Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ke/ke_C2_2g (2g ke/C2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Alverdens stof
Indhold
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 7-28
Forsøg (rapport, journal, mundtlig fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Karamelliserede mandler
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, bl.a. separation, titrering og vejeanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Salte
Indhold
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 31-48
Forsøg (rapport, journal, mundtlig fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Fældningsreaktioner
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
fældningsreaktioner
simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, bl.a. separation, titrering og vejeanalyse
kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Bagekemi (mængdeberegning)
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase & søns forlag 2013. Side 82-97
Forsøg (rapport, journal, mundtlig fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Natrumhydrogencarbonat
• Cupcake
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Projektarbejde
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet (virksomhedsbesøg, feltundersøgelse, foredrag og/eller forsøg i hjemmet)
Fokuspunkter
stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, bl.a. separation, titrering og vejeanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Molekyler og opløselighed
Indhold
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase & Søns Forlag 2013. Side 53-60, 67-75
Thomsen: Opløselighedsforhold. Note 2012
Forsøg (rapport, journal, mundtlig fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Opløselighedsforsøg takeaway (småforsøg lavet derhjemme)
• Fedt i chips
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet (virksomhedsbesøg, feltundersøgelse, foredrag og/eller forsøg i hjemmet)
Fokuspunkter
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, bl.a. separation, titrering og vejeanalyse
kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Fedt - en gruppe organiske stoffer
Indhold
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 60-63, 117-137m
Thomsen (2020): Fedtstoffer. Noter
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Addition og substitution
• Undersøgelse af planteoliers mættethed
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, bl.a. separation, titrering og vejeanalyse
kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Blandinger
Indhold
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 101-114
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Saltindholdet i chips
• Den giftige Isbjørn (lavet i NV)
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
fældningsreaktioner
simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, bl.a. titrering
kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Syrer og baser
Indhold
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 153-166
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Salmiak
• Surhedsgraden af vandige opløsninger
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Redoxreaktioner
Indhold
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 173-177
• Spændingsrækken
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
simple redoxreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374292",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374292",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374292"
}