Holdet 2024 ps-v/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vestfyns Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Anders Illemann Sanggaard
Hold 2024 ps-v/3 (2 ps-v/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 intro til psykologi
Titel 2 Barnets udvikling
Titel 3 Individets handlinger i et fællesskab
Titel 4 Stress

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 intro til psykologi

Introduktion til faget psykologi:

-Fagets opbygning
-Forskellen mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barnets udvikling

2. Barnets udvikling – Forstå barnets adfærd

Hvilken betydning har barndommen på den måde vi udvikler os - Som spæd og som ung.

Vi har i forløbet haft et særligt fokus på hvordan barnet udvikler sig normalt, hvilke konsekvenser omsorgssvigt har på barnets udvikling og hvordan nogle børn/unge klare sig trods svære livsvilkår.
Derudover har vi arbejdet med individets adfærd og hvordan dette kan ændres gennem en behavioristisk tilgang


- Udviklingsfaser - Erikson, Mahler
- Psykoanalytisk vs. empirisk udviklingsteori
- Daniel Stern - barnets udvikling af selvet
- John Bowlby - tilknytningsteori + separationsreaktioner
- Mary Ainsworth - Tilknytningstyper
- Rene Spitz - Spædbarnsdepression og hospitalisme
- De rumænske børnehjem
- Harlows aber
- Typer af omsorgssvigt
- Kari Killén - Reaktioner på omsorgssvigt
- Konsekvenser af anbringelse eller omsorgssvigt
-Adfærd og adfærdsændringer
- Risiko og resiliensfaktorer - Sociale, kulturelle, personlighed, miljø
- Risiko eller årsagssammenhæng (Kauai)

Indlæring:
- Behaviorismen
- Pavlovs hunde
- Lille Albert - Rotte forsøg
- Skinners rotter

Videomateriale:
Dokumentar: Er du mors lille dreng - Jørn fra 0-18 år

Harlow's eksperiment med aber:
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

Visual cliff experiement:
https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA

The Strange situation:
https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU

Still face experiment:
https://www.youtube.com/watch?v=f1Jw0-LExyc

Growing up in a Romanian Orphanage
https://www.youtube.com/watch?v=VCeWr8OFuEs


Dokumentar: Drengen, som alle havde opgivet.

Artikler:  cirka 4 sider
Haribo-pædagagogik i Vollsmose
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3274715/Haribo-p%C3%A6dagogik-i-Vollsmose/

(opfølgning) Opbakning til inspektøren
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3274716/Opbakning-til-inspekt%C3%B8ren/


Materiale:
Psykologiens veje: cirka 52 sider
73-80  Erikson og Mahler
80-89 Daniel Stern
90-95 Daniel Stern
96-100 John Bowlby
113-120 Tilknytningsforstyrrelser
120-126 omsorgssvigt
127-130 Pavlov
131-135 behaviorisme og straf er uhensigtsmæssigt
Risiko eller årsagssammenhæng – Kauai 4,5 sider

PsykC- 3 sider
PsykC – Resiliens

Artikler  4 sider
Haribo pædagogik
Opbakning til inspektøren

Samlet antal sider – cirka 60

Begrebsliste:

https://docs.google.com/document/d/1QFuXIfRwtK_QMYJZaOBBTIGr34njAuV8oZsiaGjnY4s/edit?usp=sharing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Individets handlinger i et fællesskab

Individets handlinger i fællesskaber og verden - Har vi et frit valg?

Der har ifm. vores deltagelse til et oplæg om klimapsykologi og nuding på SDU, været et særligt fokus på klimaet og klimaorienterede handlinger de første 3-4 moduler. Dog er den anvendte teori også blevet anvendt og omtalt på en måde, så denne kan sættes i kontekst til andre sociale situationer.

Fra modul 4 og frem har fokus været bredere, hvor der er blevet skabt et generelt indblik i socialpsykologiske dynamikker, herunder vores adfærd og adfærdsændringer alt efter den sociale kontekst som individet befinder sig i.

Derudover har der været et fokus på vores opfattelse og handling omkring andre mennesker, herunder fordomme, stigmatisering, diskrimination, hvor disse kommer fra og hvilken konsekvens det har på individet at opleve diskrimination eller manglende tiltro.

Vi har arbejdet med følgende:

Adfærdsændring
- Nudging
- Lemmingeffekten
- Behaviorisme

Holdninger
- Holdningens tre komponenter
- Kognitiv dissonans og konsonans

Benægtelse (psykologiske barriere)
- Dissonans
- Denial

Konformitet
- Solomon Asch

Menneskets grupperinger
-Fordomme og stigmatisering

Hvad er en gruppe?
- Primær- og sekundærgrupper
- Formelle og uformelle grupper
- Referencegrupper og medlemsgrupper
- Indgrupper og udgrupper

Gruppepres og social kontrol
- Gruppetænkning
- Gruppepolarisering
- Filterbobler og ekkokamre

Stanley Milgrams eksperiment “Lydighedens dilemma”
- Autoritet
- ansvarsforskydelse:
-“den instrumentale tilstand”:
- deindividualisering
- dehumanisering

Vores tanker om andre mennesker
- Stereotyper
- Fordomme
- Diskrimination
- Kontaktteorien

Hukommelse og skemaer
- Kognitive skemaer
- Perception

Forventninger til andre, og andres til os
- Pygmalion effekten / Golem effekten


Materiale:

Solomon Asch - Konformitets eksperiment:
https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA


Muzafer Sherif - Robbers Cave eksperiment
https://www.youtube.com/watch?v=W9DyGsuvIPo

Stanley Milgrams eksperiment “Lydighedens dilemma”
https://www.youtube.com/watch?v=Kzd6Ew3TraA
https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM


Brown eyes / Blue eyes eksperiementet - Jane Elliott

Udvidet:
https://www.youtube.com/watch?v=dLAi78hluFc&t=2s&pp=ygUfYnJvd24gZXllIGJsdWUgZXllIGphbmUgZWxsaW90dA%3D%3D

Kort video:
https://www.youtube.com/watch?v=jPZEJHJPwIw&pp=ygUfYnJvd24gZXllIGJsdWUgZXllIGphbmUgZWxsaW90dA%3D%3D

Rosenthal effekten afprøves på tvillinger:
https://www.youtube.com/watch?v=Yh2449t_nMw


Phillip Zimbardo - Prison experiement:
Filmen


Materiale:

Psykologiens veje:

165-166 – perception
350-354 – hvad er en gruppe
354-356 – konformitet
Gruppepres og social kontrol 4 sider
376-379 – holdninger
373-376 – Zimbardo

Psykologi – Fra celle til selfie
Robbers cave 2 sider
Kognitionspsykologi 4 sider

PsykC
Fordomme 2 sider
Kontaktteorien 2 sider
Fordomme og konsekvenser 5 sider

Klimapsykologi
Fem psykologiske barrierer: 2 sider

Artikler
Druklege og p-piller på auktion – 3 sider
https://www.djoefbladet.dk/artikler/2024/08/rusture-overskrider-stadig-graenser

Valgfri artikel om fordomme 3 sider
Klimaparadoks – case 2 sider

Sider i alt cirka 45



Begrebsliste:
https://docs.google.com/document/d/1QFuXIfRwtK_QMYJZaOBBTIGr34njAuV8oZsiaGjnY4s/edit?usp=sharing

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Stress

Hvad er stress, hvem får stress, er der nogle individer som er mere udsatte for at få stress, hvilken betydning har det senmoderne samfund på udviklingen af stress og hvordan kan man håndtere stress.

Gennem det psykologiske arbejde med stress, kommer vi til at have fokus på

Personlighedspsykologi - Er der nogle særlige personlighedstyper som får stress, eller er i større risiko for at udvikle det?

Kognitionspsykologi - Indlæring af menneskets tanker - hvor stammer vores overbevisninger fra som bidrager til stress. Derudover hvordan vi husker og vurdere situationer.

Biologisk psykologi - ved at undersøge hvad stress er, hvilket hormoner det frigiver og hvordan det påvirker kroppen.



Vi har arbejdet med følgende:

Akut stress & Kronisk stress
-  Symptomer & hormoner

Resiliens
- Individplan
- Miljøplan

Ydre faktorer
- Holme og Rahe - Social belastningsskema

Arbejdskrav der kan give stress
- Kognitive krav:
- Perceptuelle krav:
- Emotionelle krav:
- Manuelle og motoriske krav:
- Kvantitative krav:

Stressorer
- Psykologiske
- Fysiske
- Biologiske

Krav-kontrol-modellen
- udviklingen af stress ift. de krav der sættes til individet, og dets kontrol (erfaringer) i situationen

Indre faktorer:
- Den forsigtige type
- Den risikovillige type
- Optimal stimulations niveau  (OSN)

Forklaringsstile
- Pessimistisk
- Optimistisk

Oplevelsen af sammenhæng (OAS) - Aaron Antonovsky
- Begribelighed:
- Håndterbarhed:
- Meningsfuldhed:

Femfaktormodellen / OCEAN
- Åbenhed (Openness):
- Samvittighedsfuldhed (Conscientiousness):
- Ekstroversion (Extraversion):
- Venlighed (Agreeableness):
- Neuroticisme (Neuroticism):

Coping og håndtering af stress:
- Problemfokuseret
- Emotionsfokuseret

Lazarus opdeling af stress
- Skader
- Trusler
- Udfordringer

Indlæring af stress
- Kognitive skemaer
- Adaptation
- Assimilation
- Akkommodation
- Perception

Materiale:

Dokumentar:
Din hjárna - Stress (1)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000117689&s=43598034&n=1&o=hits

artikel:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-vaelter-ind-med-henvendelser-fra-stressede-kvinder-det-er-en-markant-stigning-og

https://www.dr.dk/nyheder/indland/forskere-afliver-myte-om-unges-brug-af-sociale-medier-men-peger-paa-saarbar-gruppe


Podcast:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-bliver-vi-saa-stressede-i-det-moderne-samfund/



Materiale:

Psykologiens veje
Akut og kronisk stress 3 sider
Indre og ydre faktorer 10 sider
Coping 4 sider


PsykC
Resiliens 2 sider
Femfaktormodellen 4 sider

Temaer til psykologi
Det virtuelle samvær – 3 sider


Artikler:

Selvvalgt materiale 4 sider
Det vælter ind med henvendelser fra stressede kvinder: cirka 2 sider
https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-vaelter-ind-med-henvendelser-fra-stressede-kvinder-det-er-en-markant-stigning-og
Forsker afliver myte om unges brug af sociale medier – cirka 3 sider
https://www.dr.dk/nyheder/indland/forskere-afliver-myte-om-unges-brug-af-sociale-medier-men-peger-paa-saarbar-gruppe

Unge trivsel analyse – ungetrivselrådet juni 2022 – 5 sider

Pocast
25 min – 5 sider
50 min – 10 sider

Samlet cirka 55 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer