Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Lise Guldborg Birkemose
|
Hold
|
2024 ol/z (3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til old
Dette lille projektbaserede forløb fungerer som en introduktion til faget oldtidskundskab. Eleverne bliver inddelt i grupper, og hver gruppe får til opgave at søge information om en gud/gudinde. Produktkravet er en"Blå bog- beskrivelse af deres gud/gudinde. Efterfølgende testes eleverne i deres kendskab til guderne via "speeddating" og quiz.
Kernestof:
Udvalgte kapitler fra "Antik Mytologi" , Chr. Gorm Tortzen, Høst og Søns Forlag, 2004
Udvalgte kapitler fra "Antikkens Mytologi-En håndbog", Henrik Hertig, P. Haase og Søns Forlag, 1980
Supplerende stof:
Kilder fra internettet, som eleverne selv har fundet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Søjle 1- Køn og Kærlighed- Myte og Virkelighed
I dette forløb beskæftiger vi os med antikkens forståelse af kærlighed, seksualmoral og kønnenes position i samfundet. Igennem læsning af forskellige typer af antikke tekster får eleverne indblik i, hvordan man som henholdsvis mand og kvinde skulle opføre sig for at leve op til samfundets normer. Der lægges vægt på at eleverne kan anvende begreber knyttet til kønsroller, såsom modsætningspar (oikos/polis, mand/kvinde, natur/kultur, rationel/I følelsernes vold), og begreber der relaterer til forskellige former for kærlighed (se nederst på siden.). Eleverne stifter derudover bekendtskab med de forskellige genrers karakteristika.
Da tekstmaterialet spænder over flere forskellige tidsperioder får eleverne en bred forståelse for udviklingen i kvindesyn og synet på kærlighed.
Kernestof:
* Hesiod: “Theogonien” v. 507-616 fra Chresteria Neutszky-Wullf: "Prometheus-myten"
*Lukian: Uddrag af Anacharsis stk 20-26 (s. 32-37 i Chr. Gorm Tortzen og Ole Balslevs oversættelse)- læst kursorisk
* Sapfo: Fragment 31: "Guders lige..." oversat af Holger Friis Johansen
* Sapfo: Fragment 1: "Hymnen til Afrodite" oversat af Georg Hinge
Følgende seks tekster fra Signe Isager: Han og Hun i Hellas.
* Aristoteles, Zoologien 608a11- 608b18: De kønsspecifikke karakteregenskaber fra Signe Isager: Han og Hun i Hellas
* Aristoteles, Om dyrenes forplantning 729a22-729b19: Forplantningen
* Aristoteles, Om dyrenes forplantning 775a4-17: Forsterstadiet
* Aristoteles, Om dyrenes forplantning 728a19-27: Blod og Sæd
* Aristoteles, Om dyrenes forplantning 746b17-747a24: Om sterilitet
* Pseudo-Hippokrates, Om ugifte kvinders sygdomme 1: Ægteskab som lægemiddel
* Xenofon, "Oikonomikos" vi,4- vii,43 ved Signe Isager, Klassikerforeningens Kildehæfter.
* Platons Symposion: Aristofanes Tale
* Platons Symposion: Sokrates' Tale
Perspektiverende materiale:
Magtens Korridorer: Pandora
* Klip fra Hedwig og The Angry Inch
Supplerende materiale:
• “50 klassiske myter- De kendteste myter fra den græske oldtid”, Gerold Dommermuth-Gudrich, s. 7-19
• “Arkaisk tid” i “Græsk Kunst”, Henrik Fich m.fl, Systime, 1999
• “Klassisk tid” i Græsk Kunst, Henrik Fich et al. Systime 1999, side 134-154
* "Livet i det klassiske Athen", Inger Yde et al, Systime 1990, siderne 31-38, 81-97
* Vin og Kærlighed: Om det Græske Symposion fra Nationalmuseets hjemmeside: https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/antiksamlingen/vin-og-kaerlighed-det-graeske-symposion/
* Diverse lærerproducerede powerpoints om genrerne, begreberne etc.
* BBC- dokumentar: Sappho- Love and Life on Lesbos: https://www.youtube.com/watch?v=l0IGg1Bljug
* The Try Guys try Ancient Olympics: https://www.youtube.com/watch?v=e_CTxlsCL7E
Estimeret sideantal: 47 sider
Anvendte begreber:
Aitiologi
Hybris
Nemesis
Ate
Areté
Kleos
Timé
Do ut des
Sofrosyne
Patronymikon
Formelvers
Epitet
Polis
Oikos
Kyrios
Kalos k'agathos
Hetære
Pæderasti
Eros
Filia
Agape
Ludus
Storgé
Hedone
Fysis
Nomos
Mythos
Logos
Doxa
Episteme
Aporia
Dialektik
Elenchos
Idéernes verden
Fænomenernes verden
Maieutik
Paideia
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Søjle 2- Homers Odysséen
Forløbet skal give eleverne viden om Homer, hans værker og epos-genrens sproglige og strukturelle kendetegn. Der er fokus på heltens udvikling igennem rejsemotivet. Til sidst i forløbet bliver eleverne i stand til at se, hvordan Homer har haft indflydelse på eftertiden.
Kernestof:
"Odysséen":
• 1.sang (v. 1-444)
• 5. sang (v. 1-331)
• hele 6 .Sang (v. 1-331)
• hele 9. Sang (v. 1-565)
Otto Steen Due: "Homers Odyssé", Gyldendal, 1999
Side 7-12, 63-69, 75-83, 107-121
Perspektiverende stof:
• Brødrene Coen: "O' Brother, Where Art Thou.
