Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Hans Bjerg Carlsen, Rikke Rønnov Bak, Vivi Rejnhold Sørensen
|
Hold
|
2023 id/2z (2z id, 3z id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Fokuspunkter:
Eleverne læser om: Spillets historiske udvikling - herunder om spillets ånd/ fairplay begrebet og om regler mm (litt. se nedenfor)
Eleverne skal kende til:
- Spillets gang/ grundlæggende regler/ banen og udstyr
- Scoring
- Skridt og nøl
- Inde eller ude
- Fejl/ Hvem dømmer og hvordan?
I praksis arbejder vi med:
Tekniske færdigheder:
At mestre baghåndskastet og kende til forhåndskastet
At kende upside down kastet
At mestre pandekage gribning
At kende høje og lave gribninger
Arbejde med løb og cuts
Spilforståelse og taktik:
Mestre pivotering og opdækning
Bevægelse i rum
Arbejde med angrebssystemet ”Stack”
De tekniske færdigheder anvendes i ultimate som et færdigt spil
I forløbet arbejdes endvidere med elevernes fysiske kapacitet og konditionsfremmende øvelser som en del af spil og undervisning, samt kønsintegreret spilteori.
Litteratur:
Yubio idræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Faglige mål:
● at kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram
● at vide hvad der sker med kroppen under opvarmning
● at beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse
● at opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
● at have viden om gymnastikkens historie og idrættens organisering i DK
Opgave:
Eleverne skal i grupper udarbejde og fremvise rytmisk opvarmningsprogram på ca. 15 min.
Krav og bedømmelseskriterier:
1. Teknik: Fx strakte fodled i hop, strakte albueled i sving eller en korrekt udført planke. Forevisningskvalitet: at kunne koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
2. Musikforståelse: Musikvalg - passer tempoet til valgte øvelser? Følges musikken? Startes der på taktslag ét?
3. Teori - opbygning af program: Er der en progression i opbygningen af programmet ift. intensitet og øvelsesvalg? Bruges ryggen under sving i alle tre retninger (fremad, sidebøj og vrid)? Er programmet motiverende? Generel teoretisk viden om vigtigheden af opvarmning.
4. Undervisning: Formidles øvelser klart og tydeligt? Både i forhold til øvelser og tale.
Litteratur:
Estrup, Klaus m. fl.: Idræt C – teori i praksis. (Systime 2005) s. 9-13 (4 sider)
Elmelund Van EE, Jeppe m.fl.: Grundbog i idræt C (Gyldendal) s. 10-13 (4 sider)
Jadg, Henrik m.fl.: Krop og samfund (Gyldendal 1995) s. 17-20 (4 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
X-fit
Eleverne skal kunne udføre følgende bevægelser teknisk korrekt:
Kettlebell Swing
Squat m. variationer
Dumbell power snatch
Dødløft
Box Jump
Derudover fokus på diverse styrkeprægede øvelser med egen kropsvægt som belastning.
Kendskab til de 10 kriterier og definitioner på dem:
1. Udholdenhed (kredsløb)
2. Udholdenhed/stamina (celler)
3. Styrke
4. Smidighed
5. Power
6. Speed
7. Koordination
8. Agility
9. Balance
10. Præcision
Eleven skal kunne planlægge et program til crossfit med brug af træningsprincipperne som fx
• FT, AMRAP, EMOM, TABATA, YGIG
og kunne vurdere et program i forhold til de 10 kriterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Træningsprojekt og Floorball
Eleverne udarbejder og gennemfører et træningsprojekt med fokus på konditionsforbedring ud fra deres personlige udgangspunkt.
Boldspil inddrages som træningsform med fokus på Floorball, hvor der nogle moduler fokuseres ekstra på konditionstræning i form af intervalspil
Forløbet starter og slutter med en konditionstest, en yo-yo-test.
Derudover konkurrerer skolens 3.g klasser i et 5 km terrænløb.
Eleverne introduceres til grundlæggende teoretiske aspekter af konditionstræning og træningsmetoder. (aerob træning, kondital, puls, intervaltræning mm)
Målet er at den enkelte elev bliver i stand til at udforme et træningsprogram og træne ud fra et træningsprogram samt gøre sig kvalificerede og begrundede overvejelser over, hvad der lykkes og ikke lykkes også ift træning med bold.
Eleverne afleverer slutteligt en træningsrapport med teoretiske overvejelser i forløbet samt en individuel træningsdagbog og deres individuelt udarbejdede træningsprogram.
Læst litteratur:
Yubio kapitel 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 20.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive og Floorball
Floorball:
Formålet med forløbet er at afprøve floorball som holdspil med fokus på regler samt tekniske og taktiske færdigheder både i isoleret og i det færdige spil. Gennem en progressiv undervisning, hvor øvelserne først foregår isoleret, bliver der i stigende grad lavet mere åbne øvelser eller spilsituationer, hvor eleven skal lærer at agere i det fulde spil. Samtidig skal forløbet bidrage til elevens sociale og kommunikative færdigheder, da disse er nødvendige for at fremme det gode spil.
Elevens færdigheder efter endt forløb:
- Kendskab til korrekt grebsteknik og håndtering af floorballstaven
- Aflevering og modtagning til og fra makker 5-10 meter væk
- Flytte sig i det tomme rum og sætte en modstander af
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Have kendskab til trækskud og håndledsskud
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kan gøre sig taktiske overvejelser og flytter sig på banen efter hvor hensigtsmæssigt det er
- Indgå i kampsituationer, hvor man evner at modtage bolden og spille den videre
- Kunne kommunikere med medspillere og planlægge løbebaner.
Litteratur:
Yubio 14.2 ”Regler, ide og organisering” - cirka 7 sider
Yubio 14.6 ”Den gode floorball spiller” – cirka 2 sider
Jive:
Formålet med forløbet er at arbejde med grundtrin og figurer i jive. Der er særligt fokus på musikforståelse og korrekt teknik i grundtrinnet, samt herren og damens rolle i en pardans i forhold til føring. Yderligere skal forløbet bidrage til en kreativitet gennem eksperimentering og nyfortolkning af allerede eksisterende figurer. Afslutningsvist i forløbet arbejdes der med indlæring af en jive koreografi, som en "showcase", hvor eleverne i en gruppe med andre par skal lave en koreografi. Her inddrages allerede kendte trin og figurer fra forløbet - evt. suppleret med egne trin.
Mål:
- Kunne udføre et 6-count grundtrin med korrekt teknik i fodled, hofte og knæled.
- Kendskab til Figurerne: "Dame under arm", "Vindmøllen", "kick, kick padepore", "American spin", "Ud under arm + hofte", "Spark mellem ben", "Stop and go"
- Kende til lukket position og åben position og danse i disse.
- Kunne føre en partner og blive ført af en partner
- Kunne bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
Yderlige mål:
- Gennem dansen forventes det at eleven opnår kropsbevidsthed for egen og partners krop. Herunder bl.a. forståelse for egne bevægelser og placering af kroppen, herunder arme og ben. Men også en forståelse for partnerens bevægelser
- Det forventes at eleven gennemgår en kropsligdannelse, hvor eleven formår at tilgå undervisningen med en vis seriøsitet og dertil forståelse overfor den sårbarhed, som sine medstuderende kan opleve gennem indlæring af dansestilarten.
- Eleven skal gennem forløbet skabe en forståelse for egne og partnerens rolle i dansen, hvorfor det forventes at eleven udvikler samarbejdsrelationer, hvor eleven evner kommunikation, både verbalt og nonverbalt.
Yubio 32.3 "Jive" (Hele kapitlet) cirka 6. sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58328023063",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58328023063",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58328023063"
}