Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Fy/a (1a Fy/B, 2a Fy/B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Et kort forløb, hvor eleverne introduceres til metoder i fysik.
Elevforsøg:
Densitetsmålinger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser.
Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske
eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
Kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Termisk og kemisk energi
Et forløb, hvor vi arbejder med energiformer og energiomdannelser generelt, og går mere i dybden med energiformerne termisk energi og kemisk energi.
Desuden arbejder vi med begrebet effekt.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.
Elevforsøg:
Opvarmning af vand.
Kalorimeterforsøg.
Isens smeltevarme.
Litteratur:
Morten Brydensholt m.fl. : Orbit B stx , Systime , 2017: s50-55, 58-73 og 81-88
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske
størrelser.
Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Energiomdannelser
I dette forløb fortsætter arbejdet med energiformer og energiomdannelser.
Begreberne energikvalitet og nyttevirkning introduceres.
Vi arbejder med energiformerne elektrisk, termisk og mekanisk energi, og med omdannelser mellem nogle af disse.
Elevforsøg:
Effekt og nyttevirkning.
Fald med videoanalyse.
Litteratur:
Morten Brydensholt m.fl. : Orbit B stx , Systime , 2017: s94-108
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser. Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser. Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Bølger og lys
Vi arbejder indledningsvis med grundlæggende bølgebeskrivelse.
Derefter fokuseres på lys, herunder interferens og brydning og optiske gitre.
Elevforsøg:
Brydningsloven.
Bestemmelse af bølgelængden for lys (optisk gitter).
Litteratur:
Morten Brydensholt m.fl. : Orbit B stx , Systime , 2017: s110-115, 118-134 og 176-185
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser.
Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer.
Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Lyd og bølger
Forløb, hvor der fokuseres på lyd, herunder hastighed og stående bølger.
Forløbet indeholder et lille projekt: Byg en panfløjte. I projektet arbejdes der med stående bølger i et halvåbent rør.
Afslutningsvist arbejder vi med fotoelektrisk effekt, det elektromagnetiske spektrum og Planck-stråling.
Elevforsøg
Hvor hurtigt bevæger lyden sig i luft?
Stående bølger på en streng.
Panfløjteprojekt.
Afstandskvadratloven.
Litteratur:
Morten Brydensholt m.fl. : Orbit B stx , Systime , 2017: s138-157, 159-164, 268-275 og 280-288
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Bevægelse
Forløb om mekanisk fysik og bevægelse i 1 dimension (dog kræfter i 2 dimensioner).
Vi arbejder med: Begreberne hastighed, fart og acceleration. Kinematik, herunder bevægelse med konstant hastighed og konstant acceleration. Newtons love. En krafts arbejde. Mekanisk, kinetisk og potentiel energi. Gnidningskraft og luftmodstand.
Elevforsøg:
Hverdagskinematik - undersøgelse af løb og gang.
Frit fald - analyse med timerstrimmel.
Kræfter i to dimensioner.
Lodret bevægelse - arbejde med videoanalyse.
Gnidning og luftmodstand.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Orbit B, stx; sider: 346-349, 351-352, 358-361, 363-364, 366-371, 373-379, 381-389, 391-395, 397-413, 415-417
M. Brydesholt et al, 1. udgave, Systime
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser.
Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Kræfter og tryk
Et forløb om kræfter og om begrebet tryk. Desuden arbejder vi med gasser.
Vi arbejder med begreberne: Kraft, tryk, densitet, opdrift, gaslovene.
Forløbet indeholder et projektarbejde, hvor eleverne bygger både af gaffatape og grillpinde, og undersøger deres maksimale lasteevne.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.
Eleveksperimenter:
Kræfter på et lod i en væske.
Undersøgelse af Archimedes' lov.
Gaffabåd-projekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Atomer
Et forløb om atomers opbygning, Bohrs atommodel og linjespektre.
Vi arbejder med: Den fotoelektriske effekt, linjespektre, Bohrs atommodel, kort introduktion til kvantemekanik.
Elevforsøg:
Linjespektre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Atomkerner
Et forløb om atomkerner, radioaktivitet og kernereaktioner.
Vi arbejder med: Kræfter i kerner, kernekort, radioaktive henfald (alfa, beta og gamma), elektronindfangning, henfaldsloven, begrebet aktivitet, absorption af stråling og halveringstykkelse, dosis og dosisækvivalent, massedefekt og kernereaktioner.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.
Eleveksperimenter:
Henfaldsloven.
Halveringstykkelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser.
Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer.
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Elektriske kredsløb og sensorer
Et forløb om elektriske kredsløb og om sensorer.
Vi arbejder med: Ladning, spændingsforskel, strømstyrke, resistans, Ohms lov, elektriske kredsløb, erstatningsresistans, karakteristikker af komponenter, Energiomsætning i et kredsløb, elektrisk effekt, Joules lov, sensorer.
Elevforsøg:
Ohms lov.
Karakteristikker af komponenter.
Arduino og temperatursensor.
Joules lov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser.
Kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer.
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Astronomi og kosmologi
Et forløb om den nære astronomi og om kosmologi.
Vi arbejder med Solsystemets opbygning, døgnet, årstider, formørkelser, månefaser, Universets opbygning og udvikling, Hubbles lov, rødforskydning og Big Bang.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge.
Kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer.
Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374728",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374728",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374728"
}