Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Annette Baun Andersen
|
Hold
|
2024 Bi-v/2 (23 Bi-v/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Immunforsvaret
Det uspecifikke immunforsvar
Det specifikke immunforsvar
Hvad er bakterier og virus?
Vaccination.
Antibiotika og resistens.
Øvelser:
Kimfald
Undersøgelse af håndvask og sprit.
Figth the bite, Novo, : Undersøgelse af slangegifts virkning på blod, ELISA, diagnostisering
Miniprojekt om infektionssygdomme
Film:
Bakteriekrigen i kroppen
Tegnefilm om immunforsvaret.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nervesystemet
Neuroner og CNS & PNS – nervesystemets opbygning
Membranpotentialet – sådan virker nerven.
Synapseroverførelser.
Øvelse:
Små øvelser med nervesystemet
Dafnier på stoffer
Reaktionstid og koffein
Miniprojekt om rusmidler
Tema om Koffein.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik og genteknologi
Celler & DNA
Et -gens nedarvning
To-gens nedarvning herunder epistasi
Genetiske sygdomme
Genteknologiske metoder
Gentest og DNA profiler
Film: Dyrelaboratoriet afsnit 1.
Øvelse
Blodtypebestemmelse
Elektroforese (øvelsen lavede vi først under Økotoksikologiforløbet, da materialet var i restordre)
Genetiske træk i klassen.
Miniprojekt om genetiske sygdomme
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvordan skaffer kroppen energi?
Kulhydraters opbygning
Diabetes og insulin
Energi til organismen - Omsætning af kulhydrater (glykolyse, Krebscyklus, respirationskæden).
Glykæmisk Index
Musklers opbygning
Musklers energiforsyning.
Øvelse
Bestemmelse af Glykæmisk indeks
Statisk og dynamisk muskeludholdenhed og -styrke
Bestemmelse af hæmatokrit
Miniprojekt om diabetes
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økotoksikologi- hormonforstyrrende stoffer
Hormonforstyrrende stoffer med fokus på mænds sædcelleproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Fokus på skoven som økosystem.
Skovens økologi
C Kredsløb
N kredsløb
Stof, energi og energipyramider
Bæredygtighed og biodiversitet
Øvelser:
Samlet analyse af skovens økosystem:
Makroindeks i skoven
Jordbundsanalyser i skoven
Biomasse bestemmelse
Faunabestemmelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Evolution
På grund af flexdage ligger evolutionsforløbet midt i økologiforløbet.
Evolution - naturlig selektion og evolutionsmekanisme
Analysemetoder i evolution
Meiose og Mitose
Øvelse i ZOO:
Undersøgelse af forskellige kranier og dyrs evolution (Undervisning i ZOO)
Diverse selvvalgte artikler om evolution.
Ekskursion til ZOO, Oplæg og rundvisning med fokus på evolution.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økologi fortsat
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamen og repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480061762",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480061762",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480061762"
}