Holdet 2024 me/me_C1_2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e)
Hold 2024 me/me_C1_2g (2g me/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTRO + PRAKTISKE ØVELSER
Titel 2 KRIMI (teoretisk forløb)
Titel 3 EKSAMENSPRODUKTION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTRO + PRAKTISKE ØVELSER

I dette forløb arbejder eleverne både praktisk og teoretisk-analytisk. De skal lære alle de grundlæggende mediefaglige begreber, og de laver flere små produktioner så de bliver fortrolige med at anvende optage- og redigeringsudstyr.

Kernestoffet er side 19-51 i bogen "Levende Billeder" (3. udgave), og kernestoffet suppleres med en masse autentiske eksempler på de filmiske virkemidler.

Undervejs i forløbet ser vi den danske film "Underverden" (Fenar Ahmad, 2017). Den kan også kobles på det teoretiske forløb om KRIMI.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 KRIMI (teoretisk forløb)

FIKTION:

- PP om KRIMI-genren (lavet af læreren).

- Handout om film noir (lavet af mediefagslæreren Henrik Rytter).

- I bogen "Levende Billeder - En grundbog i mediefag" (Mimi Olsen & Hans Oluf Schou et al. Systime, Aarhus, 3. udgave, 1. oplag, 2020) læses følgende sider:
- Side 168-170 om ”Kriminalfilm”
- Side 77-78 om ”Næranalyse”
- Side 65-68 om ”Seriedramaturgi”
- Side 318-319 om ”Netflix”

Der vises korte, eksemplariske uddrag fra disse film:
- ”The Maltese Falcon” (John Huston, 1941, dansk titel: “Ridderfalken”).
- “Double Indemnity” (Billy Wilder, 1944, dansk titel: “Kvinden uden samvittighed”).
- “Sin City” (Frank Miller, Quentin Tarantino & Robert Rodriguez, 2005).
- “Kongekabale” (Nikolaj Arcel, 2004).

Film: ”Se7en” (David Fincher, 1995).

Serie: ”Kastanjemanden”, episode 1 (Dorte Warnøe Høgh, David Sandreuter & Mikkel Serup, Netflix, 2021, international titel: ”The Chestnut Man”).


DOKUMENTAR:

PP lavet af læreren med udgangspunkt i bogen "DOX - Forløb i medier" af Dorte Schmidt Granild og Mette Wolfhagen Linnebjerg (Lindhardt og Ringhof (L&R Uddannelse), København, 2016).

I bogen "Levende Billeder - En grundbog i mediefag" (Mimi Olsen & Hans Oluf Schou et al. Systime, Aarhus, 3. udgave, 1. oplag, 2020) læses følgende sider:
- Side 15-17 om "Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt"
- Side 199-201 om "DOKUMENTARGENRER"
- Side 201-203 om "Den autoritative dokumentar"

Der vises korte, eksemplariske uddrag fra disse autoritative dokumentarer:
- ”The Blue Planet” (episode 1, BBC, 2001)
- ”Den Hemmelige Krig” (Christoffer Guldbrandsen, 2006)
- ”Gerningsstedet – Amagermanden” (TV2, 2014)
- ”Advokaternes tag-selv-bord” (DR1, 2015)

TRUE CRIME:

Dokument udarbejdet af læreren om undergenren og dens kendetegn set i et overordnet perspektiv.

True crime-serier:
- ”The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst”, episode 1: A Body in the Bay + episode 6: ”What the Hell Did I Do?” (Andrew Jarecki, HBO, 2015)
- ”American Manhunt – The Boston Marathon Bombing”, episode 1: White Hat, Black Hat (Floyd Russ, Netflix, 2023).
- Anslaget til “Making a Murderer”, sæson 1, episode 1: Eighteen Years Lost (Moira Demos & Laura Ricciardi, Netflix, 2015).

Titelsekvenser fra forskellige krimifilm og -serier:
- “Making a Murderer” (sæson 1, 2015): https://youtu.be/UKeU0cKlKSU
- “The Jinx” (2015): https://youtu.be/SAST6SgLmQg
- “Se7en” (1995): https://youtu.be/-BJkDyCdw0c
- ”Kastanjemanden” (2021): https://youtu.be/Bb6cOJdiCC4
- ”True Detective” (sæson 1, 2014): https://youtu.be/FxXRkqXfhYM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 EKSAMENSPRODUKTION

I selvvalgte grupper skal eleverne lave deres egen produktion fra start til slut, og de skal selv planlægge og gennemføre produktionens tre faser: præproduktion (idéudvikling og planlægning), produktion (optagelser) og postproduktion (redigering).
Forløbet starter med en fælles introduktion som læreren står for. Derefter arbejder grupperne på egen hånd resten af forløbet, men undervejs har hver gruppe mulighed for at få vejledning. Gennem hele forløbet er læreren til rådighed som konsulent.
Forløbet afsluttes med fælles screening af elevernes film hvor de kan give hinanden feedback.

Læsestof:
I bogen "Levende Billeder - En grundbog i mediefag" (Mimi Olsen & Hans Oluf Schou et al. Systime, Aarhus, 3. udgave, 1. oplag, 2020) læses følgende sider i kapitel 2 om produktion:
- side 87-97 (præproduktion)
- side 119-136 (produktion)
- side 137-147 (postproduktion)

Udstyr til rådighed:
Kamera: Panasonic AG-AC90 eller Panasonic AG-AC30 med tripod.

Lyd: Kameraets interne mikrofon + ekstern shotgun-mikrofon.

Lys: En lille indbygget lampe på kameraet.

Redigeringsværktøj: iMac med Final Cut Pro X.

NB! Af praktiske årsager valgte de fleste grupper at filme med deres egen telefon og redigere på egen computer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde