Holdet 2024 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Merle Fabricius Westergaard
Hold 2024 ol/a (3a ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Søjle 1: Heltens Rejse (Homers Odyssé)
Titel 2 Søjle 2: Det athenske demokrati til debat
Titel 3 Søjle 3: Den Hvide Løgn (kunstsøjle)
Titel 4 Søjle 4: De satans kvinder (græsk drama: Medea)
Titel 5 Søjle 5: Det gode liv (Stoicismen i Rom)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Søjle 1: Heltens Rejse (Homers Odyssé)

Formålet med forløbet er dels at gøre eleverne bekendte med Homer, hans værk Odysseen og sproglige karakteristika inden for genren epos, dels at gøre dem i stand til at se den påvirkning Homer har haft på eftertiden. Det overordnede fokus i forløbet er at kigge på rejsemotivet og heltens udvikling som følge af denne rejse.

Kernestof:
Homer, Odysseen
I. sang (v. 1-444)
V. sang (v. 1-242)
IX. sang (v. 1-566)

Estimeret sidetal: 42 sider (Kernetekster)

Perspektivtekster:
Coen, O Brother Where art Thou (2000)

Supplerende materiale: "Epos" fra Paideia
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Søjle 2: Det athenske demokrati til debat

Med udgangspunkt i en moderne problemstilling har vi diskuteret demokratiets tilstand i den moderne vestlige verden. Derefter har vi læst forskellige antikke kilder, som debaterer de antikke styreformer - dels Perikles' pris af det athenske demokrati, dels Platons Hulebillede og Vurdering af staten, som forholder sig kritisk til styreformen.

Kernetekster:

Thukydid, Perikles' Gravtale
Platons Solbillede (i uddrag), Linjebillede (i uddrag) og Hulebillede
Platons Vurdering af Demokratiet

Estimeret sidetal: 25 sider

Perspektiverende materiale:
"Er Folket for Dumt til Demokrati" (artikel i Berlingske d. 25.11.2016)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Søjle 3: Den Hvide Løgn (kunstsøjle)

I denne søjle har klassen arbejdet med skulpturens udvikling såvel i antikken som i væsentlige efterantikke perioder, der har været påvirket af det antikke skulpturelle formsprog. Jeg har gennemgået antikke græske skulpturer fra arkaisk til hellenistisk tid samt romersk tid, og vi har sammen kigget på hvordan den græske kunst har sat sig spor i romersk kunst, renæssancen, klassicismen og postmodernismen. Vores hovedfokus har været Thorvaldsens skulpturer i klassicismen, da vi var en tur til København i efteråret, hvor vi besøgte Thorvaldsens museum.

Følgende antikke græske skulpturer er gennemgået/analyseret
- Kouros fra Souniion, Nationalmuseet Athen
- Kleobis og Biton, Det Arkæologiske Museum i Delfi
- Kroisos, Nationalmuseet Athen
- Auxerre-koren, Louvre i Paris
- Gudindestatue fra Attika, Antikensammlung Berlin
- Peploskoren fra Akropolis, Akropolismuseet i Athen
- Kritiosdrengen, Akropolismuseet i Athen
- Vognstyreren, Delfi
- Zeus fra Artemision, Nationalmuseet i Athen
- Spydbæreren/Doryforos, Museo Nazionale i Napoli
- Krigeren fra Riace, Calabrien
- Athene Lemnia, Skulpturensammlung Dresden
- Sciarra Amazone, Ny Carlsberg Glyptotek
- Sandalbindende Nike, Akropolismuseet i Athen
- Afrodite fra Knidos, Vatikanet
- Hermes med Dionysosbarnet, Det Arkæologiske Museum i Olympia
- Skraberen, Nationalmuseet Athen
- Sovende satyr, Glyptoteket i München
- Nike fra Samothrake, Louvre Paris
- Laokoon og hans sønner, Musei Vaticani i Vatikanstaten
- Buste af Homer, British Museum

Perspektivskulpturer:

Romerske antik:
- Portræt af Gaius Julius Cæsar
- Augustus "Prima Porta"

Renæssancen:
- Michelangelo, David
- Botticelli, Venus’ fødsel (1485)

Klassicismen:
- Thorvaldsen, Jason
- Thorvaldsen, "Thorvaldsen og Håbets Gudinde"

Postmodernismen:
- Duane Hanson, Housewife

Supplerende Materiale:
H.Fich: Græsk Kunst,
Thiedecker: Antikkens skulptur og dens efterliv
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Søjle 4: De satans kvinder (græsk drama: Medea)

I dette forløb beskæftiger vi os med hvordan kvinder er blevet fremstillet i kunsten fra antikken og frem til i dag. Vi gennemgår inddelingen af det athenske samfund i kønsopdelte sfærer (oikos/polis) og diskuterer ideer, der florerede i Athen i klassisk tid om mænds og kvinders forskelligheder ved bl.a. at kigge på hvad der bliver sagt om henholdsvis mænd og kvinder i et udvalg af korte uddrag af kilder fra klassisk tid og ved at kigge på typiske fremstillinger af mænd og kvinder på gravsteler fra klassisk tid. I vores analyse af Euripides’ tragedie fokuserer vi på Medea som et transgressivt individ, der overskrider grænserne for kategorierne mand/kvinde, græker/barbar, dyr/menneske og gud/menneske.

Kernetekster:
Euripides, Medea, oversat af Marcel Lysgaard Lech (2016)

Estimeret sidetal: 75 sider

Perspektivtekster:
Safran, Bernard, "Medea" (billede): https://poetrydispatch.wordpress.com/tag/poiein-kai-prattein/
Triers Antichrist + uddrag af forskellige anmeldelser af filmen

Supplerende materiale:
Gravsteler fra klassisk tid, der forestiller mænd og kvinder
Fich et al. Græsk Kunst, ”Klassisk Tid” i Græsk Kunst (1999), s. 134-144
Andreasen et al. Paideia, "Græsk Drama" (2012)
Platons ”Menon” (uddrag)
Aristoteles' Oversig over dyrene (uddrag)
Lysias' tale mod Simon (uddrag)
Xenophons Oikonomikos (uddrag)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Søjle 5: Det gode liv (Stoicismen i Rom)

Med udgangspunkt i en moderne problemstilling har vi diskuteret hvad lykke er - hvordan vi ser på lykke i dag og hvordan filosofien igennem tiderne har anskuet det - fra Platon til Seneca til ny-stoikerne i dag. Endelig har vi diskuteret stoicismen over for epikuræismen og læst udvalgte breve af Seneca, og vi har sporet Senecas og stoicismens indflydelse helt fra til i dag.

Kernetekster:
Platon,
"Hulebilledet" i Kend Dig Selv, red. Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal (2000) - teksten er læst i søjle 2: "Det athenske demokrati til debat",  men vi har diskuteret Platons syn på lykke i indledningen til forløbet.

Seneca,
Brev 16
Brev 19
Brev 23

Omfang: 10 sider

Perspektivtekster:
Andersen, Nikolaj K., "Ved du hvad lykke er?"  https://videnskab.dk/kultur-samfund/ved-du-hvad-lykke-er
Niels Overgaard, "En stoiske guide til det moderne menneske"

Supplerende materiale:
Gaarder, Jostein, Sofies Verden, "Stoikerne", "Epikuræerne"
Ted-ed: Massimo Pigliucci, "The philosophy of Stoicism": https://www.youtube.com/watch?v=R9OCA6UFE-0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer