Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 la/la_C2_2g (2g la/C2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
REPETITION af basisgrammatik (IKKE eksamensemne)
Vi repeterede syntaktisk analyse, kasus og kongruens.
De Imperio Romano (Babelstårnet side 93)
In Foro Romano (Ludus side 19)
Amat me aut non curat? (Ludus side 25)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
CATUL og KÆRLIGHEDEN (eksamensemne)
Vi har haft fokus på et af det første mandlige skrøbelige digter-"jeg" i litteraturhistorien. På hans måde at udtrykke sine følelser, på hans Carpe diem-tematik, hans sprog med brug af metaforer, personifikationer, besjælinger, anaforer, allitteration, assonans og trikolon til at understrege og tydeliggøre intentionen med sine digte.
Læst statarisk (grundigt) på latin (kan trækkes til eksamen):
Catul 87, 51, 70, 58, 5
Supplerende materiale:
Semonides (Jambe) (Paideia side 210-211)
Om Catul (Paideia side 228 + Høeg side 3-4)
Sapfo fragment 31 (Paideia 229)
Catul 87, 51, 70, 58, 5 i dansk oversættelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
FABLER som samfundskritik og satire (eksamensemne)
Vi har haft fokus på fablen som samfundskritik i et styre uden 100% ytringsfrihed. Ligeledes som satire, hvor almenmenneskelige svagheder kan belyses indirekte. Vi har haft fokus på fablens fortælling set i sammenhæng med den morale, som kan være placeret som promythion eller epimythion eller en kombination.
Læst statarisk (grundigt) på latin (kan trækkes til eksamen):
Phaedrus I,24 (Frøen der pustede sig op)
Phaedrus I,13 (Ræven og ravnen)
Phaedrus I,15 (Æslet og den gamle hyrde)
Phaedrus IV,3 (Ræven og druen)
Supplerende materiale:
Phaedrus I,24 (Frøen der pustede sig op) (i oversættelse)
Phaedrus I,13 (Ræven og ravnen) (i oversættelse)
Phaedrus I,15 (Æslet og den gamle hyrde) (i oversættelse)
Phaedrus IV,3 (Ræven og druen) (i oversættelse)
Baggrund om fabelgenren og Phaedrus (Ludus side 47, Florilegium side 51)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
VEJEN TIL LYKKE OG DET GODE LIV (eksamensemne)
Vi har haft fokus på, hvordan romerne opfattede det at være lykkelig og hvordan denne tilstand kunne opnås. Vi har i den sammenhæng arbejdet med forskellige filosoffers og forfatteres bidrag til dette emne. Hos Celsus handlede det primært om det fysiske. Hvordan bliver man et sundt menneske? Hvordan det sunde ikke skal komme udefra; men kan opnås gennem træning, rigtig kost og livsførelse. Hos Plinius kunne vi læse om mere moralske overvejelser, om hvad grådighed kan gøre ved et menneske. At man måske glemmer sin plads i hierarkiet i kosmos. At man blot er et menneske og ikke skal nærme sig guderne. Gennem læsningen af Seneca brevene blev vi introduceret til stoisk filosofi med centrale nøglebegreber som: philosophia, sapientia, vita beata, animus, voluntas, otium, fatum, fortuna, affectus, ratio og secure og at lykke ikke ligger i penge, som faktisk kan gøre menensket endnu mere ulykkeligt, da man kan føle at man skal tage en maske på og spille lykkelig, da det forventes af omverdenen, at man er lykkelig, når man er rig. Med læsningen af Horats fik vi et indblik i dele af epikuræismen med fokus på "simple living"-tanken, uafhængigheden, den gyldne middelvej og Carpe Diem-tanken.
Læst statarisk (grundigt) på latin (kan trækkes til eksamen):
Plinius d. Yngre: Brev VII,26
Seneca: Brev 16 til Lucilius (§1, 3-5, 7 (istuc…)-8
Seneca: Brev 80 til Lucilius (§1 (…avocavit), §2 (cogito...)-4 (…Velle.), §5-7 (…Argis), §7 (servus-denarios) §10 (Quid de…Vale)
Horats ode 1.9 (strofe 1-5)
Læst kursorisk (overblikslæsning) - (kan ikke TRÆKKES til eksamen)
Celsus: de Medicana I,1 (De sano homine) (
Supplerende materiale:
Plinius d. Yngre: Brev VII,26 (i oversættelse)
Seneca: Brev 16 (i oversættelse)
Seneca brev 80 (i oversættelse)
Horats ode 1.9 (i oversættelse)
Horats ode 1.11 (i oversættelse)
Horats ode 2.10 (i oversættelse)
Horats ode 2.14 (i oversættelse)
Philosophy: A Guide to Happiness - Seneca on Anger (film)
https://www.youtube.com/watch?v=cUStWm_AkaY&t=329s
Philosophy: A Guide to Happiness - Epicurus on Happiness
https://www.youtube.com/watch?v=eLPeUWsBRvw&t=454s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374757",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374757",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374757"
}