Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Illemann Sanggaard, Hans Bjerg Carlsen, Lone Hollmann
|
Hold
|
2023 id/2x (2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Ultimate:
Formålet med forløbet er at afprøve ultimate som holdspil med fokus på regler samt tekniske og taktiske færdigheder både i isoleret og i det færdige spil. Gennem en progressiv undervisning, hvor øvelserne først foregår isoleret, bliver der i stigende grad lavet mere åbne øvelser eller spilsituationer, hvor eleven skal lærer at agere i det fulde spil. Derudover skal forløbet bidrage med et indblik i taktiske elementer af boldspil, hvor eleven lærer hvordan man kan planlægge og koordinerer bevægelser mv. og opnå en bedre præstation. Afslutningsvist skal forløbet bidrage til elevens sociale og kommunikative færdigheder, da disse er nødvendige for at fremme det gode spil.
Elevens færdigheder efter endt forløb:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og hammerkast og evner aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med krokodillegreb/pandekagegrebet, hvis afleveringen ligger til det
- Gribe disken med pincetgreb/hamburgergreb, hvis afleveringen ligger til det
- Kendskab til basale regler, herunder bl.a. skridt, nøl, scoring og fairplay i form af ”spirit of the game”
- Kendskab til banens udformning
- Have taktiske evner herunder at gøre sig spilbar og flytte sig til det tomme rum
- Taktiske og tekniske evner til hurtigt at kunne flytte discen mellem modstanderens spillere
- Have kendskab til angrebstaktikken ”Stack”
- Have kendskab til forsvarsspillet, herunder kunne udføre person opdækning
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering, o
- Du skal kunne aflevere discen til en medspiller i
Yderlige mål:
- Da der arbejdes med konditionsfremmende øvelser, forventes det at elevernes fysiske kapacitet er tilstrækkelig til at kunne spille spillet ud, uden at være nødsaget til at gå for at få vejret.
- Da ultimate er et hurtigt boldspil uden kropskontakt, forventes det at eleven opnår en kropsbevidsthed for egen, samt med- og modspilleres krop. Herunder bl.a. i opdækningsspil.
- Eleven skal gennem forløbet skabe en forståelse for egne og andres rolle i spillet og har derudover fokus på samarbejdsrelationer, hvor eleven evner kommunikation, sammenspil og sammenhold.
Litteratur:
Yubio kap.: 15.1 ”Ultimates historie”, 15.2 ”Regler, ide og organisering” og 15.6 ”Spirit of the game”
Cirka 8 sider
Yubio kap.: 10.2 ”Teori om boldspil” - 10.2.1 Boldspilsfamilierne + 10.2.2 Taktikker Cirka 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
X-fit
Eleverne skal kunne udføre følgende bevægelser teknisk korrekt:
-Kettlebell Swing
-Kettlebell push pres
-Squat m. variationer
-Dumbell power snatch
-Dødløft
-Box Jump
Derudover introduceret:
-Turkish get-up
Derudover fokus på diverse styrkeprægede øvelser med egen kropsvægt som belastning.
Kendskab til de 10 kriterier og definitioner på begreberne:
1. Udholdenhed (kredsløb)
2. Udholdenhed/stamina (celler)
3. Styrke
4. Smidighed
5. Power
6. Speed
7. Koordination
8. Agility
9. Balance
10. Præcision
Eleven skal kunne planlægge et program til crossfit med brug af træningsprincipperne:
- FT, AMRAP, EMOM, Tabata, YGIG, Hero Wod, Ladder
Eleverne skal dertil kunne vurdere et program i forhold til de 10 kriterier.
Litteratur:
Yubio kap 21.1 og 21.2 - "X-fits historie" og "regler, ide og organisering" (7 sider)
Yubio kap. 2.3 - "Muskler, knogler og led" (7 sider)
Yubio kap 3.1 + 3.6 omkring muskler og effekt af muskeltræning (8 sider)
Michael Ross Sinclair “Crossfit - funktionel træning i gymnasiet” (4 sider)
Pdf. om Bevægeapparatet (6 sider)
I alt 32 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klatring (er fra 1.g)
forløbet er afviklet i 1g, men kan af skematekniske årsager ikke findes... derfor sat ind her.
Klatring:
Formålet med forløbet er at afprøve, opleve og træne klatring og bouldering som bevægelsesform. Herunder at arbejde med styrke-relaterede aktiviteter ift klatring.
Eleverne skal træne samarbejde og sikringsprocedure ved vægklatring og forskellige basale klatreteknikker, hvor fokuspunkter er (dvs I skal kunne/ vide noget om);
Sikring af makker
Nedfiringsteknik af makker
Klatreteknik:
•3-punktsreglen - 4 punkter/ flyt et ad gangen
•brug af ben fremfor arme
•kroppens tyngdepunkt ind over fødder
•arme holder dig ind til væg/ holder balance
•træk fødderne med op
•varieret fatning om greb
•tænk frem ift at læse ruten på væggen
I forbindelse med sikringsprocedure og kommunikation skal eleverne arbejde med og kende begreber som: arbejdsløkke, skrue-karabin, bundsikring, prosik snor, ottetals knob + dobbelt ottetal, klatre kommandoer som Sikring klar, Jeg klatrer, stram op, slæk,
Der kan også arbejdes med flow, hurtighed og blinde-klatring på væggen.
Eleverne skal kunne definere, hvilken type idrætskultur(er) klatring kan knyttes til.
Litteratur:
- Kattinge Værk Natur- og aktivitetscenter/ Dansk Klatreforbund, 2011: Vægklatring ”Indledning”, s. 7 (Generel klatrehistorik og afgrænsning af disciplin)
- Desuden s. 12-13-14 (Sikkerhedsprocedure, Klatreteknik, bevægelsesteknik, faldteknik og råbsprocedure)
- Franch m.fl. Idræt B – Idrætsteori. Systime 2009. s. 96 Tabel 1: Idrætstyper, Hvem dyrker hvad hvorfor?, s. 96
- Kompendium til klatrekursus 2005 - Giraffen. s. 6, 7, 9
I alt 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rytmisk opvarmning
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet er, at du bliver i stand til at udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt. Herunder skal forløbet give en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Hertil er formålet at eleven skaber en musikforståelse, kan tælle takter, samt udvælge sange og opbygge opvarmningsøvelser til sanges opbygning. Derudover skal forløbet give forståelse for hvad der sker med kroppen under opvarmning. Overordnet bidrager forløbet til at eleven opnår kropsbevidsthed og kropsbeherskelse i takt til musikken, hvor eleven udviser teknisk kunne hvor eleven bl.a. kan udføre øvelserne med strakte fodled i hop, strakte albuer, tyngde og brug af knæbøjning i sving.
Elevens færdigheder efter endt forløb:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Finde egnet musik til udvalgte øvelser – herunder med fokus på tempo og udtryk
- Udvikle og udføre opvarmningsprogram med stigende intensitet og sværhedsgrad (15 min)
- Kunne formidle og undervise i opvarmningsprogrammet under udøvelse af programmet
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Demonstrere kropsbevidsthed og kropsbeherskelse ved korrekt koordinerede og udførte øvelser
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Have teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op, og hvad der sker med kroppen ved opvarmning
Yderlige mål:
- Da der arbejdes med konditionsfremmende øvelser, forventes det at elevernes fysiske kapacitet er tilstrækkelig til at kunne spille spillet ud, uden at være nødsaget til at gå for at få vejret.
- Da projektet munder ud i en fremvisning af en koreografi i løb, hop, sving og styrke, forventes der at eleven gennem forløbet udarbejder en evne til samarbejde, herunder bl.a. reflektere over andres kommentarer og egen formidling og engagement.
-Eleven opnår en kropslig dannelse og opnår indsigt i kroppens virke ifm. øve og fremvisning af et opvarmningsprogram. Hertil opnår en forståelse for vigtigheden af seriøsitet ved indlæring af nyt.
Litteratur:
Yubio kap.: 30.1 ”Hvorfor varme op”, 30.2 ”Selve musikken”, 30.3 ”Bevægelseskvaliteter” og 30.4 ”programmets opbygning”. Cirka 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball og træningsprojekt
Floorball og træningsprojekt
Floorball
Formålet med forløbet er at afprøve floorball som holdspil med fokus på regler samt tekniske og taktiske færdigheder både i isoleret og i det færdige spil. Gennem en progressiv undervisning, hvor øvelserne først foregår isoleret, bliver der i stigende grad lavet mere åbne øvelser eller spilsituationer, hvor eleven skal lærer at agere i det fulde spil. Derudover skal forløbet bidrage med et indblik i taktiske elementer af boldspil, hvor eleven lærer hvordan man kan planlægge og koordinerer bevægelser mv. og opnå en bedre præstation. Samtidigt skal forløbet bidrage til elevens sociale og kommunikative færdigheder, da disse er nødvendige for at fremme det gode spil. Afslutningsvist skal forløbet bidrage til en bedre kondition, hvorfor et krav til eleven efter endt forløb er, at kunne spille spillet uden pause.
Elevens færdigheder efter endt forløb:
- Kendskab til korrekt grebsteknik og håndtering af floorballstaven
- Aflevering og modtagning til og fra makker 5-10 meter væk
- Flytte sig i det tomme rum og sætte en modstander af
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud og håndledsskud
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kan gøre sig taktiske overvejelser og flytter sig på banen efter hvor hensigtsmæssigt det er
- Indgå i kampsituationer, hvor man evner at modtage bolden og spille den videre
- Kunne kommunikere med medspillere og planlægge løbebaner.
Yderlige mål:
- Da der arbejdes med konditionsfremmende øvelser, forventes det at elevernes fysiske kapacitet er tilstrækkelig til at kunne spille spillet ud, uden at være nødsaget til at gå for at få vejret.
- Da spillet er et hurtigt boldspil med kropskontakt, forventes det at eleven opnår en kropsbevidsthed for egen, samt med- og modspilleres krop. Herunder bl.a. i opdækningsspil, hvor manglende kropsbevidsthed og dertil fejlkoordinering af kroppen, kan lede til fejl og evt. skader, både hos modstander og en selv.
- Eleven skal gennem forløbet skabe en forståelse for egne og andres rolle i spillet og har derudover fokus på samarbejdsrelationer, hvor eleven evner kommunikation, sammenspil og sammenhold
Litteratur:
Afsnit 14.2 ”Regler, ide og organisering” - cirka 7 sider
Afsnit 14.6 ”Den gode floorball spiller” – cirka 2 sider
Da nærværende forløb er placeret samtidigt med træningsprojektet, er formålet samtidigt for eleven at skabe indsigt i hvordan man bedst kan træne sig op til et bedre kondital. Herunder et særligt fokus på træningsplanlægning og optimering, samt med basal forståelse kunne forklare hvordan kroppen danner energi til bevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Målsætninger og træningsdagbog
|
19-08-2024
|
Træningsprojektet – En analyse af egen træning
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lindyhop
Lindyhop
Formålet med forløbet er, at lære nogle af de grundtrin og figurer, der hører til swingdansen lindyhop. Gennem forløbet arbejdes der med at skabe det meget særprægede swingende udtryk, hvor der er særligt fokus på at lære de bløde bounces. Yderligere skal forløbet bidrage til en kreativitet gennem eksperimentering og nyfortolkning af allerede eksisterende figurer fra lindyhop eller fra autentiske jazztrin. Formålet er dermed at evne at give dansen et personligt udtryk. Derudover læres der gennem forløbet hvordan man mest hensigtsmæssigt fører og bliver ført, hvortil formålet er at kunne danse uden en indlært koreografi. Afslutningsvist i forløbet arbejdes der med indlæring af en lindyhop koreografi, som en "showcase", hvor man i en gruppe med andre par skal lave en koreografi. Her inddrages allerede kendte trin og figurer fra forløbet - evt. suppleret med egne trin.
Elevens færdigheder efter endt forløb:
- 6-count grundtrin med tilhørende bounce
- Figurerne "follower under armen", "Over åen/cross the bridge", "Byt plads/pass by"
- Autentiske jazztrin
- Kende til lukket/closed position og åben/open position
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce)
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
Yderlige mål:
- Gennem dansen forventes det at eleven opnår kropsbevidsthed for egen og partners krop. Herunder bl.a. forståelse for egne bevægelser og placering af kroppen, herunder arme og ben. Men også en forståelse for partnerens bevægelser
- Det forventes at eleven gennemgår en kropsligdannelse, hvor eleven formår at tilgå undervisningen med en vis seriøsitet og dertil forståelse overfor den sårbarhed, som sine medstuderende kan opleve gennem indlæring af dansestilarten. Dertil forventes det at eleven opnår en forståelse for kroppens virke i lindyhop, og dertil skaber en forståelse for vigtigheden af seriøsitet og læringsperspektivet i en pardans som lindyhop
- Eleven skal gennem forløbet skabe en forståelse for egne og partnerens rolle i dansen, hvorfor det forventes at eleven udvikler samarbejdsrelationer, hvor eleven evner kommunikation, både verbalt og nonverbalt.
Litteratur:
Afsnit: 36.1 ”Lindhops historie” cirka 1.5 side
Afsnit: 36.2 ”Musikforståelse og teknik” cirka 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition & Eksamen
Formålet med følgende forløb / undervisningsgange vil blive at få klargjort jer til en eventuel eksamen i Idræt-C.
Vi kommer til at repetere forløb fra 1. og 2. g, så alle har styr på disse. Under repetitionen af disse, præsenteres hvordan man går til eksamen i hver enkelt idrætsdisciplin. I bliver altså præsenteret for en "Drejebog", som en form for plan og tidsoversigt, som man skal aflevere til eksamen i hver disciplin. Drejebogen skal være en tidsplan med cirka 18 minutters praktiske øvelser, hvor man skal vise sine færdigheder i en given disciplin.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58328022492",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58328022492",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58328022492"
}