Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Hanne Blicher
|
Hold
|
2024 dr/1 (1 dr/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skuespillerens redskaber og improvisation
Forløbet er holdets første forløb i grundforløbet. Vi starter som et stort dramahold med 30 elever.
Forløbet har fokus på en skuespillers arbejde og redskaber ift arbejdet med rollen og er også en introduktion til faget dramatik i gymnasiet.
Vi arbejder med stemme, kropssprog, mimik, gestik, bevægelseskvaliteter, relationer og forhold til rummet.
Vi arbejder med improvisation og principper for improvisation, teatersport som teatergenre og afprøver, hvordan man fortæller en historie for andre.
Forløbet starter med introduktion til fagets mål og indhold og forskellige ryste-sammen aktiviteter, hvor det at skabe et trygt læringsrum er i fokus.
Der er fokus på faglige begreber som: stiliseret kropssprog, blikretning, tempo og pauser, sig ja!, spil med status, placering i rum.
Begrebet proces portfolio introduceres for eleverne. Der arbejdes løbende med portfolio refleksioner gennem året.
I forløbet ser vi også forestillingen "Maria" på Odense Teater/ Odeon Scenen. Inklusive hører en introduktion v. skuespillere fra forestillingen. Forestillingen er moderne teater og handler om ensomhed i en digitaliseret verden, så den er ikke tematisk en del af forløbet.
Hand-outs i forløbet: IKKE kernestof
Hvad er en portfolio i drama?
De 10 teatersportsråd
Inddragelse af dele af uv-materiale fra Odense Teater til forestilling "Maria"
Materialer til forløbet:
Sørensen, Karen. Dramatik - en grundbog, Systime 2008. s. 8-13, (Skuespillerens virkemidler og kroppen som redskab) (6 s.)
3 tekster om teatersport og improvisation med titlerne.(artikler i pdf på Lectio): Miami, Marianne: Hvad er teatersport?, Johnstone, Keith: Status og Ravn, Susanne: Improvisation, at sætte det kendte på spil.
Eleverne læser hver 1 artikel og fremlægger for hinanden i matrixgrupper. (4 s.)
(I alt 10 s.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Komik og klovn
Forløbet startes i grundforløbet og afsluttes med en klovneforestilling i starten af det nye studieretningsforløb. Det store grundforløbshold er nu blevet til 2 mindre dramahold.
Forløbet introducerer eleverne til komik og komiske elementer i drama. Vi forholder os til komedie begrebet ved at se og tale om tv-dramatiseringen af ”90-års fødselsdagen” og dens komiske greb og virkemidler og sammenligner med et moderne klip fra "Klovn" (Kasper og Frank).
Vi inddrager brugen af gentagelser, statusskift, kropssprog og mimik som komiske elementer.
Forløbet har teaterhistorisk særligt fokus på Commedia dell´arte teatret som eksempel på en tidlig komedie-type i teori. Vi arbejder i teori og praksis med typerne fra CDA og placeringen i status-trekanten, lazzi introduceres, og slow-motion slagsmål som en slags "moderne" eksempel på lazzi/ stilistisk-arbejde. Eleverne introduceres til brugen af maske og brugen af status ift Commedia dell´arte typerne - f.eks. herre-tjener forholdet.
Forløbet afsluttes med et praktisk projekt omkring stilistisk teaterarbejde med udgangspunkt i klovnefiguren.
Elevernes klovneforestilling vises for et inviteret børnepublikum med 2 gange 0. klasse fra en lokal friskole. Forestillingen er ordløs og med musik som lydkulisse. Eleverne arbejder i mindre grupper med en klovnescene ud fra et benspænd om, at de skal bruge rekvisitten "en rød næse" og indføre et statusskift mellem figurerne i deres scene. Alle mindre scener sættes sammen til en fælles forestilling. Forestillingen er fysisk - ordløs og med musik.
Målet for klovneforløbet er: At afprøve sig selv på en scene foran et fremmed publikum, at arbejde med et "eget" mindre projekt og at arbejde stiliseret med en figur.
Forløbet afsluttes i begyndelsen af studieretningsforløbet.
Alle læser:
Dramatik - en grundbog s. 33-35 og 54-56 om stilistisk teater vs. realistisk teater. (6 s.)
"Klar Scene - en introduktion til teater" s. 42-45 om Commedia dell´arte teatret som oplæg til forløbet. (4 s.)
Desuden arbejdes med et sammendrag om CDA typerne fra Torben Jetsmarks bog: Krop og Masker - Lærerens Bog, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1988 (pdf). (11 s.)
Nielsen, Henning "De tre hanrejer" i Klar Scene s. 54 (1 s.)
Jetsmark, Torben: pdf. Om Klovnen, s. 14 ned.- s.15 (1 s.)
Vi ser flg. klip/ videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=l2Z5z8lZNjs (90-års fødselsdagen) (3 s.)
https://www.youtube.com/watch?v=x8jBdfb5Ip0 (Klovn - the Litterbox (1 s.)
https://www.youtube.com/watch?v=h_0TAXWt8hY&spfreload=10 (The World of Commedia dell´arte) (3 s.)
https://www.youtube.com/watch?v=VpIfWbFosD0 (Eksempel på lazzi) (1 s.)
(i alt 31 s.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Iscenesættelsesprincipper og publikums rolle
Forløbet hedder: Iscenesættelsesprincipper og publikums rolle, idet vi ser på forskellige iscenesættelsesprincipper i forskellige teaterhistoriske perioder. I forløbet har vi forsøgt at inddrage publikums perspektivet, når det har været muligt; Hvad er det særlige publikum oplever i de forskellige teater tilgange?
Forløbet tager derfor fat i udvalgte teaterhistoriske perioder og deres brudflader: Det Naturalistiske teater, det Episke teater, ligesom vi kort har berørt Performance Teater som en del af det moderne teater (2 moduler)
Naturalistisk Teater
Nogle af de spørgsmål, vi har undersøgt i forbindelse med det Naturalistiske er:
Hvad er en undertekst? Hvem var Stanislavskij? Hvad er Stanislavskijs Indre og Ydre teknik? Hvordan arbejder man med principperne i praksis i en dialog? Hvad er den 4. væg? Hvad er Aristoteles Berettermodel? Det Naturalistiske teater og scenografi. Hvordan anvender man øvelsen "Den varme stol"? Hvorfor kalder man det "følelsernes teater"?
Forløbet er et praksis-teori forløb, hvor teorien eksemplificeres ved hjælp af øvelser og mindre visninger med efterfølgende refleksion. Vi har bla arbejdet med 2 uddrag af dialoger fra Ibsens "Et Dukkehjem" med efterfølgende visninger og øvelsen "Den Varme Stol".
Materialer til Det Naturalistiske Teater:
Flygare, Henrik m.fl: Klar Scene, Drama, 1994. "Naturalisme" s. 104-107 (4 s.)
2 dialoger fra "Et Dukkehjem" af Henrik Ibsen (2 s.)
Sørensen, Karen: Dramatik en grundbog, Systime,2008, "Skuespilleren og underteksten" s. 27-30 og s. 68 (Stanislavskij) + s. 71 Den ydre og indre teknik (6 s.)
2 videosekvenser fra "Et Dukkehjem”: (4 s.)
https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/52120/et-dukkehjem
https://www.youtube.com/watch?v=F2vVg80cHgk
(I alt 16 s.)
Supplerende stof:
Arentzen, Jens. Skuespillerens værktøjer, Frydenlund 2006. "Modstand skaber spænding" s. 32-37
DRTV- Dansk Teater 300 år: Virkeligheden rykker ind på teatret.
Performance teatret.
Det korte forløb på 2 moduler søger at give eleverne en overordnet ramme at forstå performance teatret ud fra.
Der bruges forskellige klip for at vise spændvidden i performance teatret.
Stikord til forløbet: Mange virkemidler ligestilles (eks. lys-lyd-krop), betydningen af det visuelle, at rekvisitter kan skifte betydninger, at publikum skal undre sig/ evt. provokeres (tabuer som temaer), at publikum mødes af sanselige udtryk, at ”karakteren” opløses og ændres til en figur/ el. en krop i rummet, digtet som en anderledes teatertekst. Hvordan adskiller performance teatret sig fra de andre teaterformer, vi arbejder med?
Materialer til Performance Teatret:
pptx (HB) Performance Teater
3 visuelle eksempler på performance udtryk:
Pilobulus Skyggeteater:
https://www.youtube.com/watch?v=Up5Fm4xLr8M
Robert Wilson iscenesættelse af Shakespeare´s Sonnet 71:
https://www.youtube.com/watch?v=4OHvqyryT6g
Cirque de Soleil, nycirkus, klovnescene; La Tempete:
https://www.youtube.com/watch?v=wlLqpbohZD8
(5 s.)
Det episke teater og virkemidler til genreudtryk på scenen.
Nogle af de spørgsmål, holdet har undersøgt i forbindelse med det Episke er: Hvad er verfremdungseffekten? Hvad vil det episke teater med sit publikum, hvem var Brecht?, Det "intellektuelle teater", "Ikke hænge hjernen i garderoben, hvad betyder brud på 4. væg mm? Episke greb: ift lys, tekst, montage, kor, sange, fortæller, spillestil mm
Forløbet er et praksis-teori forløb, hvor teorien eksemplificeres ved hjælp af øvelser og bla arbejde med 0-tekster og små scener, hvor eleverne har arbejdet med at implementere episke greb.
Materialer til Det Episke Teater:
Sørensen, Karen: Dramatik - en grundbog. s. 74-78
(5 s.)
Vi ser undervejs i forløbet forestillingen "Vågen" på Teater Momentum i Odense. Forestillingen giver mulighed for en snak om brug af performance elementer og episke greb.
Den handler om en gruppe unge, der fejrer deres verden, som befinder sig i fremtiden. En verden uden klimakrise, krig og konflikt – og ikke mindst en verden, hvor alle er lige og lever i pagt med både hinanden og naturen.
I alt i hele forløbet 26 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojektforløb
Forløbet starter med en gennemgang af teaterforestillingens elementer og diskussion omkring gruppedannelse og idéfase på baggrund af tekst materiale fra Flygare m.fl. "Dramatik på spil", 2000.
Herefter fortsætter eleverne ind i projektarbejdet med deres egne forestillinger og overvejelser omkring valg og fravalg i forhold til idé, evt. manuskript, iscenesættelse, spillestil, scenografi, brug af teknik mm. Underviser fungerer i denne fase som vejleder i processen.
Projektet afsluttes med en forestillingsaften med indbudt publikum, hvor dramaholdet viser deres forestillinger.
Dr1 har arbejdet med flg. forestillinger: "Pojkvän!" Af Christopher Sjørslev Ankersen, "Jeg, Mig, Fuck Dig" (beskæring) af Kamilla Wargo Brekling og Line Mørkeby, "Begravelsen finder sted i stilhed" af Silje Louise Waters, ", "Videre..."; 2 udvalgte scener fra Først blir´ man jo født af Line Knutzon, "Danskere!?" (scener og egne uddrag) af Thor Bjørn Krebs (Europamestrene) og "Starman" af Nina Larissa Basset.
Eleverne giver feedback på hinandens forestillinger, arbejder med den digitale præsentation omkring deres forestilling og arbejder sideløbende med eksamensprojektet med egen portfolio som en individuel opgave.
Materiale:
Flygare, Henrik m.fl: Dramatik på spil, 2000. Fra kapitlet: Eksamensprojektet: "Valg af projektindhold" s. 18-21 ( 4 s.)
og "Valg af projektgruppe" s. 16-17 (2 s.)
(6 s.)
+ Eget manuskript (afhængigt af gruppestr.)
Undervejs i forløbet ser vi forestillingen "Kammerat Napoleon" (George Orwell) på Odense Teater.
Vi snakker brug af episke greb i forestillingen og om demokrati opfattelse, magt, populisme mm., som nogle af de centrale emner forestillingen tager op
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
Vi repeterer, snakker om evt. eksamen og samler op på årets arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486173194",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486173194",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486173194"
}