Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ty/TYF_B2 (1g TyF/2, 2g TyF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Märchen - eksamensemne
1. Hänsel und Gretel
2. Der Froschkönig
3. Schneewittchen
4. Dornröschen
Eventyrene i versionen fra hjemmesiden Grimm Stories/Grimms Märchen
https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/ - 16/5-2025, 11:06
I alle forløb har der været brugt OneNote og Ordbogen.com - eleverne har adgang til dette under prøven.
Dette er et splittet forløb:
1) start på tysk - inklusiv intensiv grammatik- og mundtlighedstræning + fokus på at forstå handling i tyske tekster
2) sidste i tyskforløbet: arbejde med tema og genre
På dette hold er der blevet undervist efter en model, der træner grammatik, mundtlighed og at bygge et tysk sprog op hos eleverne. Derfor har der gennem det meste af forløbet været fokuseret meget på øvelser, hvorfor der har været arbejdet mere intenst med materialet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Erwachsen werden
1. "Sophie Scholl - die letzten Tage", film, Marc Rothemund/Fred Breinersdorfer, 2005
2. Nesthocker, artikel, dpa, t-online.de, 16/12-2016, https://www.t-online.de/leben/familie/familie-und-beruf/id_62654926/hotel-mama-wann-das-kind-ausziehen-sollte.html
3. Warum wir erwachsen werden müssen, Kurzgeschichte, Böhl, Lukas, 2021, https://sinnblock.de/warum-wir-erwachsen-werden-muessen
4. Es wird immer sei' wie's immer war, 1983, Schlager/Lied, Peter Cornelius, Österreich, https://lyrix.at/t/peter-cornelius-es-wird-immer-sei-wie-s-immer-war-6d9 (Text) +
https://www.youtube.com/watch?v=TS_6-jCnaTI (video)
Dette er et splittet forløb:
1) start på tysk - inklusiv intensiv grammatik- og mundtlighedstræning + fokus på at forstå handling på tysk film + historie
2) sidste i tyskforløbet: arbejde med tema ud fra flere medier, analyse, selvstændighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Sport und Leistung
1. "Meine Jahre zwischen Pflicht und Kür", Katerina Witt, 1994
2. "Memoiren"; Leni Riefenstahl, 1987
3. "Deutsche Handballer bei Olympia - Schmerz über die Niederlage, aber Stolz auf
Silber", 11/8-24, artikel, Heidrich, Matthias, Sportschau, ARD
4. Sport, Österreich (video), 9 min., 2015, "Los, frag!", https://urplay.se/program/188287-los-frag-sport-osterreich
Emnet arbejder med sport før og nu - fra skøjtestjernen Witt, der erindrer sin hårde træning i barndommen, og Riefenstahls erindringer om det hårde arbejde med at filme OL 1936 til de tyske håndboldsspilleres reaktion finalekampen mod det danske hold ved OL 2024 og unges sporsvaner i Østrig. Det sidste som optakt til oplæg om egen yndlingssport.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Die DDR - eksamensemne
1. "Die Teilung Deutschlands 1945 "+ "Die DDR 1949-1990", Niels Kaae Stimpel, korte
baggrundstekster på tysk
2. "DDR-Flüchlinge erzählen: Ein Unternehmer", 1960, artikel, "Wie se war", Christensen ;
Rasmussen, 1997
3. "Ich war das FDJ-Vorzeigekind", uddrag, Georgia F, 18 Jahre, Ost-Berlin (1990), "Wir sind
verschieden - Lebensentwürfe von Schülern aus Ost und West", Moericke, Helga, 1991
4. "Bei den Wessis ist jeder für sich", Artikel, Spiegel 10/1999
5. Das Leben der Anderen (filmen)
6. Das Leben der Anderen (uddrag fra manuskriptet: s. 7-8, 15-20, 23-25, 37-38, 56-57, 62)
Emnet arbejder med livet i DDR og særligt forholdet mellem befolkningen og staten samt forholdet mellem befolkningen i tidligere DDR og BRD efter genforeningen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Freundschaft - eksamensemne
1. "Damals war es Friedrich - Die Schlaufe" (s. 43-49), Richter, Hans Pester
2. "3000 Kilometer weit weg ", Tessnow, "Berlin von Wort zu Ort"
3. "Tschick", Hernndorf, Wolfgang, Rohwolt Roman, (s. 41-46, 57-61 - 91-94).
4. "Die grösste Bromance der Literatur im Experten-Check", artikel, 20/7-2019, Bild
Uddrag fra starten af filmen "Tschick", 2016
Emnet arbejder med forskellige aspekter af venskabet - særligt venskabet og gruppen og drenges/mænds venskaber.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Menschenschicksale - eksamensemne
1. "Die Mutter," "Tschick", Hernndorf, wolfgang, side 26-28, 31-32, Rowohlt Roman
2. "Marthas kleine Reise", Mechtel, Angelika, "Alle Woche wieder"
3. "Spielzeugland" (kortfilm), Freydank, Jochen Alexander (på CFU, må tilgås under
eksamen)
4. "Die Teuren Toten" (digt)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374686",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374686",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374686"
}