Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 bi/a (2a bi/C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Skoven som økosystem
Der er arbejdet med følgende nøglebegreber:
- Økosystemer - biotiske og abiotiske faktorer og samspillet imellem
- Processerne fotosyntese og respiration (forsøg herom udført til journal)
- Stofkredsløb og enerien i fødekæden
- C-kredsløbet
- Global opvarmning (en verden i forandring)
- Feltstudie af skov med undersøgelse af biotiske og abiotiske faktorer (udført til rapport)
Følgende sider er læst i Biologi C+B af Troels Wolf m.fl.:
S. 209-214, 219-221
Følgende sider er læst i Biologi på Tværs af Per Hindkjær:
S. 139-143, 158-163
Diverse vejledninger til forsøg:
- fotosyntese og respiration (forsøg herom udført til journal)
- feltstudie af skov (udført til rapport) - 2 lektioner
Faglige mål er at eleverne kan følgende:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
2. Giv sundheden et KRAM
Der er arbejdet med følgende nøglebegreber:
- Overordnet forståelse af sundhed
- Kredsløbet I - blodet (forsøg med hæmatokritværdi udført til journal)
- Kredsløbet II - hjertet (forsøg med dissektion udført til journal)
- Kredsløbet III - sygdomme
- Aerobe og anaerobe processer og mælkesyre
- Kostrådene
- Kulhydrater og glykæmiske indeks, fokus på databehandling
- Diabetes
- Fedtstoffer - triglycerider, transfedtsyrer og steroider
- Proteiner
- Enzymer I - opbygning og funktion
- Enzymer II - forsøg med lactose i mælk (udført til rapport)
Følgende sider er læst i Biologi C+B af Troels Wolf m.fl.:
S. 42-45, 48-52, 71-73, 80-81, 97-103, 105-108
Følgende sider er læst i C-det er idræt af Troels Wolf m.fl.:
S. 80-84
Følgende sider er læst i Det levendes kemi af Thorkild Johs. Nielsenm:
S. 136
Der er indhentet supplerende materiale om steroider og transfedtsyrer fra diverse Internet kilder.
Diverse vejledninger til forsøg:
- blodet (forsøg med hæmatokritværdi udført til journal)
- hjertedissektion (forsøg med dissektion udført til journal)
- enzymforsøg med lactose i mælk (udført til rapport)
Faglige mål er at eleverne kan følgende:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
3. Gener og nedarvning
Der er arbejdet med følgende nøglebegreber:
- DNA molekylets opbygning og funktion
- Det centrale dogme og proteinsyntese
- Mutationer
- Nedarvningsprincipper og forsøg med blodtyper (udført til journal)
- Nedarvningsprincipper og begrebstræning
- Nedarvningsprincipper - opgavelysning (start på hjemmeopgave om arvegange)
- Evolutionsmekanismer og forsøg med nakkehulletsplacering hos mennesket.
Følgende sider er læst i Biologi i udvikling af Marianne Frøsig m.fl.:
S. 307-309
Følgende sider er læst i Biologi til tiden af Lone Als Egebog m.fl.:
S. 108-109
Diverse vejledninger til forsøg:
- blodtypebestemmelse (forsøg udført til journal)
- nakkehullets placering hos mennesket og vores forfædre (forsøg udført til journal)
Der er udført hjemmeopgave/screencast om arvegange
Faglige mål er at eleverne kan følgende:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
4. Forskellige slags celler
Der er arbejdet med følgende nøglebegreber:
- Eukaryote celler, struktur og funktion (forsøg med mikroskopi af plantecelle udført til journal)
- Celletransportprocesser I, oversigt
- Celletransportprocesser II, forsøg med osmose (udført til rapport)
- Sexologi - kønsorganer
- Sexologi - regulering af kønshormoner
- Sexologi - prævention og kønssygdomme
- Sexologi - fra undfangelse til fødsel. udvikling af organsystemer, homeostase)
- Prokaryote celler, struktur og funktion
- Prokaryote celler, formering
Følgende sider er læst i Biologi C+B af Troels Wolf m.fl.:
S. 5-15, 31-36, 69-70, 123-125, 128-134, 138-145, 177-178
Følgende sider er læst i Biologi i udvikling af Lone Als Egebo m.fl..:
S. 105-109
Diverse vejledninger til forsøg:
- forsøg med mikroskopi af plantecelle udført til journal)
- forsøg med osmose (udført til rapport)
Faglige mål er at eleverne kan følgende:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374751",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374751",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374751"
}