Supplerende stof:
• Minoisk- mykensk tid i "Græsk Kunst", Henrik Fich mfl. Systime, 1999, side 13-23
• "50 klassiske myter"- De kendteste Myter fra den græske oldtid, Gerold Dommermuth-Gudrich, side 7-19
• Kapitlet om Epos i "Paideia- Grundbog til Oldtidskundskab", Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Systime, 2012, side 11-30
• "Arkaisk tid" i "Græsk Kunst", Henrik Fich mfl, Systime, 1999, side 61-68
* Herudover diverse lærerproducerede hand-outs, slides etc.
* Oplæg v. Marcel Lysgaard Lech fra Syddansk Universitet.
Estimeret sideantal: 56 sider.
Begreber:
Analytikere
Unitarer
Epos
Daktylisk heksameter
Epiteton ornans/smykkende adjektiver
Patronymikon
Homeriske lignelser
Prooimion
Rhapsoder
Thymos
Areté
Ate
Dike
Timé
Kleos
Olbos
Do ut des
Hiketeia
Gæstevenskab
Mythos
Hybris
Nemesis
Moira
Sofrosyne
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Søjle 3- Den Skønne krop- Antik skulptur
Eleverne bliver introduceret til den græsk-romerske skulpturs formsprog igennem en gennemgang i klassen af udvalgte berømte græske værker og romerske værker. Der perspektiveres efterfølgende til efterantik skulptur.
Kernestof (Skulpturer)
• Auxerre-koren
• Kleobis og Biton
• Kroisos
• Kalvebæreren
• Peplos-koren
• Akropolis-kore
• Kritios-drengen
• Vognstyreren
* Diskoskasteren
* Lapith og Kentaur fra Zeustemplet i Olympia
• Guden fra Artemission (Artemission-bronzen)
• Doryforos
• Riace-bronzen
• Athene Lemnia
* Kultstatue fra the J. Paul Getty Museum
* Agias
• Karyatide fra Erechteion
• Såret niobide
• Afrodite fra Knidos
* Den sandalbindende Nike fra Nikebalustraden, Athens Akropolis
• Skraberen
• Hermes med Dionysos-barnet
* Portræt af Demosthenes.
* Sovende satyr
*Athene, Gigant og Gaia fra Pergamonaltret
• Laokoon-gruppen.
• Augustus fra Prima Porta
• Marcus Aurelius Rytterstatue
• Kejserportrætter af Vespasian og Hadrian
Perspektiverende stof:
• Michelangelo: David
* Bertel Thorvaldsen: Hebe
* Arno Breker: Kammaraden
* Rodin: The Spirit of War
* Anne Marie Carl Nielsen: Mindesmærke for Carl Nielsen
* Bjørn Nørgaard: Det forjættede Land.
Supplerende materiale
• "Antikkens skulptur og dens efterliv", Johnny Thiedecke side 5-19, 23-29, samt siderne med fig. 22, 24, 25, 27, 28, 30, 36, 39
• "Græsk Kunst" af Henrik Fich, siderne 76-78, 134-152, 155-159, 225-233
• "Græsk og romersk kunst", Susan Woodford, side 4-6
* Dokumentar: The Body Beautiful- The Ancient Greeks via https://www.youtube.com/watch?v=cbUUf2idtL8 og https://www.youtube.com/watch?v=B-kfOdg4TPM&t=46s
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Søjle 4- Det antikke drama- Antigone
I forløbet lægges fokus på, at eleverne opnår kendskab til tragedie-genrens konventioner, f.eks begreberne "agon" og "stikomyti", og at de kan analysere og fortolke tragedien med fokus på personkarakteristik og centrale tematikker. Eleverne vil således komme ind på forholdet mellem individ vs. stat, fysis/nomos, mænd/kvinder, fornuft/vanvid, objektiv og subjektiv skyld/skæbne, ære/skam etc.
Kernetekst:
Sofokles' Antigone, oversat af Marcel Lysgaard Lech.
Perspektiverende materiale:
* Klip fra opsætningen af "Antigone" ved The National Theatre, 2012.
Supplerende stof
• Kapitlet om det græske drama i "Paideia- Grundbog til Oldtidskundskab": side 101-116
• Dokumentar: “Sandheden om Athens Demokrati” fra DR2
• “Klassisk tid” i “Græsk Kunst”, Henrik Fich m.fl, Systime, 1999
* Diverse lærerproducerede oplæg, hand-outs etc.
Estimeret sideantal: 50 sider
Begreber:
Anagnórisis
Eleos
Epeisodion
Exodos
Fobos
Hypokritai
Jambisk trimeter
Katharsis
Koreg
Mimesis
Orchestra
Parodos
Peripeteia
Prologos
Skene
Stasimon
Stikomyti
Tragisk helt
Hybris
Nemesis
Timé
Kleos
Fysis
Nomos
Oikos
Polis
Dike
Subjektiv skyld
Objektiv skyld
Sofrosyne
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Søjle 5- Stoicisme
I denne romerske søjle har klassen arbejdet med stoicismen, særligt denne filosofiske retnings betydning i Rom. Vi har læst udvalgte breve af Seneca, og vi har sporet Senecas og stoicismens indflydelse frem til nutidens ny-stoicisme.
Kernetekster:
Seneca,
Brev 16
Brev 18
Omfang: 8 sider
Perspektivtekster:
Niels Overgaard, "En stoiske guide til det moderne menneske"
Supplerende materiale:
Ted-ed: Massimo Pigliucci, "The philosophy of Stoicism": https://www.youtube.com/watch?v=R9OCA6UFE-0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480231081",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480231081",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480231081"
}