Holdet 2024 ps-v/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Poul Dalgaard Jensen
Hold 2024 ps-v/2 (23 ps-v/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Socialpsykologi - hvordan påvirkes vi i grupper
Titel 2 2. Hvad kan omsorgssvigt føre med sig?
Titel 3 3. hvordan opstår stress i undervisning og på job?
Titel 4 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Socialpsykologi - hvordan påvirkes vi i grupper

Hvordan påvirkes vi i gruppesammenhæng, herunder i forhold til klimaadfærd?

- Socialpsykologiske mekanismer: Sherifs gruppedefinition, Roller, konformitet, autoritet og lydighed, kognitiv dissonans, egengruppe-fremmedgruppe, gruppepolarisering mm.
- Mobning og Psychology of Evil herunder virtuelt

Den menneskelige ZOO (2), DR 2008:  Klip: 5.22-13.14, 20.30-22.50, 30.48-37.35, 43.23-48.35; Menneskedyret (4), TV2, 2005.
Lydighedens dilemma, DR 2002.
Asch' Konformitetseksperiment: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Digital mobning kan være svært at opdage: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-03-26-digital-mobning-kan-vaere-svaert-at-opdage-for-det-handler-ikke-kun-om-grimt
Zimbardos TED Talk Psychology of Evil: https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_the_psychology_of_evil?subtitle=en


Jyllandsposten 6/5-2025 Smæk til smædesange

Klimapsykologi (besøg på SDU):
- Giddens paradoks -  konformitet og gruppeadfærd
- Stoknes 5 psykologiske barrierer - særligt fællesskab og social identitet (senmoderne identitet)
- Kognitiv bias og kognitiv dissonans (rollekonflikter)
https://www.folkeskolen.dk/baeredygtighed-borneliv-klima/hver-tredje-skoleelev-oplever-bekymringer-om-klimakrisen-i-hverdagen/4722791

Eleverne har været delt op i 3 grupper, der hver havde ansvar for analyse af en af følgende dokumentarserier: Balladen om Kolonihaven (TV2 2023),  Herlufsholm (TV2dok 2022), Krigerne (DR 2005).

Ca 70 sider
Klasseundervisning og gruppeforløb.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Hvad kan omsorgssvigt føre med sig?

Hvordan kan omsorgssvigt forårsages, vise sig og med hvilken betydning?
Hvad er risikofaktorer og hvilke faktorer kan medvirke til resiliens?
Typer af omsorgssvigt samt betydningen af tilknytning og adskillelse.

Set uddrag: De brændte børn. DR 2017, sæson 3, Kenneth (1) , min. 0-16;
Er du mors lille dreng. TV2 2008; Er du mors lille dreng - 10 år senere. 2008 min. 0-20; Min barndom i helvede. DR, 2012. Harlows abeforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

Ca 55 normalsider.
Klasseundervisning og gruppeforløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. hvordan opstår stress i undervisning og på job?

Hvordan viser stress sig i forbindelse med undervisning og job - og hvad kan årsagerne være?
Stress: kendetegn og årsager – de to typer, diagnose, stressortyper, OAS, OSN, krav-kontrol og coping
Coping: https://united4u.dk/behandling/de-8-copingstrategier/
Set klip fra: Fældet af stress (1), min. 0-25.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-og-sjael/jacob-mark-du-gaar-ikke-ned-med-stress-du-drukner
How to make stress your friend. TED talk af Kelly McGonigal.
Giddens og den senmoderne identitetsdannelse som forklaringsramme i forhold til individets udfordringer.
Rasmus Meyer og Trivselskommissionens bud på hvad trivsel er og hvad udfordringerne for de unge består i i dag.
Sundhedsstyrelsens retningslinier for diagnosticering af tilstanden stress: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/undersoegelser-og-proever/kalkulatorer/stress-diagnosestoetteskema/

- sammenhæng med undervisning (læring og hukommelse)
Set klip fra Drengene mod pigerne, TV2 2017 (1), min 0-25
Læringsstile som fremme af læringsprocesser - Dunn og Dunns teori
En skole i verdensklasse på 100 dage - forsøget med læringsstile på Gauerslund skole:
https://nyheder.tv2.dk/2008-10-23-skolen-i-verdens-klasse-paa-100-dage
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-12-31-var-med-i-banebrydende-eksperiment-paa-tv-her-er-de-i-dag
https://www.svenderikschmidt.dk/wp-content/uploads/2011/05/laer_med_stil_-_hjemmeside.pdf
Undersøgelse, Følelsen af stress blandt suderende: https://eva.dk/Media/638403078165627524/F%C3%B8lelsen%20af%20stress%20blandt%20studerende.pdf


- kønsforskelle i forhold til stress og coping - hvor kan det komme fra?

- forskelle på børn ud fra undersøgelser, mulige biologiske og miljømæssige faktorer (arv og miljø)
- forskelle i forhold til risikovillighed: optimistisk/pessimistisk forklaringsstil, tillært hjælpeløshed, distancerende/konfronterende coping. Drenge og piger på
ungdomsuddannelserne: Camilla Hutters mfl. Hvad betyder køn for elevernes, 2013, s. 1-5: https://www.cefu.dk/media/349179/k_n_og_l_ring_web.pdf

-  brug af læringsstile som hjælp til hhv piger og drenge?


Klasseundervisning og gruppeforløb.
Ca 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer