Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vestfyns Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Mikael Drejer
|
Hold
|
2024 sa/y (1y sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
grundforløb
Dummy-forløb - hver enkelt elevs grundforløb kan findes under hver enkelt elev. Alle grundforløbsklasser har læst det samme kernestof, som er angivet her:
Forløbet sender eleverne rundt i fagets discipliner.
Kernestof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen "Luk samfundet op" 3.udgave siderne:
31 - 44 + 67 - 74
(identitet, socialisering, Hoffmann og sociale medier)
205 - 223
(Velfærdsmodeller velfærdsstatsudfordringer og konkurrencestaten)
108 - 115
Ideologier og partier
93 - 107
Livstil, Bourdieu, social mobilitet og uligheder
118 - 123
Dansk politik: ny og gammel politik + partier - Molins model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi
Forløb i grundlæggende økonomi
Kernestof
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op.
174 - 200
(Velfærdstrekanten, markedsmekanismen, økonomiske mål, Økonomiske kredsløb, Konjunkturer økonomiske politikker)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Partier i brand - politisk deltagelse
Partier i brand
Kernestof
12 - 22
ligestilling mellem kønnene
108 - 115
Ideologier
117 - 142
(Populisme, Issue-voting, ny og gammel politik, Downs og Molins model - styringskædel magt, vælgertyper, partityper, lovgivningsfasen og parlamentarisme)
159 - 173
(Mediernes rolle i den politiske dagsorden)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Køn og ligestilling
Et forløb om køn og ligestilling som på tværs af disciplinerne behandler Køns- og ligestillingssproblematikker.
Både i forhold til:
Identitet og socialisering,
Sociale og kulturelle forskelle
Politiske beslutningsprocesser
Økonomi
Metode
Politiske deltagelsesmuligheder.
Kernestof
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen:
22 - 26
Feminismens bølger
74 - 81
Ziehe kulturel frisættelse og Beck risikosamfund
44 - 53
Anerkendelse, Eriksons identitetsformer.ske system
142 - 145
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Metode og opgaver
Forløbet er et øvelsesforløb, hvor fokus er på forståelse af eksamensspørgsmål og øvelser i at formidle indhold i modeller og diagrammer og tabeller
og formidle faglige begreber med fokus på faglige begreber
samt at argumentere på et fagligt grundlag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486275555",
"T": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486275555",
"H": "/lectio/148/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64486275555"
}