Holdet 2024 la-v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Merle Fabricius Westergaard
Hold 2024 la-v (2 la-v)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til det latinske sprog og grammatik
Titel 2 Martials Epigrammer
Titel 3 Historisk overblik fra 753 f.Kr.-31 e.Kr.
Titel 4 Gladiatores
Titel 5 Romersk kærlighedsdigtning
Titel 6 Eksamensrepetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til det latinske sprog og grammatik

Eleverne bliver introduceret til det latinske sprog og den romerske kultur gennem et udvalg af bearbejdede begyndertekster. Vi kommer i introforløbet omkring bl.a. de romerske guder, det romerske hverdagsliv og det politiske system i Rom.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Martials Epigrammer

Eleverne har læst et udvalg af Martials Epigrammer. Vii har undersøgt epigramgenrens græske begyndelse, Catuls videreudvikling af genren i Rom og endelig Martials egen prægning af genren. Analytisk har vi haft særlig fokus på humor og hvordan man opbygger en god humoristisk tekst, herunder Ciceros syv kriterier for humor.

Statarisk læste tekster:

Epigram 7,3
Epigram 1,38
Epigram  1,47
Epigram 2,38
Epigram 5,47
Epigram 9,10
Epigram 1,10
Epigram 1,64
Epigram 5,43
Epigram 1,9
Epigram 4,36
Epigram 12,88
Epigram 6,60
Epigram 5,9
Epigram 12,12
Epigram 11,62
Epigram 10,8
Epigram 11,64


1,5 ns

Kurorisk læste tekster:
Catul 16

1/2 ns.

I alt 2 ns.

Øvrigt materiale: Martials Værker (fra oldportalen)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Historisk overblik fra 753 f.Kr.-31 e.Kr.

Vi gennemgår den romerske historie i hovedtræk fra grundlæggelsen af Rom, republikkens op- og nedture og vi slutter med en gennemgang af kejserdømmet i Rom fra den første kejser Augustus til det Flaviske dynasti.

Politiken historie podcast, Brodermord og Voldtægt: https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art6760784/Brodermord-og-voldtægt-skabelsesmyter-og-metoo-banede-vej-for-republikken
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Gladiatores

I dette forløb har eleverne arbejdet med gladiatorkampe. For at få en forståelse for fænomenet, har vi sporet udviklingen i gladiatorkampene fra deres spæde begyndelse i forbindelse med private begravelseslege frem til de offentlige gladiatorkampe, som blev afholdt i Colosseum, samt gladiatorkampenes slutning efter romerne blev kristne. Vi har desuden undersøgt, hvordan romerne kunne berettige så drabelig en sport, samt hvilken politisk rolle gladiatorkampene spillede i det romerske samfund og hvordan romerske politikere og kejsere (særligt Vespasian og Titus) brugte gladiatorkampene til at iscenesætte sig selv og deres magt.

Statarisk læste tekster:
-      Martial Epigram 29 (1/2 ns)
-      Seneca brev 7, kap. 3-5 (1 ns)

Kursorisk læste tekster:
- Plinius, Panegyricus 33 (1/4 normalside)
- Augustin, Bekendelser, VI, 8 (3/4 normalside)

I alt 2,5 ns.

Sekundærliteratur:
Fra Døden som underholdning – Historien om gladiatorerne af Johnny Tiedecke, Pantheon 2016
-  ”Gladiatorkampenes oprindelse og udvikling”
-  ”Dødens arena: Amfiteatret”
- "Gladiatorernes boliger og træning"
- "Gladiatorsponsorer, prestige og politik"
- "En dag i amfiteatret"
-  ”En historikers forklaring på den romerske mentalitet bag gladiatorkampene”

Remme, Tilman, "Colosseum - Dødens arena" (dokumentar)
Ridley Scott, Gladiator II (2024)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Romersk kærlighedsdigtning

I dette forløb er eleverne blevet bekendte med den romerske elegiske lyrik og dennes inspiration fra græsk digning. Fokus har været på Catuls kærlighedsdigtning, særligt de digte, hvor han beskriver sit forhold til Lesbia. Vi følger Catul gennem hans nyforelskelse i Lesbia (carmen 51), forholdets klimaks (carmen 5) og forholdets bitre udgang (carmen 58 og 70). Vi har desuden læst Sapphos digt 31 i oversættelse og diskuteret Catuls genbrug af dele af hendes digt samt hans ændringer og tilføjelser, samt læst eksempler på romersk elegisk digtning, f.eks. Tibul, for at eleverne kan se, hvordan Catul påvirker den efterfølgende elegiske digtning. Endelig har vi beskæftiget os med den kvindelige digter Sulipica og undersøgt hvordan hendes digtning både er i tråd med Catul og adskiller sig fra hans digning.
Primærlitteratur

Statarisk læst:
Catul 5, 51, 58 og 70
Sulpicia 2 (Dumme fødselsdag)
2,5 ns

Kursorisk læst:
Tibul I, 2
Sulpicia digt 3
Graffitti fra Pompeii om kvinder
Ovid, Amores 1,5 (uddrag)

4 ns.

I alt: 6,5 ns.

Sekundærlitteratur
Gelsted, Otto, "Catul digte" s. 9-11
Lund/Petersen: Den romerske elegi. En introduktion, s. 7-10
Pedersen og Svenningsen, Latinbogen - Grundbog til latin C, "Sulpicia" s. 223-225
Politiken historie (podcast) Kejserrækken afsnit 1 (= 10 ns) og afsnit 7 (= 10 ns)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensrepetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer