Holdet 2024 fi-v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Allan Solhøj Simonsen
Hold 2024 fi-v (23 fi-v)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til filosofi
Titel 2 Politisk filosofi: Det retfærdige samfund
Titel 3 Erkendelsesteori: Hvad er bevidsthed?
Titel 4 Etik: Miljøeetik og bæredygtighed
Titel 5 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til filosofi

Holdet har fået en introduktion til faget, hvor fokus har været på filosofis udvikling som restvidenskab samt på den filosofiske værktøjskasse, herunder faglige metoder.
Der er endvidere arbejdet øvelsesorienteret med logik og argumentationsteori.

Eleverne har set et enkelt eksempel på en primærtekst:

Aristoteles: "Om den menneskelige funktion"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politisk filosofi: Det retfærdige samfund

Emnet behandles med udgangspunkt i spørgsmålet om, hvordan træffer vi beslutninger.

Der arbejdes med følgende primærtekster:
Platon: Staten
Hobbes: Leviathan
Locke: Anden afhandling om styreform
Rawls: En teori om retfærdighed
Ross: "Hvorfor demokrati?" - Respekt for andre menneskers autonomi
Van Reybrouck: Imod valg - til forsvar for demokratiet

Emnet perspektiveres ved brug af diverse cases samt lyd- og billedmateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Erkendelsesteori: Hvad er bevidsthed?

Holdet har beskæftiget sig med, hvad det vil sige at være menneske og at have menneskelig bevidsthed samt kigget ind i diskussionen om muligheder og begrænsninger i forhold til kunstig intelligens.

Eleverne har typisk arbejdet med baggrundslitteratur som hjemmelæsning og primærtekster på klassen via arbejdsark og diskussioner.

Der arbejdes med følgende primærtekster:
Descartes: Afhandling om metoden
Putnam: Hjerner i et kar
Kierkegaard: Sygdommen til døden
Turing: Regnemaskiner og kunstig intelligens
Searle: Bevidsthed, hjerner og programmer
Karkov: Er Virtual Reality sommerfuglens drøm og dæmonens blændværk?

Emnet perspektiveres ved brug af diverse cases samt lyd- og billedmateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Etik: Miljøeetik og bæredygtighed

Holdet har beskæftiget sig med forholdet med menneske og natur med henblik på en praktisk og case-baseret tilgang til antropocentrisme, økocentrisme og biocentrisme.

Der har været fokus på klassediskussioner med udgangspunkt i rene primærtekster, og emnet er behandlet med elevoplæg på tre af filosofferne.

Der arbejdes med følgende primærtekster:
Aquinas: Humans as Moral Ends
Descartes: Om Metoden
Kant: Pligter over for dyr
Bentham: Indføring i principperne for moral og lovgivning
Næss: Den overfladiske og den dybe, langtrækkende økologibevægelse
Klougart: Forbundethed
Gjerris: Sårbarhedens pris

Emnet er perspektiveret via et besøg hos miljøetiker Kirstine Fenger i hendes virksomhed Blomst og Bønne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opsamling

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer