Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ke/a (1a Ke/B, 2a Ke/B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Alverdens stof
Indhold:
Forløbet er tænkt som en introduktion til grundlæggende kemi og kemiens fagsprog
Forsøg:
Knaldgas (Demoforsøg)
Sker der en kemisk reaktion (Miniforsøg)
Arbejdsformer:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Praktisk/eksperimentelt arbejde (miniforsøg)
Materiale:
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen : Basiskemi C , Haase og søns forlag , 2012: s7-28
Kernestof fra lærerplanen:
- Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- Grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning, oktetreglen
Uddybning af kernestof:
- Introduktion til faget kemi
- Grundstoffer
- Det periodiske system
- Atomets opbygning
- Simple kemiske forbindelser
- Oktetreglen
- Reaktionsskemaer og afstemning
- Tilstandsformer
- Simple kvalitative observationer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bagekemi
Indhold:
Forløbet introducerer ioner og ionforbindelser samt mængdeberegning med relation
til kagebagning. Det skal vise elever, at det at gå i laboratoriet og følge en
øvelsesvejledning kan sammenlignes med at følge en kageopskrift. Der kan også
drages paralleller til mængdeberegning, idet vi ikke får samme resultat, hvis vi i
stedet for 300 gram mel tilsætter 500 gram mel, dvs. ækvivalente mængder er
vigtige
Forsøg:
Afbrænding af magnesium (demo)
Fældningsreaktioner (miniforsøg)
Krystalvand i kobbersulfat
Natron
Muffins
Afleveringer:
4 elevtimer - Grupperapport over natron og cupcakeforsøget ud fra en
rapportskabelon, hvor formål er skrevet, og der er hjælp til teori og fremgangsmåde. Fokus er efterbehandling.
Arbejdsformer:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling
Skriftlig fremstilling (Journaler, Journalaflevering over Krystalvand i kobbersulfat,
Rapportaflevering over En teskefuld natron og muffins)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Evaluering: Test
Uddybning af kernestof:
- Tilstandsformer
- Simple og sammensatte ioner
- Oktetreglen
- Fældningsreaktioner
- Mængdeberegning
- Kemikaliemærkning og laboratoriesikkerhed
- Kemisk mængdeberegning på reaktionsskemaer
- Mængdeberegning med idealgasloven
Kernestof fra lærerplanen:
- Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder
ionforbindelser
Materialeliste for forløb: Bagekemi
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen : Basiskemi C , Haase og søns forlag , 2012: s31-50 og 82-97
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vand
Indhold:
Forløbet introducerer molekyler og mængdeberegning med
stofmængdekoncentrationer i forbindelse med en titrering. Den overordnede ramme
er vand, idet vi ud fra snak om molekyler lærer noget om vands opbygning og
egenskaber som opløsningsmiddel. Forløbet afsluttes med et giftmord, som
repeterer salte, molekyler, mængdeberegning og blandbarhed
Forsøg:
Opløselighedsforsøg (Miniforsøg)
Salt i havvand
Afleveringer:
2 elevtimer - Journal over "Salt i havvand" i tomandsgrupper
Arbejdsformer:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling
Skriftlig fremstilling (journaler)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Evaluering: Test
Kernestof fra lærerplanen:
- Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold.
- Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
Uddybelse af kernestof:
- Molekyler
- Elektronegativitet
- Polære og upolære bindinger
- Opløselighed og blandbarhed
- Stofmængdekoncentration, herunder formel og aktuel
- Titreringsanalyse ved fældningsreaktion
- Kemiske mængdeberegning
Materialeliste for forløb: Vand
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen : Basiskemi C , Haase og søns forlag , 2012: s53, 56-61, 67-75, 104-107 og 109-114
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Chips og fedt
Indhold:
Forløbet introducerer basal organisk kemi. Forløbets overordnede ramme er fedt,
idet fedtstoffer er organiske forbindelser, hvorfor vi ved at lære om organisk kemi
også kan lære noget om fedtstoffers opbygning og deres opløselighed i relation til
forrige forløb. Dvs. der stiftes også bekendtskab med et makromolekyle. I et enkelt
modul er der fokus på naturvidenskabelig metode, idet eleverne sideløbende har haft
et flerfagligt forløb mellem kemi og samfundsfag, hvor emnet var "Spar på CO2", dvs. eleverne har efter forløbet faktisk set flere vinkler på den organiske kemi.
Forsøg:
Fedt i Chips (inddragelse af masseprocent)
Forbrænding (elevforsøg+demo)
Addition og substitution
Undersøgelse af planteoliers mættethed
Afleveringer: 4 elevtimer (Individuel screencast over planteoliers mættethed)
Arbejdsformer:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling (Aflevering af individuel screencast over Undersøgelse af
planteoliers mættethed)
Skriftlig fremstilling (journaler)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Evaluering: Test og screencast
Kernestof fra lærerplanen:
- Kvalitative og kvantitative metoder: Separation og vejeanalyse
- Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber og anvendelse for stofklassen carbonhydrider.
- Eksempel på makromolekyler
- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Uddybelse af kernestof:
- Separation af fedt fra chips og vejeanalyse af fedtindhold.
- Masseprocent
- Introduktion af organisk kemi
- Alkaner og alkener
- Navngivning af alkaner og alkener
- Kemiske egenskaber for carbonhydrider
- Fedtstoffer ( lille intro til alkohol, carboxylsyre og ester)
- Addition og substitution
- Organiske reaktionstyper: Substitution og addition.
Materialeliste for forløb: Chips og fedt
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen : Basiskemi C , Haase og søns forlag , 2012: s101-102 og 117-138
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syrer og baser i køkkenet
Indhold:
Forløbet introducerer syre-basekemi med fokus på syrer og baser, vi kan finde
derhjemme
Forsøg:
Vandige opløsningers surhedsgrad (Miniforsøg)
Salmiak
Eddikesyre i husholdningseddike
Arbejdsformer:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (journaler, rapport over Eddike)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Kernestof fra lærerplanen:
- Syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder: Simpel syntese og syrebasetitrering
Kernestof uddybning:
- Definitionen for en syre og en base
- Stærke og svage syrer og baser
- pH-begrebet
- Surhedsgrad
- Syntese af salmiak
- Kvalitative påvisning af salmiak
- Syrebase titrering for
Materialeliste for forløb: Syrer og baser i køkkenet
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen : Basiskemi C , Haase og søns forlag , 2012: s153-161 og 167-170
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Redox
Indhold:
Forløbet introducerer redoxkemi, herunder spændingsrækken og afstemning af redoxreaktioner
Forsøg:
Spændingsrækken (miniforsøg)
Mangans oxidationstal (journal)
Redoxtitrering - ståluld
Arbejdsformer:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (journaler)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Kernestof fra lærerplanen:
- Redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- Redox-titrering
Uddybelse af kernestof:
- Redoxreaktioner
- Spændingsrækken
- Oxidationstal
- Afstemning af redoxreaktioner
- Redox titrering
Materialeliste for forløb: Redoxkemi
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen : Basiskemi C , Haase og søns forlag , 2012: s173-174 og 182-186
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition fra 1.g
REPETITION FRA 1.G
Indhold:
Opsamling, opgaver og forsøget "Salsa og capsaicin" i fødevarelaboratoriet.
Supplerende materiale på engelsk om capsaicin og virkning på receptorer i tungen.
Fra lærerplanen:
Supplerende stof på engelsk.
Materiale på engelsk:
ScienceDaily (July 19, 2016), Milk works best to extinguish the heat from chile peppers. New Mexico State University (NMSU)
Brunning (January 15, 2014), Why Chilli Peppers are Spicy: The Chemistry of a Chilli, Compound Interest.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemiske ligevægte
KEMISK LIGEVÆGT
Indhold:
Introduktion til begrebet kemisk ligevægt og hvordan en kemisk ligevægt kan forskydes på kvalitativt og simpelt kvantitativt niveau.
Arbejdsformer:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning.
Mundtlig formidling (Screencast: Indgreb i en ligevægt)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Evaluering: Test og screencast
Kernestof fra lærerplanen:
- Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- Supplerende stof og materiale på engelsk.
Uddybning af kernestof:
- En kemisk ligevægt
- Reaktionsbrøk
- Ligevægtskonstant
- Forskydning af ligevægt
- Le charteliers princip
- Indgreb i ligevægt
Materiale liste:
Mygind m.fl.: Basiskemi B. Haase søns forlag 2013. s. 29-37 og 39-45.
Materiale på engelsk:
ScienceDaily (July 19, 2016), Milk works best to extinguish the heat from chile peppers. New Mexico State University (NMSU)
Brunning (January 15, 2014), Why Chilli Peppers are Spicy: The Chemistry of a Chilli, Compound Interest.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Cola
COLA (Syrebasekemi, spektrofotometri, uorganisk kemi)
Indhold:
Forløbet uddyber syre base teorien fra 1g med eksempler på reaktioner med ikke-stærke syrer og baser med pH beregning, kemisk ligevægte og puffersystemer.
Phosphorsyrekoncentrationen i cola bestemmes vha. en potentiometrisk titrering og ved hjælp af en spektrofotometrisk undersøgelse (molybdenum blue metoden)
Antal moduler: 11
Afleveringer:
5 elevtimer (3 til rapport, 2 til peergrade)
Forsøg:
pH-målinger i opløsninger af salte, Puffere (demo)
Potentiometrisk titrering af cola
Spektrofotometrisk bestemmelse af phosphorsyre
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (Grupperapport over Spektrofotometrisk bestemmelse af phosphatkoncentrationen i cola - med perspektivering til titreringen)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Kernestof fra lærerplanen:
- Syre-basereaktioner, herunder syre-basestyrke og beregning af pH for vandige
- Kvantitative eksperimentelle metoder: Potentiometrisk titrering og spektrofotometri
- Uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
Supplerende stof:
- Puffersystemer
- SÆL-skema for ikke stærke syrer og baser
Kernestof uddybet:
- Syrer og baser
- Styrkekonstanten for syrer og baser
- Styrkeeksponenten for syrer og baser
- pH-beregning for stærke syrer og baser
- pH-beregning for ikke-stærke syrer og baser (SÆL-skema)
- Puffere
- Titrering af en polyhydronsyrer
- Lambert-Beers lov
- Spektrofotometri
Materiale til forløb: Cola
Mygind m.fl.: Basiskemi B. Haase søns forlag 2013. Side 73-78, 81-96, 107-114, 183-187
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vinens kemi
VINENS KEMI (Alkoholer, phenoler, carboxylsyrer, aldehyder, ketoner, estere, intermolekylære bindinger)
Indhold:
Forløbet starter med en kort repetition af carbonhydrider fra 1g, herunder introduceres også alicykliske og aromatiske forbindelser. Herefter har forløbet særligt fokus på den organiske kemi, som findes i vin. Det vil sige forløbet dykker ned i alkohol fremstilling, destillation, ethanolindholdet i vin, carboxylsyrer i vin, aromastoffer i vin samt tømmermænd. På den måde kommer forløbet forbi mange forskellige stofklasser indenfor organisk kemi (alkoholer, phenoler, carboxylsyrer, aldehyder og estere) og berører også intermolekylære kræfter.
Afleveringer:
4 elevtimer - Screencast over "Identifikation af stoffer"
Forsøg:
Ethanols blandbarhed med vand (demo)
Spildt alkohol (intermolekylære bindinger)
Ethanolindholdet i vin
Identifikation af stoffer (alkohol, aldehyd, keton eller carboxylsyre)
Arbejdsformer:
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Kernestof fra lærerplanen:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, strukturisomeri, og anvendelse for alkoholer, carboxylsyrer, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder og ketoner.
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- Organiske redoxreaktioner, substitution, addition, elimination.
Uddybet kernestof:
- Alkoholer, phenoler og aromatiske forbindelser
- Intermolekylære bindinger
- Destillation
- Aldehyder, ketoner og carboxlsyrer
- Oxidation af alkoholer
- Afstemning af organiske redoxreaktioner
- Kvalitativ analyse: Fehlingsprøve, Tollens reagens, test med kaliumpermanganat og 2,4-DNPH.
- Identifikation af organiske forbindelser som alkohol, aldehyd, keton og carboxylsyre.
- Digitale værktøjer til at tegne strukturformler (Marvin sketch)
Materiale til forløb: Vinens kemi
Mygind m.fl.: Basiskemi B. Haase søns forlag 2013. s. 63-66, 117-126+134, 141-151, 153-155, 157-168
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hovedpinepiller
HOVEDPINEPILLER (Estere, reaktionshastighed, TLC)
Indhold:
Forløbet starter med repetition af kemiske ligevægt og organiske forbindelser, herefter skal eleverne selv undersøge aktive stoffer i hovedpinepiller. Forløbet fokusere på syntesen af det aktive stof i aspirin, acetylsalicylsyre, som anvendes til smertelindring. Forløbet gennemgår den relevante teori som skal anvendes til syntesen. Herunder dannelse, navngivning og kemiske egenskaber for estere, reaktionsforløb og -hastighed, kemisk ligevægt, isomeri og til sidst kvalitative tests af elevernes produkt, herunder tyndtlagschromatografi.
Antal moduler: 16
Forsøg:
Esterdannelse (1 modul)
Landolt's forsøg (2 moduler)
Syntese og kvalitetsbestemmelse af acetylsalicylsyre (4 moduler)
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Kernestof fra lærerplanen:
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- Organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder: Separation, simpel syntese, chromatografi (TLC)
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
Uddybet kernestof:
- Kemisk ligevægt (repetition)
- Estere og esterdannelse
- Navngivning af estere
- Reaktionshastighed
- Påvirkning af reaktionshastighed
- Isomeri: Struktur og stereoisomeri
- Tyndtlagschromatografi (TLC)
Fokuspunkter
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
Organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
Kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, vejeanalyse og chromatografi
Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Pensum:
Mygind m.fl.: Basiskemi B. Haase søns forlag 2013. s. 7-27, 167-170, 193-198.
Mygind m.fl.: Basiskemi A. Haase søns forlag 2013. s. 226-229
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kostens kemi
KOSTENS KEMI
Indhold:
Forløbet handler om sammensætningen af den kost som vi indtager. Vi gennemgår den kemiske sammensætning af fedt, stivelse og protein. Formålet er at få kendskab til den kemiske sammensætning af vores daglige kost.
Arbejdsformer:
Læs selv øvelse, fremlæggelser og gruppearbejde.
Kernestof fra lærerplanen:
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider,alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder,
ketoner og aminer
Forsøg:
Proteinboller
Supplerende stof:
- Kostens kemi (relevant for elevernes hverdag)
- Uddybning og persepktivering af kernestof
Uddybning af kernestof:
- Kosten kemisk set
- Carbohydrater (monosaccharider, disaccharider og polysaccharider)
- Fedtstoffer (fedtsyrer)
- Aminosyrer
- Proteiner
Materiale til forløb: Kostens kemi
Mygind m.fl.: Basiskemi B. Haase søns forlag 2013. s. 215-243.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamenstræning
EKSAMENSTRÆNING
Repetition af pensum og træning i at gå til eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374719",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374719",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374719"
}