Holdet 2024 ps/ps_C2_2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps/ps_C2_2g (2g ps/C2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Køn og Kønsforskelle
Titel 2 Forløb 2: Udviklingspsykologi
Titel 3 Forløb 3: Kognitionspsykologi
Titel 4 Forløb 4: Socialpsykologi
Titel 5 Forløb 5: Personlighedspsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Køn og Kønsforskelle

Formålet med forløbet har været at give eleverne en nuanceret forståelse af, hvordan køn og kønsforskelle kan forstås ud fra forskellige psykologiske perspektiver. Forløbet har både inddraget biologiske, psykologiske og sociale forklaringsmodeller, og eleverne har arbejdet med spørgsmål som: Hvad betyder køn for vores identitet og adfærd? Hvordan påvirker samfundets forventninger vores oplevelse af køn? Og hvordan spiller arv og miljø sammen i udviklingen af kønsforskelle?
Gennem teori, casearbejde og diskussion har eleverne fået mulighed for at reflektere kritisk over køn som både en biologisk realitet og en social konstruktion med det formål at styrke deres forståelse af menneskelig variation og de mekanismer, der former vores selvopfattelse og samfundets normer.

Første fokusområde (indtroduktion) har benyttet følgende materialer:
-Den mangfoldige psykologi
https://psykveje.systime.dk/?id=p4760
-Kønsforskelle i barndom og ungdom
https://psykveje.systime.dk/?id=4829
-Kønnet som Biologi
https://psykveje.systime.dk/?id=4828
-LGBT ordbogen
https://lgbt.dk/ordbog/

Andet fokusområde (kønnet som kultur) har benyttet følgende materialer:
-Eksistentiel psykologi
https://psykveje.systime.dk/?id=4827&L=0#c10532

Tredje fokusområde (Køn og social perception) har benyttet følgende materialer:
-Rikke Arundel – Why gender is important
https://www.youtube.com/watch?v=IFBU7h7fqLc
- Can LGBTQ+ and Christians See Eye To Eye?
https://www.youtube.com/watch?v=f5jwTft6654&t=729s

Fjerde fokusområde (Barndommens betydning for køn) har benyttet følgende materialer:
-Karen Vibeke Mortensen
”Hvad kan børns tegning fortæller os?” (2003).
-Den lille forskel afs. 7 om kønspræferencer
https://www.youtube.com/watch?v=HWbhRWUEYSI

Femte fokusområde (Læring af køn) har benyttet følgende materialer:
- Behaviorisme og social indlæringsteori https://psykveje.systime.dk/?id=4827&L=0#c10536
-How to train a brain
https://www.youtube.com/watch?v=qG2SwE_6uVM
-Social Learning Theory: Bandura’s Bobo Beatdown Experiments
https://www.youtube.com/watch?v=XHIhkM1cAv4
-Postmoderne psykologi
https://psykveje.systime.dk/?id=4827&L=0#c10531

Sjette fokusområde (Socialkonstruktionisme) har benyttet følgende materialer:
-Gender Trouble (lærerlæsning)
Judith Butler
-The Second Sex (lærerlæsning)
Simone De Beauvoir
-Discipline and Punish (Panoptikon) (lærerlæsning)
Michel Foucault
-Judith Butler's "Gender Trouble" (Part 1+2) – Theory & Philosophy
https://www.youtube.com/watch?v=P-xWzWvxlz8

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 11-09-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Udviklingspsykologi

Forløbet har haft til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af menneskets psykologiske udvikling fra spæd til ung voksen – med særligt fokus på, hvordan tidlige erfaringer former individets trivsel og identitet. Vi har arbejdet med centrale temaer som tilknytningsteori, omsorgssvigt, arv og miljø, identitetsudvikling, risiko og resiliens samt hjernens betydning for udvikling.

Gennem teoretiske perspektiver, cases og diskussioner har eleverne undersøgt, hvordan biologiske, psykologiske og sociale faktorer spiller sammen i udviklingen, og hvordan både risikofaktorer og beskyttende faktorer kan påvirke et barns livsbane.

Første fokusområde (Tilknytningsteori) er baseret på følgende materialer:
-“The Strange Situation” - Mary Ainsworth
https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
-“Er du mors lille dreng” – TV2 dok 1998
-Sammenhænge mellem tilknytningsmønstre og kærlighed. Kilde: Cindy Hazan og Phillip Shaver: Romantic Love Conceptualized as an Attachment Process. Journal of Personality and Social Psychology, 1987, Vol. 52, nr. 3. American Psychological Association s. 511-524.
- John Bowlby og Mary Ainsworth: https://psykveje.systime.dk/?id=5043
-Berk, L. (2018). Emotional and Social Development in Infancy and Toddlerhood. I Development Through the Lifespan. 7th edition. Pearson.
(Lærerlæsning)


Andet fokusområde (Identitet) er baseret på følgende materialer:
-Hvad er identitet:
https://psykveje.systime.dk/?id=5422
-Den psyko-seksuelle udvikling:
https://psykveje.systime.dk/?id=5805


Tredje fokusområde (Arv og miljø) er baseret på følgende materialer:
-https://videnskab.dk/kultur-samfund/arv-eller-miljoe-hvad-bestemmer-vores-personlighed/
-The ”Jim Twins”
https://www.historydefined.net/jim-twins/

Fjerde fokusområde (Risiko og resiliens) er baseret på følgende materialer:
-Risiko og resiliens:
https://psykveje.systime.dk/?id=5123
-Ikke alene, men ensom: https://psykveje.systime.dk/?id=5117


Femte fokusområde (Tilknytningsteori) er baseret på følgende materialer:
-Omsorgssvigt
https://psykveje.systime.dk/?id=5129
-Odense Child Trauma Screening (OCTS)
Administrationsmanual - Videnscenter for Psykotraumatologi, Institut for Psykologi, Syddansk Universitet.
(lærerlæsning)


Sjette fokusområde (Hjernen) er baseret på følgende materialer:
-Barndommens svigt spores i hjernen: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/professor-barndommens-svigt-kan-spores-i-hjernen
-Getting to know your brain (Phineas Gage): https://www.youtube.com/watch?v=vHrmiy4W9C0&t=319s
-Meet the girl with half a brain: https://www.today.com/health/meet-girl-half-brain-1c9402834
Plasticitet og modulering:
https://psykveje.systime.dk/?id=5329

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Er du mors lille dreng? 23-10-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Kognitionspsykologi

Formålet med forløbet har været at give eleverne indsigt i, hvordan mennesket opfatter, tænker, husker og lærer, samt hvordan disse kognitive processer påvirker vores adfærd og trivsel. Forløbet har inddraget både klassiske og nyere perspektiver, herunder gestaltpsykologiens syn på perception, samt nyere forskning i hukommelse, læring og motivation.

Vi har desuden arbejdet med, hvordan kognitive forstyrrelser som skizofreni, PTSD og fobier kan forstås og behandles, bl.a. med brug af teknologiske redskaber som virtual reality (VR). Der har også været fokus på, hvordan gamificering og motivation spiller en rolle i læringssammenhænge.

Gennem teori, eksempler og diskussioner har eleverne fået mulighed for at forstå sammenhængen mellem tænkning, adfærd og psykisk trivsel, samt hvordan viden om kognition kan anvendes både i dagligdagen og i terapeutisk praksis.

Første fokusområde (Gestaltpsykologi) bygger på følgende materiale:
-Kognitiv psykologi https://psykveje.systime.dk/?id=5192
-Gestaltpsykologien: https://psykveje.systime.dk/?id=5240
-The Gorilla Experiment https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&t=6s
-Whodunnit https://www.youtube.com/watch?v=Yt3GVbH_uuE

Andet fokusområde (Skizofreni og VR) bygger på følgende materiale:
-Psykiatrifonden
https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/skizofreni-andre-psykoser
-Challengprojektet
https://videnskab.dk/krop-sundhed/mennesker-med-skizofreni-konfronterer-stemmerne-i-hovedet-i-virtual-reality/
https://www.psykiatri-regionh.dk/fagfolk/KAGS/KAG-Psykoterapi/Forskningsresumeer/Sider/CHAL%C2%A
DLEN%C2%ADGE-Pro%C2%ADjek%C2%ADtet.aspx
-Forelæsning ved Vibeke Andersen på SDU (lærerforberedelse)
-Cille skal i behandling for paranoid skizofreni med virtual reality
https://www.facebook.com/watch/?v=305557390856459


Tredje fokusområde (Frygt) bygger på følgende materiale:
-Amygdala
Nordfang, M. & Nørby, S. (2017). Emotioner. I Kognitionspsykologi. Samfundslitteratur.
-PTSD
https://psykveje.systime.dk/?id=5588#c12578
-PTSD-statistikker:
https://www.therecoveryvillage.com/mental-health/ptsd/ptsd-statistics/
-British Veteran’s Foundation:
https://www.youtube.com/watch?v=948Y41Ah-K0
A Cure for Fear: Part 1:
https://www.youtube.com/watch?v=pM3G6kITdYk
A Cure for Fear: Part 2: https://www.youtube.com/watch?v=_NyrzpzLYAQ


Fjerde fokusområde (Hukommelse) bygger på følgende materiale:
Forskere: Neymar slår hjernen fra når han tryller
Hukommelse:
https://psykveje.systime.dk/?id=5236
”Hukommelse” film 2011:
National Geographic

Femte fokusområde (Læring) bygger på følgende materiale:
-Tavs og Sproglig viden
https://psykveje.systime.dk/?id=5295#c13272
-Genkendelse og genkaldelse
https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11548
-Læringsformer
https://psykveje.systime.dk/?id=5294
-Social indlæringsteori
https://www.youtube.com/watch?v=XHIhkM1cAv4


Sjette fokusområde (Motivation) bygger på følgende materiale:
- Motivation eller usund konkurrence
DR1 dokumentar 2018.
-Gamification
https://www.elucidat.com/blog/gamification-in-elearning-examples/
https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/gamification (lærerlæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Socialpsykologi

Forløbet har haft til formål at undersøge, hvordan menneskers adfærd påvirkes af sociale relationer, grupper og kulturelle rammer. Eleverne har arbejdet med centrale begreber som grupper, roller, autoritet, konformitet, grænser og kulturmøder, samt diskuteret, hvordan disse faktorer kan føre både til fællesskab og til konflikt eller ondskab.

Vi har inddraget klassiske eksperimenter som Milgrams lydighedsstudie og Stanford Prison Experiment, men også analyseret aktuelle problemstillinger og eksempler fra spillefilm og podcasts for at sætte teorierne i en virkelighedsnær kontekst.

Målet har været at styrke elevernes forståelse af, hvordan sociale og kulturelle faktorer former menneskers tanker og handlinger, samt at give dem redskaber til at reflektere kritisk over magt, normer og ansvar i samfundet.

Det første fokusområde (Grupper) bygger på følgende materiale:
-Hvad er en gruppe https://psykveje.systime.dk/?id=5536
-Aschs konformitetsforsøg
https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
https://psykveje.systime.dk/?id=5535#c1243
-Gruppepolarisering og -tænkning
https://psykveje.systime.dk/?id=5535#c12427

Det andet fokusområde (Autoriteter) bygger på følgende materiale:
-Stanford Prison Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=iXv91xFipLM
-Milgrams lydighedsforsøg https://psykveje.systime.dk/?id=5630

Det tredje fokusområde (Kulturmøder) bygger på følgende materiale:
-Kulturmøder
https://psykveje.systime.dk/?id=5556
-Etnocentrisme og kulturrelativisme
https://psykveje.systime.dk/?id=5557
-Kollektivisme og individualisme
https://psykveje.systime.dk/?id=5555

Det fjerde fokusområde (Ondskab) bygger på følgende materiale:
-American History X (film 1998)
-Ondskab
https://psykveje.systime.dk/?id=5617
-Donald Trump’s Presidential Announcement Speech (uddrag).
https://time.com/3923128/donald-trump-announcement-speech/
-Trump calls migrants 'animals,' intensifying focus on illegal immigration (uddrag)
https://www.reuters.com/world/us/trump-expected-highlight-murder-michigan-woman-immigration-speech-2024-04-02/
-Trump says immigrants are ‘poisoning the blood of our country.’ Biden campaign likens comments to Hitler.
https://www.nbcnews.com/politics/2024-election/trump-says-immigrants-are-poisoning-blood-country-biden-campaign-liken-rcna130141
-Epicurean Paradox
https://www.goodreads.com/quotes/8199-is-god-willing-to-prevent-evil-but-not-able-then


Det femte fokusområde (Grænser) bygger på følgende materiale:
-Grænseland - Afsnit III: Nu skete der i det mindste noget (podcast Information)
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/afsnit-iii-nu-skete-der-i-det-mindste-noget/id1340908944?i=1000403556567&l=da
-Natten til Lørdag (del 1-3), 2019.

Det sjette fokusområde (Roller) bygger på følgende materiale:
-Roller https://psykveje.systime.dk/?id=5534#c12414
-Hegelian Dialetic
Butler, J. Gender Trouble 1990 (lærerlæsning)
-Panoptikon
Foucault, M. Discipline and Punish 1975 (lærerlæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Personlighedspsykologi

Formålet med forløbet har været at undersøge, hvordan man inden for psykologien forstår og måler personlighed, og hvordan personlighed påvirker vores adfærd, trivsel og relationer. Eleverne har især arbejdet med Big Five-modellen, hvor de også har testet deres egne træk for at få en mere personlig og refleksiv tilgang til stoffet.

Derudover har vi drøftet kønsforskelle i personlighed, intelligens, kulturelle bias i psykologisk forskning, samt hvordan stress og copingstrategier kan variere fra person til person.

Gennem teori, selvrefleksion og diskussion har eleverne fået mulighed for at fordybe sig i, hvad der former menneskers forskellighed, og hvordan både biologi, kultur og situation spiller ind i udviklingen af personlighed og håndtering af livets udfordringer.

Det første fokusområde (Hvad er personlighed) baseret på følgende materiale:
-Siger personlighedstest noget om dig og dine evner?: https://rb.gy/etdayk
-“The WEIRDest people in the world”.
Henrich, J. 2020.
-What Do We Know When We Know a Person?
McAdams, D. P. (1995).
-The IQ Score Bell Curve – A ‘Normal Distribution’. https://rb.gy/aqs2q1


Det andet fokusområde (Big Five) baseret på følgende materiale:
-BIG 5 test:
https://bigfive-test.com/da/test
-Costa Jr., P. T., & McCrae, R. R., Four ways five factors are basic.
DOI: 10.1016/0191-8869(92)90236-I (Lærerlæsning)
-Larsen, R., Buss, R., Wismeijer, A., Song, J., van der Berg, S. Traits and Trait Taxonomies. I Personality Psychology: Domains of knowledge about Human Nature (3 ed.). 2021.(lærerlæsning)

Det tredje fokusområde (Kønsforskelle) baseret på følgende materiale:
-Larsen, R., Buss, R., Wismeijer, A., Song, J., van der Berg, S. Sex, Gender, and Personality. I Personality Psychology: Domains of Knowledge about Human Nature (3 ed.). 2021. (lærerlæsning)
-Gender Differences in Personality across the Ten Aspects of the Big Five. DOI: 10.3389/fpsyg.2011.00178 (lærerlæsning)
-Receptivity to sexual invitations from strangers of the opposite gender. DOI: 10.1016/j.evolhumbehav.2010.07.004 (lærerlæsning)

Det fjerde fokusområde (Stress og Coping) baseret på følgende materiale:
-Sådan bekæmper du stress i gymnasiet: https://videnskab.dk/krop-sundhed/saadan-bekaemper-du-stress-i-gymnasiet/
-Danskernes selvrapporterede stress: Dansernes sundhed – den nationale sundhedsprofil  
-Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=5574
-JD-C modellen
Karasek, R. (1979). Job Demands, Job Decision Latitude, and Mental Strain: Implications for Job Redesign. Administrative Science Quarterly, 24(2), 285-308. (lærerlæsning)
JD-R modellen
Karasek, R., & Theorell, T. (1990). Healthy Work: Stress, Productivity, and the Reconstruction of Working Life. (lærerlæsning)
-Flowteori:
https://psykveje.systime.dk/?id=5384#c11978
-Maslows behovspyramide:
https://psykveje.systime.dk/?id=5385#c11981
-En Presset Ungdom.
Afsnit 1 “Yasmina Bag Masken” 2023. TV2.

Det femte fokusområde (Personlighedsforstyrrelser) baseret på følgende materiale:
-DSM-V. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). (lærerlæsning)
- Larsen, Buss, Wismeijer, Song, & van der Berg. (2021). Disorders of Personality. I Personality Psychology – Domains of Knowledge about Human Nature. (3 ed.). 2021. (lærerlæsning).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer