Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ke/ke_C3_2g (2g ke/C3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Alverdens stof
Indhold:
Forløbet er tænkt som en introduktion til grundlæggende kemi og kemiens fagsprog, herunder afstemning af reaktionsskemaer
Pensum: Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 7-21+23-28
Forsøg: Knaldgas (demo), Sker der en kemisk reaktion? (Miniforsøg)
Afleveringer: 0
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
tilstandsformer
simple kvalitative observationer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Bagekemi
Forløbet introducerer ioner og ionforbindelser samt mængdeberegning med relation til kagebagning. Det skal vise, at det at gå i laboratoriet og følge en øvelsesvejledning kan sammenlignes med at følge en kageopskrift. Der kan også drages paralleller til mængdeberegning, idet vi ikke får samme resultat, hvis vi i stedet for 300 gram mel tilsætter 500 gram mel, dvs. ækvivalente mængder er vigtige
Afleveringer: 4 elevtimer
- 4 elevtimer: Rapport over natron og muffins forsøget ud fra en rapportskabelon, hvor formål og fremgangsmåde er skrevet + hjælp til teorien. Fokus er efterbehandling.
Pensum: Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 31-47 + 82-97
Forsøg: Fældningsreaktioner (miniforsøg), Krystalvand i kobbersulfat, Natron, muffins (hjemme ”forsøg”)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
stofmængdeberegninger og ækvivalente mængder i relation til reaktionsskemaer,
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
fældningsreaktioner
idealgasloven
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Vand og opløselighed
Forløbet introducerer molekyler og mængdeberegning med stofmængdekoncentrationer i forbindelse med en titrering. Den overordnede ramme er vand, idet vi ud fra snak om molekyler lærer noget om vands opbygning og egenskaber som opløsningsmiddel
Afleveringer: 3 elevtimer
3 elevtimer: Journal over salt i havvand
Pensum: Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 53+56-61, 67-77, 101-102, 104-107+109-114. Noter om opløselighedsforhold
Forsøg: Opløselighedsforsøg (Miniforsøg), Karamelliserede mandler, Salt i havvand, Fedt i Chips (inddrag masseprocent)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration og masseprocent
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
simple uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
fældningsreaktioner
simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, bl.a. titrering, separation og vejeanalyse
kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
CO2 og klima
Forløbet introducerer basal organisk kemi. Forløbets overordnede ramme er CO2 og klima med snak om drivhusgasser og forbrændingsreaktioner i relation til simple carbonhydrider og hvilke andre reaktioner de også undergår.
Afleveringer: 4 elevtimer
- Screencast om organiske reaktioner
Pensum: Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 117-137.
Forsøg: Påvisning af CO2 ved forbrænding, Reaktioner med carbonhydrider (Forbrænding, addition og substitution)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
simple organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
simple kvalitative eksperimentelle metoder
kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Syrer og baser i køkkenet
Forløbet introducerer syre-basekemi med fokus på syrer og baser, vi kan finde derhjemme
Afleveringer: 4 elevtimer
- Grupperapport over Salmiak
Pensum: Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 153-170
Forsøg: Vandige opløsningers surhedsgrad (Miniforsøg), Salmiak, Eddikesyre i husholdningseddike
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
Syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, bl.a. titrering og vejeanalyse
kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Redoxkemi og repetition
Forløbet introducerer kort redoxkemi
Afleveringer: 0
Pensum: Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase søns forlag 2013. Side 173-177
Forsøg: Spændingsrækken (miniforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
tilstandsformer
ioner
redoxreaktioner
simple kvalitative eksperimentelle metoder
kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374810",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374810",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374810"
}