Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Anne Bovin
|
Hold
|
2024 bk-v (23 bk-v)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet
TEORI
Baggrundslæsning og teori
• PPT om portræt og selvportræt
• PPT om identitet
• Skrift om pop art, lærerudarbejdet, Word-dok (2 sider)
• Lærerudarbejdet materiale om tre kendte selvportrætterende kunstnere (1 side).
-"Lighed og erindring - om portrætkunst", Steffen Heiberg "Danske portrætter", 2003 (s. 13-17 og 49-53 - uddrag) (4 sider).
• Heiberg, Steffen: Danske portrætter, Aschehoug 2003, s. 13-17 og 49-53 (bearbejdet og med tilføjelser) (4 sider)
• "Jeg, mig og min selfie - kunsten at portrættere sig selv", DR, 2020 https://www.dr.dk/drtv/program/jeg-mig-og-min-selfie-_-kunsten-at-portraettere-sig-selv_249384fbclid=IwAR3kLV_2rHos90VrOj0lM6Psfoa1qRQzxnlVxstFfGo2kjIie17gQUkRS2o
ANALYSE
Analyse af tre kunstnerportrætter
Pop art-træk, Roy Lichtenstein
PRAKSIS
Praktiske værker med fokus på identitet gennem bl.a. selfie, foto og portræt, tegning. Ekspressiv og realistisk stil.
Julian Opie-portrætter, pop art
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Billedets virkemidler
Formål:
Eleverne har været igennem emnerne komposition, farve, billedrum, lys & skygge for en grundlæggende formalanalytisk forståelse.
TEORI
• Andersen, Henrik Scheel m.fl., 2006, Billedkunst – Metode - kronologi – tema, Systime, pp. 7-39 (33 sider)
• Supplerende, lærerudarbejdede materialer om kompositionsprincipper med et udvalg af professionelle værker (2 sider)
•Word-dok. om farvelære ud fra Ittens farvesystem - bl.a. med fokus på de forskellige kontraster - lærerudarbejdet (6 sider)
• PPT, lærerudarbejdet om farvelære - herunder Ittens farvecirkel
• Lærerudarbejdede materialer omkring rumskabende virkemidler i billedkunsten (lys/skygge/3D-virkning og perspektiv) (4 sider)
• PPT om lys og skygge, lærerudarbejdet
• PPT om rumskabende virkemidler, lærerudarbejdet
• Word-doc. m. stikord/analysemodel til analyse af rumlige virkemidler, lærerudarbejdet
* Om ekspressionisme, lærerudarbejdet (1 side).
ANALYSE
• Analyse af værker m. fokus på komposition, farve, billedrum, lys & skygge
PRAKSIS
• Praktisk arbejde m. komposition, farve, billedrum og lys + skygge.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mellem drøm og virkelighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Street art
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480032541",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480032541",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480032541"
}