Holdet 2023 En/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/a (1a En/B, 2a En/B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up - grundforløbet
Titel 2 Language and Culture
Titel 3 The UK
Titel 4 The US - American Values and the American Dream
Titel 5 Evil
Titel 6 FF3 - Opiodkrisen i USA
Titel 7 Modernism
Titel 8 Australia
Titel 9 Grammatik og tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing up - grundforløbet

"Indian Camp" af Ernest Hemingway (short story, 1924)
kernetekst

"The Death of Tommy Grimes" af R. J. Meaddough III (short story, 1962) kernetekst

The Curious Incident of the Dog in the Nighttime af Mark Haddon (novel extract, 2003) kernetekst

The Curious Incident of the Dog in the Nighttime af Simon Stephens (play
extract, 2013) kernetekst
The Most Beautiful Thing af Cameron Cavell (short film, 2012) 12,40 min. kernetekst
"Clara's Day" af Penelope Lively (short story, 1982) kernetekst
"This Be the Verse" af Philip Larkin (poetry, 1971) kernetekst

Grammatik:
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - I introforløbet har der været fokus på de fire første mål i lærerplanen på B niveau: - analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi - gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster - analysere og fortolke tekster med anvendelse af fagbegreber og metode - perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Language and Culture

- Language and Culture side 10-24 i worlds of English (supplerende materiale)

- Reporting From the Frontline of the Great Dictionary Disaster, 2006 af John Agard. side 26-29 I Worlds of English (Kernetekst)

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 The UK

- The British Empire, Decolonization, New alliances (Worlds of English side 117. (Supplerende materiale)
OneNote:  Contextual knowledge  (Webvisning) (Supplerende materiale)

Great Britain’s national anthem:
- James Thomson: Rule Britannia (1740)
- God Save the Queen (1745) (or King)
(Worlds of English side
Supplerende materiale)
Rudyard Kipling: The White Man's Burden (1899) (Worlds of English side 35-36) (Kernetekst)
Chapter 1: How Britain Has Been Shaped by Migration | Everyone Is Here - New Shapes of Diversity and Belonging in Britain, 2021 (s. 134) (Supplerende materiale)
OneNote: 3. Multicultural Britain

John Agard: Listen Mr Oxford don (1985) Worlds of English side 69-70 (Kernetekst)
OneNote: Listen Mr Oxford don  (Webvisning)

Andrea Levy: This is my England (The Guardian, Saturday 19 February 2000)
(Kernetekst) OneNote: This is my England - Andrea Levy (Kernetekst)

Video: Crystal on New Englishes https://worldsofenglish.systime.dk/?id=184#c1414
(supplerende materiale)
- Multicultural society - UK whites & ethnics choose to live apart - Youtube link:
Multicultural society - UK whites & ethnics choose to live apart  (Supplerende materiale)

- 'I'm British but have no white friends' - BBC London - Youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=pguJEIXclt4  (Supplerende materiale)

- Brexit, World War II And Britain's Identity Crisis | AJ+ Youtube link:  
Brexit, World War II And Britain's Identity Crisis | AJ+ (Supplerende materiale)

Theresa May: Brexit Speech (2017) | Worlds of English (systime.dk). OneNote: Brexit speech  (Kernetekst)


Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Beskrievse: Forløbet er delt ind i 3 underemner: British Empire, Multiculturalism og Brexit. I dette forløb har vi fokuseret på Storbritannien som imperialistisk verdensmagt, immigration fra de tidligere kolonier og identitetskrisen ved at være multikulturel. Endeligt har vi samlet forløbet omkring Brexit, hvor både 'immigrationsproblemet' samt fantasien om at genskabe et magtfuldt og selvstændigt Storbritannien har været et argument for at forlade EU. Undervejs er der arbejdet med nøgleord som findes I OneNote indholdsbibliotek samt nonfiktion og digtanalyse. Arbejdsformer: Pararbejde med vigtigt ordforråd Opsamlende mindmap på tavlen med tidslinje Gruppearbejde I forskellige afskygninger som fx stationslæring Individuel refleksiv skriveopgave omkring digtet hvor gennemgået ordforråd skal inkluderes. Forskellige former for gruppearbejde med plads til at lytte, ytre og reflektere og træne fluency.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 The US - American Values and the American Dream

'Being an Immigrant'
'Being a Frontier Man'
'Having Rights'
'American Values'
Fra bogen: Being American. Identity, politics and contemporary society.
Gyldendal. 2020. s. 130-140
(Supplerende materiale)

- The Star-Spangled Banner af Francis Scott Key (1814) (Supplerende materiale)
- The Frontier Heritage by Edward N. Kearny, 1984 Worlds of English s. 103-106 (Kernetekst)

- Extract from Frerderick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893 and 1920) (Kernetekst)

Far and Away instructed by Ron Howard, 1992 (Kernetekst)
Emma Lazarus 'The new Colossus', 1883, Worlds of English s. 101 (Kernetekst)
A Nation's Strength: Ralph Waldo Emerson, 1847. Worlds of English s. 113 (Kernetekst)
The American Promise by Barack Obama, 2008. Worlds of English s. 109-110. (Kernetekst)
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Beskrivelse: Et emne der har undersøgt hvordan de oprindelige Amerikanske værdier har formet amerikanerne og hvordan disse stadig er en del af samfundet og samtidig kan være en narrativ fortælling (myte)
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Evil

Born of Man an Woman (1950) af Richard Matheson (Kernetekst)
I Wider contexts. Gyldendal. 2024. S. 183-186

Killing Child at Zoo (1991) af Bret Easton Ellis (extract from American Psycho) (Kernetekst)
I Wider contexts. Gyldendal. 2024. S. 178-181

The Tell-Tale Heart (1843) af Edgar Allan Poe (Kernetekst)
I Wider contexts. Gyldendal. 2024. S. 154-158


The Boogeyman (1973) af Stephen King (Kernetekst)
I Horror af Rasmus Drisdal, Johanne Riktrup Hansen og Systime A/S. Første udgivelsesår 2016. s. 123


Joker (2019) af Todd Phillips and Scott Silver (Kernetekst)
Set på Netflix

Supplerende materiale:

- Psychoanalytic approach
- Archetypes of horror fiction
- Horror Fiction and the Gothic

I The Gothic Universe af Marianne Mortensen, Rolf Erbst og Gyldendal A/S, 2003. 2. iBogsudgave, 2019

- Horror fiction
I The English Handbook af  Trine Østergaard og Systime A/S. Første udgivelsesår 2017.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Born of Man and Woman - parts of an essay 28-08-2024
Eksamensopgave - grammatikdelen 19-09-2024
Essay 31-10-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Beskrivelse: Forløbet er baseret på læseguides hvor eleven i alle tekster bevæger sig igennem pre-reading, while reading og post reading Metodisk er forløbet tilrettelagt således, at eleven arbejder med adskillige fagbegreber i analysen og fortolkningen af værkerne med henblik på at lære eleverne hvordan man foretager en tekstnær fiktions analyse ved, at følge PEE-modellen og bakke sine påstande yderligere op ved at anvende kigge på både sprog og stil og arbejde med adskillige fagbegreber til teksanalyse. Desuden er forløbet også almendannende ved at præsentere eleverne for klassiske værker indenfor horrorgenren. Arbejdsformer: Pre-reading, reading and post-reading Gruppearbejde, refleksionsskrivning, mdt. formidling, fremlæggelser og skr. produkt (aflevering) Notestagning Arbejdsformer: Pre-reading, reading and post-reading Gruppearbejde, refleksionsskrivning, mdt. formidling, fremlæggelser og skr. produkt (aflevering) Notestagning
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 FF3 - Opiodkrisen i USA

Materiale:

Painkiller

Set på Netflix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Serie "Painkiller" analyse af fremstillinger af personer og deres udvikling. Er fiktion en genre der kan oplyse om problemstillingen effektivt? Eleverne ser fælles i klassen afsnit 1 af serien Painkiller, hvorefter problematikken tages op i forbindelse med opfindelsen af oxycontin. Herefter skal eleverne selv finde en af seriens hovedpersoner (Glen, Shannon, Richard Sackler, Edie (og den altvidende fortæller), som de vil analysere og finde et afsnit som de vil analysere i dybden for at bakke deres påstand op omkring karakterens udvikling. Til denne del er eleverne rustet med 'Guide to TV Series Analysis' hvor screenshots fra serien anvendes som deres empiri hvor filmiske virkemidler analyseres. Et resumé af serien er også tilgængeligt for eleverne, således, at de kan spare tid. Videnskabsteori inden for humaniora er gennemgået, herunder den hermeneutiske spiral. Arbejdsformer: Gruppearbejde, skriftligt produkt, Mdt. feedback af undervisere og peer feedback.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Modernism

Værklæsning:
George Orwell, Animal Farm, 1945 (Systime 2021 ed.)
Kernetekst
Ernest Hemingway. A Clean Well-Lighted Place (1933)
I Through Literary Landscapes. Niels Randbo Back, Pia Rørkær Sigh og Systime A/S. Første udgivelsesår 2020.
Kernetekst
Robert Frost: Stopping by Woods on a Snowy Evening (1923)
I Through Literary Landscapes. Niels Randbo Back, Pia Rørkær Sigh og Systime A/S. Første udgivelsesår 2020.
Kernetekst

Supplerende materialer:
Kontekstuel viden om Modernism I Animal Farm og I Through Literary Landscapes
Animal Farm cartoon fra 1954
Kernetekst
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2a En/B skr. prøve 16-12-2024
Ny opgave 15-01-2025
2a En/B skr. prøve#3 SY 15-01-2025
Animal Farm analytical paragraph 31-01-2025
Grammar 20-02-2025
Analyse af A Clean, Well-Lighted Place 12-03-2025
Grammatik aflevering rettet 13-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Beskrivelse: Non fiction metoder tages I brug i en mere dybdegående sammenhæng. Toulmins argumentationsmodel gennemgås og implementeres i grisenes taler og eleverne øver sig på at skrive analytiske afsnit hvor argumentation implementeres samtidig med at retoriske virkemidler og appelformerne inddrages. Short story analyse – Minimalisme og eksistentialisme inddrages Fiktionsanalyse og lyriske virkemidler. Eksistentialisme og hvordan digtet afviger fra romanticismen. Arbejdsformer: Gruppearbejde i faste grupper, refleksionsskrivning, mdt. formidling, fremlæggelser og skr. Produkter, Notestagning og Pre-reading, while reading and post-reading
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Australia

Materiale
“ A Brief History of Australia” dokumentar
"Advance Australia Fair" (1878/1984)


'Waltzing Matilda' by Banjo Paterson (1895)

"The Drover's Wife" by Henry Lawson (1892)

The Stolen Generations: https://australianstogether.org.au/discover-and-learn/our-history/stolen-generations/
'Beds are Burning' by Midnight Oil (1987)

Tara June: Cloud Busting (2006)
I Worlds of English
'Australia, your country is burning' by Michael E Mann (2020)
I Worlds of English

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Beskrivelse: I dette forløb har eleverne fokuseret på 3 overordnede emner omkring det at være Australier samt et indledende emne for at give en kontekstuel viden: Indledende australsk historie og kultur (penal colony, literture, aboriginals, løsrivelsen fra Storbritannien) Bush literature (novelle samt sange) og supplerende materiale om Bush literature. The Stolen Generations (artikler, supplerende indslag om Sorry Day samt sang) Climatic Changes (Artikel og sang) Arbejdsformer: Undersøgende tilgang i faste grupper i den indledende fase. Arbejdsformerne har båret præg af at forberede eleverne på eksamen – så mindre eksperimenterende end normalt.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Grammatik og tilladte hjælpemidler

Grammatik tilsvarende EnB-niv er gennemgået i løbet af de 2 år.



Hjælpemidler:

- ordbogen.com
- merriamwebster.com
-  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
- https://dictionary.cambridge.org/
- thesaurus.com (synonymer)
- Minlaering.dk: Engram & Do it, write!
- Onelook.com
- Abc.ordbogen.dk
- OneNote indholdsbibliotek samt egne noter - IKKE samarbejdsområdet
- Bøger og papirer fra undervisningen
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer