Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ps/ps_C3_2g (2g ps/C3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Introduktion til videnskabelig psykolog
I dette forløb har vi fokus på forskellen mellem "lommepsykologi" og videnskabelig psykologi. Vi brugte casen om Nille, som ryger, hvilket vi forsøgte at forklare ud fra psykoanalysen, den kognitive psykologi, adfærdspsykologien og den postmoderne psykologi. Afslutningsvis introducerede jeg de forskellige psykologiske retninger, og vi gennemgik begreber ift. psykologien som en naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab. Perspektivering til ekstremsport og psykologiske forklaringer på hvorfor?
Kernestof:
"Hvorfor ryger Nille?": http://op-i-roeg.dk/fileadmin/user_upload/Editor/Hvorfor_ryger_Nille.pdf
Psykologiens veje ibog (2017)
Materiale Sider
Hvorfor ryger Nille? 3
1. Hvad er psykologi?p5769 Side·Inf 2,2
Hvad laver en psykolog?p4549 Side·Info 3,4
Hverdagstænkning og videnskabelig tænkningp4548 Side·Info 8,7
2. Den mangfoldige psykologip4760 Side·Info 0,7
Psykoanalysep4797 Side·Info 2,3
Behaviorismep4796 Side·Info 2,4
Evolutionspsykologip4795 Side·Info 2,4
Eksistentiel og humanistisk psykologip4794 Side·Info 1,1
Kognitiv psykologip4793 Side·Info 1,6
Neuropsykologip5803 Side·Info 1,5
Socialpsykologip4792 Side·Info 1,3
Tre videnskabelige traditionerp5773 Side·Info 2,1
I alt 32,7
Desuden udvalgte dele af 3. Videnskabsteori og metodep5753
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Køn og kønsforskelle
Køn og kønsforskelle - 7 lektioner
Med udgangspunkt i forskellige psykologiske retninger, har vi arbejdet med køn og kønsforskelle. Vi er bl.a. kommet ind på følgende problemstillinger: Forskelle på piger og drenge. Hvilken betydning har kultur, miljø og biologi på typiske kønsforskelle? Hvordan dannes kønsidentitet - og hvad er det? Er der kun 2 køn? Kønsforvirring / -frustration?
Der arbejdes med identifikation og psykologiske problemstillinger og arbejde med arbejdsspørgsmål og cases
Primær: Psykologiens veje kapitel 4
Materiale: sider
4. Køn og kønsforskelle p4798 1,5
Kønsforskelle i barndom og ungdom p4829 4,2
Kønnet som biologi p4828 2,7
Kønnet som kultur p4827 8
To køn og mange køn p4826 1,4
"Hvad kan børn tegninger fortælle os?" af Karin Vibeke Mortensen i Psykologisk Set april 2003 6
Uddrag af Susanne V. Knudsen om køn og pædagogik "Flere køn?" 5
Christian Skjødt Pedersen, Evolutionspsykologi, Systime 2016, S. 106-112, 116-119. 8
Selvvalgt case fra: Suppl. tekster til kap. 4p4809 3,2
Vi har brug for et opgør med Don Draper-manden. Vi har brug for et opgør med Don Draper-manden 3,0
Video eksempler mv. youtube 1,0
Sider i alt 44
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Barndommens betydning
Tema 3: Barndommens betydning – 14 lektioner
Dette forløb tager udgangspunkt i udviklingspsykologien med fokus på barndommen, og hvordan man sikrer den bedste udvikling via omsorg. Her har været fokuseret på John Bowlby og Ainsworth og tilknytning hvor vi også har snakket om den udvikling, der er sket med spædbarnsforskningen fra psykoanalysen til i dag. Vi har arbejdet med identitet med udgangspunkt i Erik Erikson, samt barnets psyko-seksuelle udvikling. Afslutningsvis er der blevet arbejdet med personligheden, arv eller miljø, tvillingestudie og udviklingen af hjernen herunder barndommens betydning for udvikling af hjernen, plasticitet og modulering.
Cases:
”Er du mors lille dreng”
Kernestof:
Psykologiens veje (ibog) samt udvalgte artikler
Materiale Sider
John Bowlby og Mary Ainsworth p5043 7,3
Forskellige tilknytningsstile p5478 2
Hvad er identitet? 1,1
Erik H. Erikson 2,4
Den psyko-seksuelle udvikling 1,5
Arv eller miljø - hvad bestemmer vores personlighed?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/arv-eller-miljoe-hvad-bestemmer-vores-personlighed/ 3,0
The ”Jim Twins” 3,7
https://www.historydefined.net/jim-twins/
Risiko og resiliens: 7,8
https://psykveje.systime.dk/?id=5123
Case: Ikke alene, men ensom - artikel fra Samvirke 2005 udleveret som .pdf 3,5
Omsorgssvigt https://psykveje.systime.dk/?id=5129. 1,9
Barndommens svigt spores i hjernen: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/professor-barndommens-svigt-kan-spores-i-hjernen 3,9
Getting to know your brain (Phineas Gage): https://www.youtube.com/watch?v=vHrmiy4W9C0&t=319s 2
Meet the girl with half a brain: https://www.today.com/health/meet-girl-half-brain-1c9402834 1,9
Plasticitet og modulering: 5,1
https://psykveje.systime.dk/?id=5329
I alt 47,1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Socialpsykologi, ondskab og kultur
Forløb 4: Socialpsykologi, ondskab og kultur
Dette forløb tog grundlæggende fat i et begrebsapparat inden for socialpsykologi, hvor vi især havde fokus på forskellige gruppebegreber (gruppepres, konflikter, primærgruppe, sekundærgruppe, formel gruppe m.m.). Vi har behandlet udfordringer og i kulturmøder og med Allport set på hvordan fordomme kan begrænses. Forløbet mundede til sidst ud i at se på, hvordan vi som mennesker i sociale sammenhænge kan ende med at begå onde handlinger uden som sådan at være onde mennesker, hvilket Milgram, Zimbardo og Aschs forsøg b.la. kan være med til at forklare.
Cases:
”case om mobning
”Husfædre dør af stress” case om roller
Materiale - Kernestof: Sider
21. Socialpsykologi p5500 1,2
Massehypnose p5537 2,2
Hvad er en gruppe? p5536 4,6
Gruppepres og social kontrol p5535 11,6
Intergruppekonflikter p5665 6,8
Roller p5534 11,1
Social sammenligning p5801 7,2
22. Kulturmøder og kulturforskelle p5539 1,2
Kulturmøder p5556 9,9
24. Ondskab p5617 3,2
Lydighedens dilemma p5630 6
Zimbardo og virkelighedens fængsel p5629 3,9
I alt 68,9
Supplerende:
Stereotyper, fordomme og diskriminering. 7
Tekst af Jette Hannibal
Psykologi - fra celle til selfie s.182-193 4.8 Social konformitet 11
I alt 18
Der er blevet arbejdet med følgende faglige mål:
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologiske viden i form af
psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt
udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder
digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig
kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske
problemstillinger i psykologisk forskning
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers
tænkning og handlinger
- Argumentere fagligt og formidle psykologiske viden med et faglige
begrebsapparat på en klar og præcis måde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Forløb 5 - Kognition og vores forståelse
Forløb 5- Kognition og præstation – 10 lektioner
I dette forløb har vi indledningsvis set lidt på kognitionspsykologi og hvad det indebærer, efterfølgende fokuseret på hukommelsen, dens opbygning, hvordan vi ved noget om hukommelsens opbygning (fx fra amnesipatienter som Clive Wearing). Desuden er der fokus perception og vildledninger af menneskets forståelse af verden, i forlængelse heraf har vi behandlet læringsformer og samspilsprocesser.
I dette tema har vi ud over at se på hvordan vi skaber forståelse af verdenen omkring også behandlet hvordan der kan skabes en forståelse af hvem vi er.
har vi set på forskellige teorier om personlighed. Et centralt tema har været
ungdommen som livsperiode og identitetsdannelse. Vi har set på de særlige
udfordringer, der opstår her med særlig fokus på identitetssøgning. Vi har
beskæftiget os med forskellige teorier af Erikson, Gergen, Giddens, Ziehe
og Bourdieu og i den forbindelse behandlet stress som tilstand og konsekvens af senmoderne udfordringer, i forlængelse heraf har vi kort behandlet coping.
11. Kognitiv psykologip5192 0,7
Opmærksomhedp5238 4
Perceptionp5237 11,3
Hukommelsep5236 6,3
Læringsformer 3,4
Samspilsprocesser 4,1
18. Personlighedspsykologi 0,6
The Big Five 1,9
Den forsigtige og den risikovillige type 1,6
Menneskets dobbelthed 4,3
Vestens hurtige puls 1,5
Epigenetik 1
19. Ungdom og senmodernitet 4
Hvad er identitet? 1,4
Sociale arenaer, roller og identitet 4,2
Kapital og habitus 2,7
Tvangen til at vælge 1,4
En flodbølge af muligheder 1,9
23. Stress og coping 0,9
Akut og kronisk stress 1,9
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer 7,9
Coping 3,3
I alt 70,3
Supplerende:
Stereotyper, fordomme og diskriminering. 7
Tekst af Jette Hannibal
De første kognitive psykologerp5240 6,9
Studiet af menneskets informationsprocesserp5239 1,5
Kan vi stole på det, vi husker?
Genkaldelse
Glemsel
Fortrængning – myte eller realitet?
Cases og dokumentar brugt i undervisningen:
- Dokumentar om Clive Wearing:
https://www.youtube.com/watch?v=OmkiMlvLKto&list=PL1E8AF3C459678C32
- Dokumentarprogram om hukommelsen: http://www.dailymotion.com/video/xq2gon_national-geographic-test-your-brain-episode-3-memory_shortfilms
- Test your brain - Film National Geographic
Dokumentar "Min indre kode" af Lone Frank
Der er blevet arbejdet med følgende faglige mål:
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologiske viden i form af
psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt
udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder
digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig
kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske
problemstillinger i psykologisk forskning
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers
tænkning og handlinger
- Argumentere fagligt og formidle psykologiske viden med et faglige
begrebsapparat på en klar og præcis måde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374659",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374659",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374659"
}