Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Merle Fabricius Westergaard
|
Hold
|
2024 la/ab (2a la, 2ab la, 2b la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til det latinske sprog og grammatik
Eleverne bliver introduceret til det latinske sprog og den romerske kultur gennem et udvalg af bearbejdede begyndertekster. Vi kommer i introforløbet omkring bl.a. de romerske guder, det romerske hverdagsliv og det politiske system i Rom.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Martials Epigrammer
Eleverne har læst et udvalg af Martials Epigrammer. Vii har undersøgt epigramgenrens græske begyndelse, Catuls videreudvikling af genren i Rom og endelig Martials egen prægning af genren. Analytisk har vi haft særlig fokus på humor og hvordan man opbygger en god humoristisk tekst, herunder Ciceros syv kriterier for humor.
Statarisk læste tekster:
Epigram 7,3
Epigram 1,38
Epigram 1,47
Epigram 2,38
Epigram 5,47
Epigram 9,10
Epigram 1,10
Epigram 1,64
Epigram 5,43
Epigram 1,9
Epigram 4,36
Epigram 12,88
Epigram 6,60
Epigram 5,9
Epigram 12,12
Epigram 11,62
Epigram 10,8
Epigram 11,64
1,5 ns
Kurorisk læste tekster:
Catul 16
1/2 ns.
I alt 2 ns.
Øvrigt materiale: Martials Værker (fra oldportalen)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gladiatores
I dette forløb har eleverne arbejdet med gladiatorkampe. For at få en forståelse for fænomenet, har vi sporet udviklingen i gladiatorkampene fra deres spæde begyndelse i forbindelse med private begravelseslege frem til de offentlige gladiatorkampe, som blev afholdt i Colosseum, samt gladiatorkampenes slutning efter romerne blev kristne. Vi har desuden undersøgt, hvordan romerne kunne berettige så drabelig en sport, samt hvilken politisk rolle gladiatorkampene spillede i det romerske samfund og hvordan romerske politikere og kejsere (særligt Vespasian og Titus) brugte gladiatorkampene til at iscenesætte sig selv og deres magt.
Statarisk læste tekster:
- Martial Epigram 29 (1/2 ns)
- Seneca brev 7, kap. 3-5 (2/3 ns)
Kursorisk læste tekster:
- Plinius, Panegyricus 33 (1/4 normalside)
- Augustin, Bekendelser, VI, 8 (3/4 normalside)
- Petronius Satyricon, 1 ns
I alt 3,25 ns.
Sekundærliteratur:
Fra Døden som underholdning – Historien om gladiatorerne af Johnny Tiedecke, Pantheon 2016
- ”Gladiatorkampenes oprindelse og udvikling”
- ”Dødens arena: Amfiteatret”
- "Gladiatorernes boliger og træning"
- "Gladiatorsponsorer, prestige og politik"
- "En dag i amfiteatret"
- ”En historikers forklaring på den romerske mentalitet bag gladiatorkampene”
Remme, Tilman, "Colosseum - Dødens arena" (dokumentar)
Ridley Scott, Gladiator II (2024)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romersk kærlighedsdigtning
I dette forløb er eleverne blevet bekendte med den romerske elegiske lyrik og dennes inspiration fra græsk digning. Fokus har været på Catuls kærlighedsdigtning, særligt de digte, hvor han beskriver sit forhold til Lesbia. Vi følger Catul gennem hans nyforelskelse i Lesbia (carmen 51), forholdets klimaks (carmen 5) og forholdets bitre udgang (carmen 58 og 70). Vi har desuden læst Sapphos digt 31 i oversættelse og diskuteret Catuls genbrug af dele af hendes digt samt hans ændringer og tilføjelser, samt læst eksempler på romersk elegisk digtning, f.eks. Tibul, for at eleverne kan se, hvordan Catul påvirker den efterfølgende elegiske digtning. Endelig har vi beskæftiget os med den kvindelige digter Sulipica og undersøgt hvordan hendes digtning både er i tråd med Catul og adskiller sig fra hans digning.
Primærlitteratur
Statarisk læst:
Catul 5, 51, 58 og 70
Sulpicia 2 (Dumme fødselsdag)
1,5 ns
Kursorisk læst:
Tibul I, 2
Sulpicia digt 3
Graffitti fra Pompeii om kvinder
Ovid, Amores 1,5 (uddrag)
4 ns.
I alt: 5,5 ns.
Sekundærlitteratur
Gelsted, Otto, "Catul digte" s. 9-11
Lund/Petersen: Den romerske elegi. En introduktion, s. 7-10
Pedersen og Svenningsen, Latinbogen - Grundbog til latin C, "Sulpicia" s. 223-225
Politiken historie (podcast) Kejserrækken afsnit 1 (= 10 ns) og afsnit 7 (= 10 ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensrepetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480192308",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480192308",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480192308"
}