Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Cynthia Oelfke
|
Hold
|
2024 re/x (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion i religion
Introduktion i faget religion, metoder (fænomenologi og religionssociologi) og centrale begreber (profan, hellig, myte, ritual), fundamentalisme, sekularisering, religiøsitet i det senmoderne
Modeller/teorier:
Ninian Smarts 7 dimensioner
Konversionsmodel (Rambo)
Ritual-Myte-Model (Podemann Sørensen)
Overgangsritualanalyse (van Gennep)
Grundbogen til Religion C, Systime 2012
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Gudssyn (Treenigheden), menneskesyn, kosmos/kaos, arvesynd, frelse, den historiske baggrund (bl.a. pagterne), korsesteologi, ritualerne dåb og nadver, den danske folkekirke, Biblen
Grundbog:
Allan Poulsen; Kristendom i nutid, Gyldendal 1996
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Gudssyn, menneskesyn, de 6 trosartikler, Muhammad, historisk baggrund, ritualer og religiøse pligter (de 5 søjler), sharia, djihad, fundamentalisme, sækularisme, traditionalisme, moderne islam, Koran og Haditherne
Der arbejdes med to grundbøger:
Grundbogen til Religion C, Systime 2013; s. 92-118
J. Forman; Muslimernes religion, Systime 2010
Jakob Skovgaard-Petersen; Moderene islam - muslimer i Cairo, Gyldendal 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jødedom
Gudssyn, menneskesyn, historisk baggrund, pagterne, ritualerne (omskærelse, bar/bat mitzva), højtider (shabbat, pesach), ortodoks jødedom, reformjødedom, konservativ jødedom, jødedom i DK, staten Israel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik
Etiske dilemmaer, nytteetik, pligtetik, sekularisering, determinisme, indeterminisme, argumentationsanalyse
Grundbog: Dorte Thelander Motzfeld; Religion og etik. Grundbog til etik i religionsfaget, Systime 2016
Christian Lund; Den etiske virkelighed, Frydenlund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480236250",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480236250",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64480236250"
}