Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Hans Jern Worsøe
|
Hold
|
2024 re/c (3c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom
Fokus på læsning af klassiske tekster (Fokus på Jesu roller, Jesu etik/Bjergprædikenen, tonaturlæren og Passionshistorien) og repræsentative tekster samt eksempler på nutidens anvendelse af kristen tankegods. Besøg af KFS
Stiftet bekendtskab med Ninian Smarts syv dimensioner og myteteori
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grundbogtilreligion.pdfPedersen, B. J. "Grundbog til Religion C, Systime, s.335-336 (Pdf-side 32-33)/Videnskabelige teorier om religion
-
Grundbogtilreligion.pdf (Pedersen, Bodil Junker "Grundbog til Religion C, Systime s. 311-313 (Pdf-side 8-10) minus øvelserne) og Bibelen Online 1.Mosebog kap. 1-3 og Grundbogtilreligion.pdf (Pedersen, Bodil Junker "Grundbog til Religion C, Systime s.
-
Forman, J. ”Tog bolig i blandt os” s. 28-30 togboligiblandtos.pdf og Forman, J. ”Tog bolig i blandt os” s. 33-34, 55-57, 62-67 togboligiblandtos.pdf ikke øvelserne
-
Markusevangeliet Kapitel 1 Markusevangeliet kapitel 1.1-20 (Vers 1-20) (i Det Nye Testamente) og Det Gamle Testamente Esajas' bog kap. 7.13-14 Esajas" Bog Kapitel 7 og kap. 53 Esajas" Bog Kapitel 53
-
Markusevangeliet kap. 1.21-2.12 (altså kapitel 1 vers 21 til kapitel 2 vers 12)
-
Markusevangeliet kap. 1.21-2.12 (altså kapitel 1 vers 21 til kapitel 2 vers 12) og:
-
Mattæusevangeliet kap. 5-7 og 2.Mos.kap.20.1-17
-
Mattæusevangeliet kap. 5-7 (læs færdigt)
-
Mattæusevangeliet kap. 18.15-35 og Markusevangeliet kap. 11
-
Markusevangeliet kap. 14-16 (Læs, hvad du kan nå på 15 minutter)
-
Markusevangeliet kap. 14-16
-
Anselm af Canterbury "Hvorfor blev Gud menneske", 1098 kap. 22-23 og 6-7 (pdfside 3-5) Teksten er svær/underlig, så lad være med at tage notater, hvilket vi gør fælles i modulet, men læs den måske to gange, da den ikke er så lang
-
Vi læser i modulet
-
The Passion of the Christ. ( DVD. )
-
Forman "Tog bolig iblandt os" s. 17-20 og 43-44
-
Paulus' brev til romerne kap. 1-2 og 3.21-26 og Paulus' brev til galaterne kap. 1.1-16, kap. 2 og kap. 5.1-6 (Det hele findes i Det nye Testamente) og Lukasevangeliet kap. 15.11-32
-
Martin Luther - Den verdslige øvrighed og lydighedens grænse Martin Luther "Om Lydighed mod Statsmagten", 1523 via linket. Du skal kun læse afsnittene fra "1.De to riger" til og med "Mattæus 5 gælder kun de kristne" samt lidt biografiske oplysninger
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Islam
Fokus på islams teologi: "De seks trosartikler" og livet som muslim (søjlerne og kønsroller) og Hjärpes model mht måder at være muslim på
Stiftet bekendtskab med Van Genneps teori om et overgangsritual
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forman, Jens: Muslimernes religion, Systime; sider: 9-12, 17-35, 40-47, 49-56, 150-154
-
og tekst 5
-
og tekst 2,3 og 11 samt sura 1
-
Sura 50/"Qaf" og 78/"Budskabet" samt sura 7/"Højdedrag i: Angstbyggermyteropny.pdf pdfside 3-4 eller i Koranen Sura 7.10-25, sura 50.1-26 og 78.1-40
-
Se, hør og læs Prophet Muhammad"s Miracle Journey to Jerusalem - Israa Miraj الاسراء
-
og tekst 22-23 og "Fredagsbøn" Mine materialer på mit CFU
-
og tekst 24 samt Pia Kjærsgaard besøger moské: Jeg synes overhovedet ikke, at det er dansk - Langt fra Borgen
-
Faste og Mekka som verdens centrum.pdf og
-
og Skovgaard-Pedersen "Moderne Islam" Tekst 42, 53 og tekst 54 moderneislamsharia.pdf
-
Skovgaard-Pedersen "Moderne Islam" Tekst 42, 53 og tekst 54 moderneislamsharia.pdf
-
Sura 4..... "Ægteskab og skilsmisse" pdf-side 7 i: Angstbyggermyteropny.pdf
-
Kate Østergaard "Danske Verdensreligioner.Islam" s. 93-101: danskeverdensreligioner.islam.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Buddhisme
Fokus på Dharma: Karma, Samsara, Nirvana, Den Otteledede Vej samt folkelig buddhisme med eksempler på ritualer
Stiftet bekendtskab med begrebet magi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Etik
Lykkeetik, pligtetik, spørgsmålet om den fri vilje, ansvar, skyld og straf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480235630",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480235630",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480235630"
}