Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol/d (2d ol/C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Livssyn i klassisk tid
Særlige fokuspunkter:
Ate - anagnorisis - peripeti
Hybris - Nemesis
Fatalisme som livssyn samt konsekvenserne heraf
Slægtsskyld - subjektiv/objektiv skyld
Et moderne livssyn
Kernetekster:
Sofokles: Ødipus (Otto Foss) Hans Reitzels Forlag 1977, 7-110
Herodot (i udvalg) (Hastrup/Hjortsø) Gyldendal 1962, 7-27
Ovid: Forvandlinger (Deadalus og Icarus) (uddrag) i Benn/Jacobsen: Mytemotiver i
Dansk Litteratur, Systime 1999, 1
Supplerende stof:
Match Point (Woody Allen) 2005 (film)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ovids forvandlinger
Fokuspunkter:
De antropomorfe guder
Forvandlingen som straf/belønning
Eris (strid/splid) >< Eris (kærligheden)
Fysis
Hybris-Nemesis
Hierarkiet i kosmos
Den homeriske lignelse
Den ætiologiske myte
Kernetekster
Ovid: Apollon og Daphne (Due) vers 452-567
Ovid: Pygmalion (Due) vers 220-297
Ovid: Ekko og Narcissus (Due) vers 351-510
Ovid: Daedalus og Icarus (Due) vers 183-235
Supplerende stof:
Ib Michael: Den tolvte rytter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filosofi: Vejen til lykke
Særlige fokuspunkter:
Platon:
Prosadialogen som genre og metode
Sjæl ><legeme
Sjælens udødelighed
Hvordan erkender mennesket?
Erindring (tænkning) ><sansning
Rationalisme ><empirisme
At bevise ><at overbevise
Logisk opbygget argumentation ><retoriske appelformer
Definitioner
Det absolutte ><det relative
Sokrates ><sofisterne
Seneca:
Samspillet af de centrale nøglebegreber i stoicismen: Fortuna, Fatum, voluntas,
philosophia, animus, progrediens, virtus, sapientia, ratio, affectus, vita beata
Kernetekster:
Seneca: Brev 16, 17 og 80 (pdf fra Aigis)
Platon: Hulebilledet i Kend dig selv Mejer/Tortzen, Gyldendal 2000, 162-170
Platon: Platons Skrifter (Menon), C.A Reitzels Forlag, 1969, 101-103 l. 20 + 117 l.9.-
130 l.7
Supplerende stof:
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren (i uddrag)
John Locke: Uddrag af Essay om den menneskelige forstand (2. bog, kapitel I) i
"Sjæl og legeme". Systime 1998
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græsk, romersk, barok og nyklassicistisk skulptur
Særlige fokuspunkter:
Hovedvægt på græsk skulptur (rund/relief) fra arkaisk til hellenistisk tid
- stilanalyse
- datering
Romersk skulptur
Barok og nyklassicismens brug af det antikke formsprog
Kernestof (Gennemgåede monumenter)
(kan IKKE trækkes til eksamen - der eksamineres i en ukendt græsk eller romersk skulptur):
Græske:
New York Kousos
Kleobis og Biton
Anavyssos Kouros
Kore 675
Kore 680
Aristodikos Kouros
Frisen var Siphniernes skatkammer
Vognstyreren
Artemission Bronzen
Riacebronce A
Metope fra Zeustemplet i Olympia (Athena, Herakles, Atlas)
Spydbæreren
Metope fra Parthenon
Udsnit af Parthenonfrisen
Demosthenes
Laokoon
Udsnit af Pergamonfrisen
Romerske:
Augustus Prima Porta
Perspektiverende (Barok/Nyklassicisme)
(kan IKKE trækkes til eksamen - der eksamineres i en ukendt efterantik skulptur):
Bernini: Medusa-hoved
Bernini: Sct. Longinus
Thorvaldsen: Mars og Amor
Canova: De 3 Gratier
Supplerende stof (pdf-filer i Lectio):
Rasmussen: Politikens bog om de gamle grækere side 248-255
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/barokken
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/nyklassicisme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det homeriske Epos - Odysseen
Fokuspunkter:
Homer:
Mundtlig digtning og homeriske stiltræk
Heltetyper: metis / bia
De antropomorfe guder hos Homer
Udviklingstemaer og antiteser:
Fra barn til voksen
Fra passiv til aktiv
Fra det barbariske til det civiliserede
Fra kaos til orden
Grækerne ><Kykloperne
Kultur ><natur
Orden ><kaos
Athena ><Poseidon
Kønsroller:
Mand ><kvinde
Aktiv><passiv
Heltetypen:
Ære/ry (Timé/Kleos)
Bia-helten ><Metis-helten (dolos)
KERNETEKSTER:
Homers: Odysse 1. sang (vers 1-422), 9. sang (vers 1-36+105-129+216-542) og
23. sang (vers 85-204) i Homer: Odysseen (Due), Gyldendal, 2002.
SUPPLERENDE STOF:
Coen Brødrene: O brother where are thou?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374804",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374804",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374804"
}