Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ps/ps_C1_2g (2g ps/C1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Introduktion til videnskabelig psykolog
I dette forløb har vi fokus på forskellen mellem "lommepsykologi" og videnskabelig psykologi. Vi brugte casen om Nille, som ryger, hvilket vi forsøgte at forklare ud fra psykoanalysen, den kognitive psykologi, adfærdspsykologien og den postmoderne psykologi. Afslutningsvis introducerede jeg de forskellige psykologiske retninger, og vi gennemgik begreber ift. psykologien som en naturvidenskab, humanvidenskab og samfundsvidenskab. Perspektivering til ekstremsport og psykologiske forklaringer på hvorfor?
Kernestof:
"Hvorfor ryger Nille?": http://op-i-roeg.dk/fileadmin/user_upload/Editor/Hvorfor_ryger_Nille.pdf
Psykologiens veje ibog (2017)
Materiale Sider
Hvorfor ryger Nille? 3
1. Hvad er psykologi?p5769 Side·Inf 2,2
Hvad laver en psykolog?p4549 Side·Info 3,4
Hverdagstænkning og videnskabelig tænkningp4548 Side·Info 8,7
2. Den mangfoldige psykologip4760 Side·Info 0,7
Psykoanalysep4797 Side·Info 2,3
Behaviorismep4796 Side·Info 2,4
Evolutionspsykologip4795 Side·Info 2,4
Eksistentiel og humanistisk psykologip4794 Side·Info 1,1
Kognitiv psykologip4793 Side·Info 1,6
Neuropsykologip5803 Side·Info 1,5
Socialpsykologip4792 Side·Info 1,3
Tre videnskabelige traditionerp5773 Side·Info 2,1
I alt 32,7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Køn og kønsforskelle
Køn og kønsforskelle - 6 lektioner
Med udgangspunkt i forskellige psykologiske retninger, har vi arbejdet med køn og kønsforskelle. Vi er bl.a. kommet ind på følgende problemstillinger: Forskelle på piger og drenge. Hvilken betydning har kultur, miljø og biologi på typiske kønsforskelle? Hvordan dannes kønsidentitet - og hvad er det? Er der kun 2 køn? Kønsforvirring / -frustration?
Der arbejdes med identifikation og psykologiske problemstillinger og arbejde med arbejdsspørgsmål og cases
Primær: Psykologiens veje kapitel 4
Materiale sider:
4. Køn og kønsforskelle p4798 1,5
Kønsforskelle i barndom og ungdom p4829 4,2
Kønnet som biologi p4828 2,7
Kønnet som kultur p4827 8
To køn og mange køn p4826 1,4
"Hvad kan børn tegninger fortælle os?" af Karin Vibeke Mortensen i Psykologisk Set april 2003 6
Uddrag af Susanne V. Knudsen om køn og pædagogik "Flere køn?" 5
Christian Skjødt Pedersen, Evolutionspsykologi, Systime 2016, S. 106-112, 116-119. 8
Selvvalgt case fra: Suppl. tekster til kap. 4 p4809 3,2
Video eksempler mv. youtube 1,0
I alt 41
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Socialpsykologi, ondskab og kultur
Forløb 3. Socialpsykologi, ondskab og kultur
Dette forløb tog grundlæggende fat i et begrebsapparat inden for socialpsykologi, hvor vi især havde fokus på forskellige gruppebegreber primært inden for gruppegress. Vi har behandlet udfordringer og i kulturmøder og med Allport set på hvordan fordomme kan begrænses. Forløbet mundede til sidst ud i at se på, hvordan vi som mennesker i sociale sammenhænge kan ende med at begå onde handlinger uden som sådan at være onde mennesker, hvilket Milgram, Zimbardo, Aschs, det onde som frihed og moralsk frakobling b.la. kan være med til at forklare.
Materiale
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2017.
Materiale - Kernestof: Sider
Gruppepres og social kontrol
https://psykveje.systime.dk/?id=5535 10,4
Zimbardo og virkelighedens fængsel
https://psykveje.systime.dk/?id=5629 3
Lydighedens dilemma
https://psykveje.systime.dk/?id=5630 5,7
Det onde som frihed
https://psykveje.systime.dk/?id=5627 6,8
Moralsk frakobling
https://psykveje.systime.dk/?id=5628 3,5
Kulturmøder
https://psykveje.systime.dk/?id=5556 9,6
Etnocentrisme og kulturrelativisme
https://psykveje.systime.dk/?id=5557 1,5
I alt 40,5
Sekundær:
Indgrupper og udgrupper
https://psykveje.systime.dk/?id=5536#c12437 1
Roller
https://psykveje.systime.dk/?id=5534 10
Der i forbindelse med undervisningen arbejdet med:
Social conformity – Brain games
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=o8BkzvP19v4&feature=youtu.be
“Zimbardo shows how most evil comes from hierarchy”
https://www.youtube.com/watch?v=Z0jYx8nwjFQ
”Fotos fra Abu Ghraib viser voldtægter” Politiken 28. maj 2009
”Lynndie England kendt skyldig i mishandling” Politiken.dk 2. maj 2005
”The Human zoo”, BBC 2000 (3) (Enkelte klip)
Selvvalgte cases/projektarbejde
”Otte år efter fangemishandling: Abu Ghraib-soldat fortryder intet”, Politiken 23. marts 2012
Kashifa Ahmad Hussain, 31 år, farmaceut, (Ukendt).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Barndommens betydning
Forløb 4: Barndommens betydning – 7 lektioner
Dette forløb tager udgangspunkt i udviklingspsykologien med fokus på barndommen, og hvordan man sikrer den bedste udvikling via omsorg. Her har kort behandlet Erik Ekrikson, Margaret Mahler og fokuseret på Daniel Stern, Bowlby og Ainsworth hvor vi også har snakket om den udvikling, der er sket med spædbarnsforskningen fra psykoanalysen til i dag. Men vi har også set på, hvad der kan ske, hvis børn ikke får omsorg, men decideret bliver udsat for omsorgssvigt. Her har vi taget udgangspunkt i Else Christensens undersøgelse og teori om omsorgssvigt.
Desuden har vi kort arbejdet med kapitel 8 omkring tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt hvor eleverne har lavet præsentationer.
Cases:
Eks. ”Er du mors lille dreng”
Kernestof:
Psykologiens veje (ibog)
Materiale Sider
6. Udviklingspsykologip4966 0,6
Erik H. Eriksonp5052 3
Margaret Mahlerp5051 5,1
Kritik af faseteoriernep5050 4,4
Daniel Sternp5044 0,8
Begyndende selvp5049 4
Kerneselvp5048 6,4
Det subjektive selvp5047 6,1
Det verbale selvp5046 3
Det narrative selvp5045 1,8
John Bowlby og Mary Ainsworthp5043 8,6
Gyldendals psykologihåndbog: kapitel 3, omsorgssvigt, s. 78-85 6
8. Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt 0,7
Separationsreaktioner 1,1
Eksperiment med abeunger 1,3
Spædbarnsdepression og hospitalisme 3
De rumænske børnehjem 1,8
Omsorgssvigt 1,9
Børns reaktioner på omsorgssvigt 3,7
Risiko og resiliens 7,8
I alt 71,1
Supplerende
Ainsworth og Bowlby - tekst 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb 5 - Kognition og vores forståelse
Del 5: Kognition og præstation – 6 lektioner
I dette forløb har vi indledningsvis set lidt på kognitionspsykologi og hvad det indebærer, efterfølgende fokuseret på hukommelsen, dens opbygning, hvordan vi ved noget om hukommelsens opbygning (fx fra amnesipatienter som Clive Wearing).
Cases:
- Dokumentar om Clive Wearing:
https://www.youtube.com/watch?v=OmkiMlvLKto&list=PL1E8AF3C459678C32
- Dokumentarprogram om hukommelsen: http://www.dailymotion.com/video/xq2gon_national-geographic-test-your-brain-episode-3-memory_shortfilms
- Test your brain - Film National Geographic
11. Kognitiv psykologi p5192 1
De første kognitive psykologer p5240 8,3
Studiet af menneskets informationsprocesser p5239 1,8
Opmærksomhed p5238 4,6
Perception p5237 12,5
Hukommelse p5236 13,4
I alt 41,6
Supplerende
Stereotyper, fordomme og diskriminering. 7
Tekst af Jette Hannibal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Forløb 6 - Ungdom, identitet og senmodernitet
Forløb 6 - Ungdom, identitet og senmodernitet
I dette forløb har vi arbejdet med psykologiske problemstillinger der vedrører unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Vi har behandlet området primært med et socialkonstruktivistisk afsæt men også behandlet området fra et personlighedspsykologisk ståsted, afslutningsvis har vi behandlet stress og coping. Dette forløb har desuden fungeret som eksamenstræning hvor eleverne arbejdet med eksamensopgaver inden for området og vurderet opfyldelse af fagets faglige mål.
Materiale
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2017.
19. Ungdom og senmodernitetp5392 3
En flodbølge af mulighederp5425 1,9
Tvangen til at vælgep5424 1,4
Kapital og habitusp5423 2,7
Hvad er identitet?p5422 1,4
Krop, køn og identitetp5421 3,6
Frigørelse fra forældrenep5420 0,9
Sociale arenaer, roller og identitetp5419 4,2
Den narcissistiske ungdomp5416 1,9
Selvrealisering og ansvarspresp5413 1,5
Unge i konkurrencestatenp5414 2,6
Tre socialkaraktererp5415 2,7
Goffman og Meyrowtz i "Celle til Selfie" 6
18. Personlighedspsykologi 0,6
The Big Five 1,9
Den forsigtige og den risikovillige type 1,6
Menneskets dobbelthed 4,3
Vestens hurtige puls 1,5
23. Stress og coping 0,9
Akut og kronisk stress 1,9
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer 7,9
Coping 3,3
I alt 57,7
Sekundær:
Dokumentar "Min indre kode" af Lone Frank
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374813",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374813",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553374813"
}