Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ma/e (1e Ma/B, 2e Ma/B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Plangeometri
Vektorer, koordinater, regning med vektorer og grafiske repræsentationer.
Retningsvinkel af vektor og vinkel mellem vektorer.
Cosinus og sinus, samt inverse trigonometriske funktioner.
Skalarproduktet ved koordinater og ved længde med vinkel.
Determinanten ved koordinater og ved længde med vinkel.
Determinanten og relation til arealer.
Projektion af vektor.
Beviser:
Længden af en vektor
Retningsvinklen for en vektor
Ækvivalens mellem de to måder at udtrykke skalarproduktet på
Materiale:
Geometri i planen: s. 5-30
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner: Polynomier
Funktioner generelt både grafisk og analytisk.
Stykkevist definerede funktioner.
Kombination af funktioner (skalar multiplikation, addition, produkter og sammensatte funktioner).
Andengradspolynomier, herunder rødder, toppunkt og koefficienternes betydning.
Betydning af diskriminanten og andengradsligningen.
Polynomier af højere grad og faktorisering.
NB: Der er ikke givet bevis for toppunktsformlen.
Beviser:
Løsningsformlen for andengradsligninger
Materiale:
Funktioner: s. 5-11, 17-18, 41-54
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
Ugrupperet statistik: Dette indbefatter bl.a. population, stikprøve, skjulte variable,
typetal, median, kvartiler, middelværdi, skævhed, varians, spredning, hyppighed og
frekvens. Derudover grafiske afbildninger som søljediagram og boksplot.
Grupperet statistik: Begrebsforståelse og sumkurve til bestemmelse af kvartiler.
Projekt med indsamling af autentisk datamateriale.
Materiale:
Statistik: s. 5-27
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Indledende differentialregning
Tangenthældninger grafisk og via tabel.
Differenskvotient og differentialkvotient, samt relation til to-punkts-formlen.
Anvendelse af tre-trins-reglen på funktioner (lineær og polynomier).
Regneregler for bestemmelse af differentialkvotienter, herunder skalar, sum,
differens, og produktreglen.
Tangentens ligning.
Ekstrema, maksimum og minimum af funktioner.
Bestemmelse af ekstrema via differentialregning.
Beviser:
Differentialkvotienten for lineær funktion og andengradsled via tre-trins-reglen.
Bevis af sum-reglen.
Bevis for tangentens ligning.
Materiale:
Differentialregning: s. 5-27
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling og modellering
Modelleringsprojekt "lego" inden for funktioner, polynomier, plangeometri og
differentialregning.
Afslutning og forberedelse til årsprøve.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponential- og potensfunktioner
Potensregneregler, logaritmer og logaritmeregneregler.
Eksponentiel- og potensvækst.
Fordoblings- og halveringskonstanter.
Eulers tal og den naturlige eksponentialfunktion.
Beviser:
Logaritmeregneregler
Topunktsformler for eksponential- og potensfunktioner.
Formlen for fordoblingskonstanten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Renter og annuiteter
Projektforløb omkring rentetilskrivning, indekstal, gæld og lån.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Linjer og cirkler
Linjens parameterfremstilling og linjens ligning.
Skæringspunkter mellem linjer.
Afstand fra punkt til linje.
Cirklens ligning.
Skæringspunkter mellem linjer og cirkler.
Beviser:
Udledninger af
* linjens parameterfremstilling
* linjens ligning
* cirklens ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Fællesfagligt forløb med SA / Opgavetræning
Ca. halvdelen af forløbets moduler er brugt til et fællesfagligt forløb med samfundsfag omkring økonomisk ulighed.
Den anden halvdel er brugt på opsamling og opgavetræning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
Forløbet indledes med et historisk blik på Leibniz' udvikling af differentialregningen i det 17. århundrede. Herefter repeteres begreber fra forløbet i 1.g.
Tretrinsreglen repeteres ved at kigge på beviserne for differentialkvotienterne af tre simple funktioner. Herefter repeteres tangentligninger.
Monotoniforhold og ekstrema gennemgås, og optimering gennemgås gennem eksemplariske opgaver.
Forløbet afsluttes med en gennemgang af harmoniske svingninger, deres grafer og monotoniforhold.
Beviser:
Differentialkvotienten for x^2, 1/x og kvadratroden af x.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning
Kombinatorik. Herunder additions- og multiplikationsprincippet, tælletræer, fakultet, permutation og kombination.
Sandsynlighedsfelter og stokastiske variable. Herunder middelværdi, varians og spredning.
Binomialfordelingen. Herunder aflæsning fra søjlediagram, beregning af punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder.
Binomialtest (to-sidet). Herunder begreberne population, stikprøve, nulhypotese, alternativ hypotese, teststørrelse, acceptområde, kritisk område, signifikansniveau og p-værdi.
Normalfordelingsapproksimationen og konfidensintervaller. Herunder normale udfald og exceptionelle udfald
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
12
|
Repetition
Repetition med fokus på opgaveregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374308",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374308",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374308"
}