Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 re/d (2d re/C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb Intro til religion Fag og metoder
Forløb: introduktion til religion som fag
Faglige mål:
Mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Grundbog til religions C side 11-20
Grundbog til religions C side 245-278
Religion i det senmoderne samfund
Hvordan undersøger man religion?
Religionsfaglige discipliner: religionsfænomenologi og religionssociologi
Tre centrale begreber: myte, ritual, helligt & profant
Indefra - udefra
Maksimalisme og minimalisme
Ninian Smarts syv dimensioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1 Shinto
Forløb: Shinto
Faglige mål:
Mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof
Anvendelse af elementær religionsfaglig terminologi
Væsentlige sider af shinto
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Shinto i Japan med særlig fokus på ritualer
Kami-begrebet
Vigtige ritualer i shinto
Klassiske og moderne tekster fra shinto
Religiøse forestillinger i shinto
Moderne fremstillinger af shintos religiøse forestillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2 Kristendom
Forløb: Kristendom
Faglige mål:
Mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvendelse af elementær religionsfaglig terminologi
Grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Kristendommens historie og periode
Jesus Kristus som historisk person og religions-stifter
Disciple og apostle
Kristendommens globale udvikling
Reformationen
Kristendom i dag/ Kristendom Danmark/ Højtider i den danske folkekirke
Folkekirken i dag/ prædikenen & gudstjenesten/ opgaver
Bibelen/ Lignelser/ Evangelierne/ Tekster fra Det gamle testamente
Myter og ritualer – hvordan hænger de sammen i kristendommen?
Vigtige begreber/ Næstekærlighed og etik/ trosbekendelse
Sakramenterne: Nadveren og Dåben
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3 Islam
Forløb: Islam
Faglige mål:
Mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:I
slam som verdensreligion
Islam historie: Hvem var Muhammed? Den formative periode og udbredelsen
De vigtigste retninger indenfor islam
Vigtigste ritualer
De fem søjler (trosbekendelse, bøn, almisse, faste, valfart)
Tekster: Koranen + Haddith + artikler o.a. om islam i dag
Hvad tror muslimer på?
De fem søjler
De seks trosartikler
Hvem er Allah?
Hvordan forstår muslimer Dommedag?
Hvad menes med skæbne/ forudbestemmelse?
Hvad er helligsteder indenfor islam?
Islam i Danmark / Islam i en sekulariseret stat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4 Buddhisme i Japan
Forløb: Buddhisme
Faglige mål:
Mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Væsentlige sider af buddhismen med særlig vægt på den japanske buddhisme
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund
Anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Buddhismens vej til Japan
Religiøs praksis i japansk buddhisme
Buddhistiske forestillinger
Soldater-zen
Grundbog til Religion C side 143-171
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374807",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374807",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374807"
}