Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Lars Ohlsen
|
Hold
|
2023 Sa/b (1b Sa, 2b Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløbet
Grundforløbet handlede b.la. om sociale medier, socialisering, det senmodernesamfund, de klassiske ideologier, velfærdsmodellerne og social arv.
Kernestof:
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op 3. udgave, Columbus; sider: 26-29, 31-38, 53-56, 67-74, 93-115, 118-123, 197-199, 205-220
Supplerende stof:
Film: The Social Dilemma.mp4 - Shared with pCloud
Artikel: “Okay, wow, så hvad gør vi nu?” Opmærksomhedskrigen. Kapitel 1
Artikel: Er de sociale medier den nye tobak? Opmærksomhedskrigen. Kapitel 2
Dokumentar: DRTV - En syg forskel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politiske ideologier og dansk politik
Indhold:
Forløbet om politiske ideologier og dansk politik var en forlængelse af grundforløbet med fokus på de klassiske ideologier og dansk politik. Eleverne skulle i forløbet lave deres egen valgvideo.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: Politiske ideologier og dansk politik
|
17-12-2023
|
Opgave 2: Politiske ideologier og dansk politik
|
10-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk økonomi
Forløbet om dansk økonomi handlede om dansk økonomi, altså den aktuelle økonomiske situation for dansk økonomi. Eleverne skulle også forhold sig til konkret økonomisk politik da vi havde forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3: Dansk økonomi
|
17-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Massemedier og meningsdannelse
Forløbet om massemedier og meningsdannelse handlede som massemedierne i Rusland. Vi undersøgte mediernes politiske rolle samt deres påvirkning i det politiske system.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4: Massemedierne i Rusland
|
25-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Identitet i det senmoderne
Forløbet handlede om identitet i det senmoderne samfund med særlig fokus på sociale mediers påvirkning på unge. Eleverne lavede selv en undersøgelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5: Identitet i det senmoderne samfund
|
25-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Amerikansk politik - Valg i USA 2024
Forløbet handlede om det amerikanske valg. Vi gennemgik det politiske system, samt det amerikanske valgsystem samt valgresultatet og vælgerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 6: Identitet i det senmoderne samfund
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Politiske system i Danmark
I dette forløb undersøgte vi kort det danske politiske system.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ulighed og integration
Dette forløb handlede for det første om ulighed i Danmark samt integration i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 8: Social ulighed og vækst
|
26-01-2025
|
Opgave 9: Social ulighed og vækst - Reloaded
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Velfærdssamfundet
Dette sidste forløb handlede om det danske velfærdssystem med fokus på aktuelle udfordringer samt løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse - Velfærdsstatens udfordringer
|
10-05-2025
|
Synopsis - Velfærdsstatens udfordringer
|
10-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58308838053",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58308838053",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58308838053"
}