Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Annette Baun Andersen
|
Hold
|
2024 bi/x (2x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og transportprocesser
Eukaryote og prokaryote cellers opbygning,
Transportprocesser over cellemembran
Øvelse: Diffusion i agar (R)
Mikroskopi af plante og dyreceller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hjerte og lunge
Hjerte og blodkresløb
Lungernes opbygning og iltoptagelse
Øvelser:
Puls under forskellige arbejdsbelastninger
Vejrtrækning under forskellige arbejdsbelastninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og fordøjelse
Næringsstoffernes opbygning og funktion
Fordøjelsessystemet
Næringstofferne nedbrydning og optagelse i fordøjelsessystemet
Enzymers opbygning og funktion.
Under flerfagligt samarbejde om bæredygtighed har vi arbejdet mere med enzymer og deres funktion. Eleverne har valgt at arbejde med bæredygtige enzymer i forskellige industrielle produktioner.
Øvelse:
Bromelin i Ananas (R)
Bestemmelse af kropsvægt på forskellige måder.
Enzymer i vaskepulver (under flerfagligt forløb om Bæredygtighed)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik og proteinsyntese
DNAs opbygning
Proteinsyntese
1-gensgenetik- autosomal og kønsbunden
Stamtræer
Mutationer
Evolution
Øvelse:
Smagegen for PTC
Oprensning af DNA fra løg
Bestemmelse af blodtyper
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forplantning
Kønsorganers opbygning.
Hormonforhold hos mand og kvinde.
Kønssygdommer- herunder mikroorganismer og deres vækst.
Prævention herunder særlig fokus på p-piller.
Fosterdiagnostik
Øvelse:
Mikroskopi af ovarie og testikler.
Projekt om Kønssygdomme og præventionstyper
Dokumentar:
Viden om: Fremtid uden evolution.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evolution
Naturlig selektion, variation, mutationer
Øvelser:
Reflektionsøvelse med kaniner
Datingprofil (seksuel selektion)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Økosystemer
Fotosyntese/respiration
Søen som økosystem.
Øvelser:
Fotosyntese og respiration (R)
Biotopundersøgelse af søen:
Abiotiske/biotiske faktorer
Næringssalte
Flora rundt om søen
Makroindeks
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480064518",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480064518",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480064518"
}