Holdet 2024 ol/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024 ol/d (2d ol/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Livssyn i klassisk tid
Titel 2 Ovids forvandlinger
Titel 3 Filosofi: Vejen til lykke
Titel 4 Græsk, romersk, barok og nyklassicistisk skulptur
Titel 5 Det homeriske Epos - Odysseen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Livssyn i klassisk tid

Særlige fokuspunkter:
Ate - anagnorisis - peripeti
Hybris - Nemesis
Fatalisme som livssyn samt konsekvenserne heraf
Slægtsskyld - subjektiv/objektiv skyld
Et moderne livssyn
Kernetekster:
Sofokles: Ødipus (Otto Foss) Hans Reitzels Forlag 1977, 7-110
Herodot (i udvalg) (Hastrup/Hjortsø) Gyldendal 1962, 7-27
Ovid: Forvandlinger (Deadalus og Icarus) (uddrag) i Benn/Jacobsen: Mytemotiver i
Dansk Litteratur, Systime 1999, 1
Supplerende stof:
Match Point (Woody Allen) 2005 (film)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ovids forvandlinger

Fokuspunkter:
De antropomorfe guder
Forvandlingen som straf/belønning
Eris (strid/splid) >< Eris (kærligheden)
Fysis
Hybris-Nemesis
Hierarkiet i kosmos
Den homeriske lignelse
Den ætiologiske myte

Kernetekster
Ovid: Apollon og Daphne (Due) vers 452-567
Ovid: Pygmalion (Due) vers 220-297
Ovid: Ekko og Narcissus (Due) vers 351-510
Ovid: Daedalus og Icarus (Due) vers 183-235

Supplerende stof:
Ib Michael: Den tolvte rytter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filosofi: Vejen til lykke

Særlige fokuspunkter:
Platon:
Prosadialogen som genre og metode
Sjæl ><legeme
Sjælens udødelighed
Hvordan erkender mennesket?
Erindring (tænkning) ><sansning
Rationalisme ><empirisme
At bevise ><at overbevise
Logisk opbygget argumentation ><retoriske appelformer
Definitioner
Det absolutte ><det relative
Sokrates ><sofisterne
Seneca:
Samspillet af de centrale nøglebegreber i stoicismen: Fortuna, Fatum, voluntas,
philosophia, animus, progrediens, virtus, sapientia, ratio, affectus, vita beata

Kernetekster:
Seneca: Brev 16, 17 og 80 (pdf fra Aigis)
Platon: Hulebilledet i Kend dig selv Mejer/Tortzen, Gyldendal 2000, 162-170
Platon: Platons Skrifter (Menon), C.A Reitzels Forlag, 1969, 101-103 l. 20 + 117 l.9.-
130 l.7
Supplerende stof:
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren (i uddrag)
John Locke: Uddrag af Essay om den menneskelige forstand (2. bog, kapitel I) i
"Sjæl og legeme". Systime 1998
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Græsk, romersk, barok og nyklassicistisk skulptur

Særlige fokuspunkter:
Hovedvægt på græsk skulptur (rund/relief) fra arkaisk til hellenistisk tid
- stilanalyse
- datering
Romersk skulptur
Barok og nyklassicismens brug af det antikke formsprog

Kernestof (Gennemgåede monumenter)
(kan IKKE trækkes til eksamen - der eksamineres i en ukendt græsk eller romersk skulptur):
Græske:
New York Kousos
Kleobis og Biton
Anavyssos Kouros
Kore 675
Kore 680
Aristodikos Kouros
Frisen var Siphniernes skatkammer
Vognstyreren
Artemission Bronzen
Riacebronce A
Metope fra Zeustemplet i Olympia (Athena, Herakles, Atlas)
Spydbæreren
Metope fra Parthenon
Udsnit af Parthenonfrisen
Demosthenes
Laokoon
Udsnit af Pergamonfrisen
Romerske:
Augustus Prima Porta

Perspektiverende (Barok/Nyklassicisme)
(kan IKKE trækkes til eksamen - der eksamineres i en ukendt efterantik skulptur):
Bernini: Medusa-hoved
Bernini: Sct. Longinus
Thorvaldsen: Mars og Amor
Canova: De 3 Gratier

Supplerende stof (pdf-filer i Lectio):
Rasmussen: Politikens bog om de gamle grækere side 248-255
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/barokken
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/nyklassicisme
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det homeriske Epos - Odysseen

Fokuspunkter:
Homer:
Mundtlig digtning og homeriske stiltræk
Heltetyper: metis / bia
De antropomorfe guder hos Homer
Udviklingstemaer og antiteser:
Fra barn til voksen
Fra passiv til aktiv
Fra det barbariske til det civiliserede
Fra kaos til orden
Grækerne ><Kykloperne
Kultur ><natur
Orden ><kaos
Athena ><Poseidon
Kønsroller:
Mand ><kvinde
Aktiv><passiv
Heltetypen:
Ære/ry (Timé/Kleos)
Bia-helten ><Metis-helten (dolos)

KERNETEKSTER:
Homers: Odysse 1. sang (vers 1-422), 9. sang (vers 1-36+105-129+216-542) og
23. sang (vers 85-204) i Homer: Odysseen (Due), Gyldendal, 2002.

SUPPLERENDE STOF:
Coen Brødrene: O brother where are thou?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer