Titel
5
|
Forløb 5: Personlighedspsykologi
Formålet med forløbet har været at undersøge, hvordan man inden for psykologien forstår og måler personlighed, og hvordan personlighed påvirker vores adfærd, trivsel og relationer. Eleverne har især arbejdet med Big Five-modellen, hvor de også har testet deres egne træk for at få en mere personlig og refleksiv tilgang til stoffet.
Derudover har vi drøftet kønsforskelle i personlighed, intelligens, kulturelle bias i psykologisk forskning, samt hvordan stress og copingstrategier kan variere fra person til person.
Gennem teori, selvrefleksion og diskussion har eleverne fået mulighed for at fordybe sig i, hvad der former menneskers forskellighed, og hvordan både biologi, kultur og situation spiller ind i udviklingen af personlighed og håndtering af livets udfordringer.
Det første fokusområde (Hvad er personlighed) baseret på følgende materiale:
-Siger personlighedstest noget om dig og dine evner?: https://rb.gy/etdayk
-“The WEIRDest people in the world”.
Henrich, J. 2020.
-What Do We Know When We Know a Person?
McAdams, D. P. (1995).
-The IQ Score Bell Curve – A ‘Normal Distribution’. https://rb.gy/aqs2q1
Det andet fokusområde (Big Five) baseret på følgende materiale:
-BIG 5 test:
https://bigfive-test.com/da/test
-Costa Jr., P. T., & McCrae, R. R., Four ways five factors are basic.
DOI: 10.1016/0191-8869(92)90236-I (Lærerlæsning)
-Larsen, R., Buss, R., Wismeijer, A., Song, J., van der Berg, S. Traits and Trait Taxonomies. I Personality Psychology: Domains of knowledge about Human Nature (3 ed.). 2021.(lærerlæsning)
Det tredje fokusområde (Kønsforskelle) baseret på følgende materiale:
-Larsen, R., Buss, R., Wismeijer, A., Song, J., van der Berg, S. Sex, Gender, and Personality. I Personality Psychology: Domains of Knowledge about Human Nature (3 ed.). 2021. (lærerlæsning)
-Gender Differences in Personality across the Ten Aspects of the Big Five. DOI: 10.3389/fpsyg.2011.00178 (lærerlæsning)
-Receptivity to sexual invitations from strangers of the opposite gender. DOI: 10.1016/j.evolhumbehav.2010.07.004 (lærerlæsning)
Det fjerde fokusområde (Stress og Coping) baseret på følgende materiale:
-Sådan bekæmper du stress i gymnasiet: https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-bekaemper-du-stress-i-gymnasiet/
-Danskernes selvrapporterede stress: Dansernes sundhed – den nationale sundhedsprofil
-Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=5574
-JD-C modellen
Karasek, R. (1979). Job Demands, Job Decision Latitude, and Mental Strain: Implications for Job Redesign. Administrative Science Quarterly, 24(2), 285-308. (lærerlæsning)
JD-R modellen
Karasek, R., & Theorell, T. (1990). Healthy Work: Stress, Productivity, and the Reconstruction of Working Life. (lærerlæsning)
-Flowteori:
https://psykveje.systime.dk/?id=5384#c11978
-Maslows behovspyramide:
https://psykveje.systime.dk/?id=5385#c11981
-En Presset Ungdom.
Afsnit 1 “Yasmina Bag Masken” 2023. TV2.
Det femte fokusområde (Personlighedsforstyrrelser) baseret på følgende materiale:
-DSM-V. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). (lærerlæsning)
- Larsen, Buss, Wismeijer, Song, & van der Berg. (2021). Disorders of Personality. I Personality Psychology – Domains of Knowledge about Human Nature. (3 ed.). 2021. (lærerlæsning).
|