulle i forløbet lave deres egen valgvideo.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: Politiske ideologier og dansk politik 17-12-2023
Opgave 2: Politiske ideologier og dansk politik 10-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dansk økonomi

Forløbet om dansk økonomi handlede om dansk økonomi, altså den aktuelle økonomiske situation for dansk økonomi. Eleverne skulle også forhold sig til konkret økonomisk politik da vi havde forløbet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3: Dansk økonomi 17-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Massemedier og meningsdannelse

Forløbet om massemedier og meningsdannelse handlede som massemedierne i Rusland. Vi undersøgte mediernes politiske rolle samt deres påvirkning i det politiske system.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4: Massemedierne i Rusland 25-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Identitet i det senmoderne

Forløbet handlede om identitet i det senmoderne samfund med særlig fokus på sociale mediers påvirkning på unge. Eleverne lavede selv en undersøgelse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 5: Identitet i det senmoderne samfund 25-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Politiske system i Danmark

I dette forløb undersøgte vi kort det danske politiske system.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ulighed og integration

Dette forløb handlede for det første om ulighed i Danmark samt integration i Danmark.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 8: Social ulighed og vækst 26-01-2025
Opgave 9: Social ulighed og vækst - Reloaded 09-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Velfærdssamfundet

Dette sidste forløb handlede om det danske velfærdssystem med fokus på aktuelle udfordringer samt løsninger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse - Velfærdsstatens udfordringer 10-05-2025
Synopsis - Velfærdsstatens udfordringer 10-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer