Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Hans Bjerg Carlsen, Rikke Rønnov Bak
|
Hold
|
2023 id/2v (2v id, 3v id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#3 Ultimate (eksamen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Xfit (KLASSISKE OG NYE IDRÆTTER #5)
Eleverne skal kunne udføre følgende bevægelser teknisk korrekt:
Kettlebell Swing
Squat m. variationer
Dumbell power snatch
Dødløft
Box Jump
Derudover fokus på diverse styrkeprægede øvelser med egen kropsvægt som belastning.
Kendskab til de 10 kriterier og definitioner på dem:
1. Udholdenhed (kredsløb)
2. Udholdenhed/stamina (celler)
3. Styrke
4. Smidighed
5. Power
6. Speed
7. Koordination
8. Agility
9. Balance
10. Præcision
Eleven skal kunne planlægge et program til crossfit med brug af træningsprincipperne
• FT, AMRAP, EMOM, TABATA, YGIG
og kunne vurdere et program i forhold til de 10 kriterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 Opvarmning til musik (eksamen)
Faglige mål:
● at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
● at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
● at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
● at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
● at have viden om gymnastikkens historie og idrættens organisering i DK
Opgave:
Eleverne skal i grupper udarbejde og fremvise rytmisk opvarmningsprogram på ca. 15 min.
Krav og bedømmelseskriterier:
1. Teknik: Fx strakte fodled i hop, strakte albueled i sving eller en korrekt udført planke. Forevisningskvalitet: at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
2. Musikforståelse: Musikvalg - passer tempoet til valgte øvelser? Følges musikken? Startes der på taktslag ét?
3. Teori - opbygning af program: Er der en progression i opbygningen af programmet ift. intensitet og øvelsesvalg? Bruges ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og vrid)? Er programmet motiverende? Generel teoretisk viden om vigtigheden af opvarmning.
4. Undervisning: Formidles øvelser klart og tydeligt? Både i forhold til øvelser og tale.
Materiale
Yubio kapitel 30
Estrup, Klaus m. fl.: Idræt C – teori i praksis. (Systime 2005) s. 9-13 (4 sider)
Elmelund Van EE, Jeppe m.fl.: Grundbog i idræt C (Gyldendal) s. 10-13 (4 sider)
Jadg, Henrik m.fl.: Krop og samfund (Gyldendal 1995) s. 17-20 (4 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Træningsprojekt og Floorball
Eleverne udarbejder og gennemfører et træningsprojekt med fokus på konditionsforbedring ud fra deres personlige udgangspunkt.
Boldspil inddrages som træningsform med fokus på boldspil med interval arbejde.
Forløbet starter og slutter med en konditionstest, en yo-yo-test.
Derudover konkurrerer skolens 3.g klasser i et 5 km terrænløb.
Hvert idrætsmodul indeholder fælles intervaltræning (feks 10-20-30 princippet) og forskellige boldspil hvor puls og tempo er fokus; fodbold, softball, småspil mm.
Eleverne introduceres til grundlæggende teoretiske aspekter af konditionstræning og træningsmetoder. (aerob træning, kondital, puls, intervaltræning mm)
Målet er at den enkelte elev bliver i stand til at udforme et træningsprogram og træne ud fra et træningsprogram samt gøre sig kvalificerede og begrundede overvejelser over, hvad der lykkes og ikke lykkes også ift træning med bold.
Eleverne afleverer slutteligt en træningsrapport med teoretiske overvejelser i forløbet samt en individuel træningsdagbog og deres individuelt udarbejdede træningsprogram.
Læst litteratur:
Yubio kapitel 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 20.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio kapitel 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5
-
Yubio kap. 14.2 regler, ide og organisering
-
Yubio kapitel 2.1, 2.2, 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lindyhop
"Dans i par" er et eksamensforløb over 7 moduler i 3g ("Musik og bevægelse").
Vi arbejder med dansegenren Lindyhop.
Viden:
At eleverne kender til Lindyhops oprindelse.
At eleverne kan anvende udvalgte dele (BODY og SPACE) af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik og sammenligning af Lindyhop og Lanciers med fokus på dansenes bevægelsesudtryk.
At eleverne har kendskab til dansebegrebet ”føring” (follow and lead) i både teori og praksis
Færdigheder:
At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger:
I Lindyhop
- ’open position’
- ’closed position’
At eleverne kan vise, hvordan man ’fører og bliver ført’ ´lead´og ´follow´ i Lindy.
Grundtrin:
- At eleverne kan udføre grundtrin i Lindyhop (6-count) og herunder demonstrere dansens karakteristika:
- ’bounce’ = den vertikale hoppende bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
At eleverne kan udføre udvalgte figurer blandt følgende:
I Lindyhop:
- Jockey
- She goes/ variation tuck turn
- Byt plads/Pass by
- Count Cuddle
- Over The Bridge
- Mob the Floor
Desuden at eleverne kan udføre nedenstående autentiske jazztrin til Lindyhop: Skating, The Mess around, Tackie Annie, Shorty George og evt. flere selvvalgte
Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen samt lave koreograferede sekvenser i pardansen.
Litteratur:
Jeppe E. Van Ee "Grundbog i Idræt C. Praksis og teori" (Gyldendal 2018) s. 22 og 24-28 (1 + 5 s. =6)
Oversigt over BESS konceptet (HB 2022-23) (1 s.)
Diverse klip fra uv:
https://www.youtube.com/watch?v=dSAOV6XEjXA (1 s.)
https://www.youtube.com/watch?v=5bjpc5cocvc (1 s.)
https://theswingera.co.uk/what-is-swing-dancing/ (2 s.)
Diverse youtube klip med basistrin feks https://www.youtube.com/watch?v=YvIrBXnisRE (4 s.)
(I alt 15 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt og Floorball fortsat + repetition
Eleverne udarbejder og gennemfører et træningsprojekt med fokus på konditionsforbedring ud fra deres personlige udgangspunkt.
Boldspil inddrages som træningsform med fokus på boldspil med interval arbejde.
Forløbet starter og slutter med en konditionstest, en yo-yo-test.
Derudover konkurrerer skolens 3.g klasser i et 5 km terrænløb.
Hvert idrætsmodul indeholder fælles intervaltræning (feks 10-20-30 princippet) og forskellige boldspil hvor puls og tempo er fokus; fodbold, softball, småspil mm.
Eleverne introduceres til grundlæggende teoretiske aspekter af konditionstræning og træningsmetoder. (aerob træning, kondital, puls, intervaltræning mm)
Målet er at den enkelte elev bliver i stand til at udforme et træningsprogram og træne ud fra et træningsprogram samt gøre sig kvalificerede og begrundede overvejelser over, hvad der lykkes og ikke lykkes også ift træning med bold.
Eleverne afleverer slutteligt en træningsrapport med teoretiske overvejelser i forløbet samt en individuel træningsdagbog og deres individuelt udarbejdede træningsprogram.
Læst litteratur:
Yubio kapitel 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 20.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58328021643",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58328021643",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58328021643"
}