Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Jane Burkarl
|
Hold
|
2024 bi/a (1a bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og transportprocesser
Områder i temaet:
Cellers opbygning med fokus på pro- og eucaryote celler og med særligt fokus på cellemembranen (opbygning og de forskellige transportprocesser).
Øvelse:
Diffusion i agarblokke
Mikroskopi af celler og Plasmolyseforsøg.
Desuden:
Diverse animationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hormoner og forplantning
Områder indenfor temaet:
Kvinden og mandens kønsorganer - herunder sædproduktion og menstruationscyklus.
Hormonel regulering berørt.
Desuden er mikroorganismer og deres vækst berørt under temaet.(Anden tekst fra Biologi i udvikling II)
Gruppeprojekter angående forskellige seksuelt overførbare sygdomme og præventionsformer.
Øvelser:
Mikroskopi af testikel og ovarie (præparater)
Dyrkning af mikroorganismer - selvvalgt podning.
Desuden:
Diverse animationer (OneNote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik, nedarvning og evolution
Genetik og nedarvning
Områder i temaet:
Kromosomer - herunder opbygning, di-/haploid, autosomer/kønskromosomer og karyotype.
DNAs opbygning og baseparringsprincippet, replikation og gener,
Det centrale dogme og proteinsyntesen - herunder transskription og translation og den genetiske kode.
Genetiske egenskaber og nedarvningsprincipper - herunder allel, geno-/fænotype, homo-/heterozygot, dominant/recessiv, Mendels 1. lov, krydsningsskemaer, stamtavler og mutationer (kromosomtals-, kromosom- og genmutationer).
Desuden kort om mitose og meiose samt evolution
Øvelser:
DNA-ekstraktion
Undersøgelse af egne og klassens egenskaber
Desuden:
Diverse animationer (OneNote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Føde, fordøjelse og enzymer
Områder i temaet:
Makromolekylerne fedt, kulhydrater og protein - deres opbygning, kilder, overordnet brug i kroppen. Desuden mineraler, vitaminer og vand.
Fordøjelsessystemet inklusiv opbygning, enzymer og nedbrydning af kostens bestanddele.
Enzymer og deres overordnede opbygning og funktion og reaktionshastighed.
Dele læst som fokusområde: Temaerne Optagelse, appetitregulering, energibalance, overvægt, sundhed og diabetes i gruppefremlæggelser.
Øvelser:
Forsøg - selvdesignede enzymforsøg med stivelse.
Desuden:
Diverse animationer og video (OneNote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blod og kredsløb
Områder i temaet:
Blodkredsløbet, lunger og hjertets opbygning og funktion. Herunder er blodkarnet, blodtryk og puls desuden gennemgået.
Kondition og energiproduktion - herunder respiration og ATP dannelse og effekter af konditionstræning.
Øvelser:
Lunge- og ventilationsmålinger.
Måling af vitalkapacitet.
Desuden:
Diverse animationer og video (OneNote og på klassen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Områder indenfor temaet:
Økosystemer og biotiske og abiotiske faktorer - herunder fødekæder og fødenet, fotosyntese og respiration.
Energistrømmen og c-kredsløbet.
Vandmiljøet som økosystem - herunder abiotiske og biotiske faktorer i vandløb, tilpasninger.
En smule angående forurening af vandmiljø og bestemmelse af vandløbskvalitet.
Øvelser:
Fotosynteseforsøg
Undersøgelse af et vandmiljø.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486132793",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486132793",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486132793"
}