Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Per Boyschau Berg
|
Hold
|
2024 me-v/2 (23 me-v/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til mediefag
I bliver introduceret til de vigtigste filmiske virkemidler og får en generel intro til mediefaget. Der vil være fokus på shot-to-shot analysen og dramaturgi, samt komposition.
Vi bruger til filmsproget Suzan Desezars kompendie til mediefag
Til komposition bruger vi i store træk Blender Gurus 'Understanding Composition' 2014.
I forhold til dramaturgien arbejder vi med den klassiske fortællings opbygning med en begyndelse, midte og slutning set i lyset af blandt andet berettermodel, plot-pointmodel, setup-payoff mv. (taget løst fra filmcentralens hjemmeside og Levende billeder, 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Krimi
Vi har i år et overordnet genrefokus, der hedder krimi. Vi starter med at kigge på det i lyset af Filmnoir. Vi ser nogle kortfilm, hvor I bliver introduceret til Rashkins 7 parametre for kortfilm og vi ser filmene Se7en af David Fincher, 1996, Piloten til DR produktionen Edderkoppen fra 2000 og LA Confidental af Curtis Hanson 1997.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pilotprojekt
I bliver introduceret for kortfilmen som genre, samt Rahskins 7 parametre for kortfilm. Vi bruger denne viden til at skyde jeres første filmprojekt i gang, hvor I lærer de forskellige faser at kende, når der skal skabes en film.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Auteurforløb - F. Lawrence (Selvvalgt forløb)
Vi kigger nærmere på Francis Lawrence, som auteur. Vi ser filmene Constantine 2005, I am Legend 2007 og The Hunger Games: Catching Fire, 2013. Vi fokuserer på hvilke auteur træk Lawrence har og om hvorfor han ikke er i betragtning som klassisk auteur.
NB: Forløbet lapper over dokumentarforløbet i februar måned, hvorfor kernestoffet til dokumentarer figurerer her også. Det hører IKKE til auteur forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarforløb
Vi bearbejder dokumentartyperne: Den forklarende-, den observerende-, den deltagende-, den performative-, den poetiske- og den refleksive fremstillingsform. I vil desuden blive introduceret for fakta- og fiktionskoder. I bliver desuden introduceret for mockumentary genren, hvor I også selv skal lave en lille mockumentary (Vikarforløb grundet barsel)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Selvstændigt projektarbejde med henblik på eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480214753",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480214753",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480214753"
}