Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ke/c (1c Ke/b, 2c Ke/b)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til kemi
Introduktion til kemi. Vi arbejder med atomets opbygning, grundstoffernes
periodesystem, det kemiske symbolsprog og afstemning af reaktionsskemaer.
Demonstrationsforsøg
H_2 og det kemiske symbolsprog.
Natrium i vand.
Elevforsøg
Sker der en kemisk reaktion?
Litteratur:
Lone Als Egebo : I gang med kemi , Nucleus , 2020: s18-20 og 26-37
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger.
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Molekyler
I dette forløb arbejder vi med molekyler: Opbygning og navngivning, kovalente bindinger, elektronegativitet og polaritet, opløselighed og blandbarhed, intermolekylære bindinger.
Desuden introduceres og anvendes begreberne masseprocent og volumenprocent.
Elevforsøg
Miniforsøg: Molekylers blandbarhed.
Fedtindholdet i chips.
Emulgatorer.
Litteratur:
Lone Als Egebo : I gang med kemi , Nucleus , 2020: s23-25, 47-55 og 62-76
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog.
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter.
Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Organisk kemi og mængdeberegning
Forløbet indledes med en introduktion til organisk kemi.
Vi arbejder med carbonhydrider, navngivning, opbygning og fysiske egenskaber.
Desuden snakker vi om fuldstændig og ufuldstændig forbrænding af carbonhydrider.
Vi arbejder med kemisk mængdeberegning - i første omgang de grundlæggende begreber stofmængde, molarmasse og masse. Dernæst anvender vi dette på reaktionsskemaer.
Vi arbejder desuden kortvarigt med idealgasloven.
Vi arbejder desuden med kemikaliemærkning og sikkerhed.
Elevforsøg
Natron.
Litteratur:
H.Mygind, O.V.Nielsen, V.Axelsen : Basiskemi C , Haase & Søn , 2012: s96-98.
Lone Als Egebo : I gang med kemi , Nucleus , 2020: s87-93, 95-99, 101-105, 107-109 og 118-132
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger.
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Ionforbindelser og koncentration
Vi starter forløbet med at arbejde med ioner og ionforbindelser - navngivning og opbygning.
Vi arbejder med ionforbindelsers opløselighed og med fældningsreaktioner.
Dernæst introduceres begrebet stofmængdekoncentration, og vi arbejder med mængdeberegninger relateret til dette begreb. Vi arbejder med aktuel og formel koncentration, og begreberne endoterm og exoterm reaktion introduceres.
Vi arbejder desuden med to analysemetoder: Titrering (fældningstitrering) og spektrofotometri.
Demonstrationsforsøg:
Introduktion til fældningsreaktioner.
Endoterm og exoterm reaktion.
Elevforsøg:
Fældningsreaktioner.
Saltindholdet i havvand.
Rødt farvestof i Roses grenadine.
Krystalvandindholdet i kobber(II)sulfat.
Litteratur:
Lone Als Egebo : I gang med kemi , Nucleus , 2020: s135-155, 166-175 og 182-186
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter.
Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde.
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Redoxreaktioner
Et forløb om redoxreaktioner.
Herunder spændingsrækken, oxidationstal og
afstemning af reaktionsskemaer ved hjælp af oxidationstal.
Vi arbejder desuden kort med antioxidanter.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.
Demonstrationsforsøg:
Afbrænding af magnesium
Eleveksperimenter:
Spændingsrækken
Analyse af juice ved redoxtitrering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger.
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger.
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Kemisk ligevægt
Et forløb om kemisk ligevægt.
Herunder reaktionsbrøker, ligevægtsloven, Le Chateliers princip og indgreb i kemiske ligevægte.
Vi arbejder desuden meget kort med ilttransport i blod.
Demonstrationsforsøg:
Indgreb i en kemisk ligevægt (Cobalt(II)-komplekser)
Eleveksperimenter:
Indgreb i en kemisk ligevægt (jern(III)- og thiocyanat-ioner)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger.
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog.
Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde.
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Syrer og baser
Et forløb om syrer og baser.
Vi bygger videre på vores viden om kemisk ligevægt.
Vi arbejder med grundlæggende definitioner af syrer og baser, vands selvionisering, syrestyrke og basestyrke, herunder styrkekonstanter og styrkeeksponenter, beregning af pH i opløsninger af syrer og baser, syre-base titreringer, puffersystemer og Bjerrumdiagrammer
Demonstrationsforsøg:
Eksempel på en syre-base reaktion
Eleveksperimenter:
Måling af pH i vandige opløsninger af salte
Titrering af eddike
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger.
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog.
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter.
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger.
Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng.
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Videre med organisk kemi
Vi bygger videre på organisk kemi, fra forløbet i 1.g.
Vi starter med at genopfriske det væsentlige omkring carbonhydrider, som vi udvider til cykliske og aromatiske forbindelser.
Derefter arbejder vi med alkoholer, organiske redoxreaktioner, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estere, aminer.
Vi arbejder også med isomeri, herunder stereoisomeri og spejlbilledisomeri.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.
Demonstrationsforsøg:
Basisk hydrolyse af en ester.
Eleveksperimenter:
Reaktioner med carbonhydrider.
Identificér en alkohol, aldehyd, keton og carboxylsyre.
Esterdannelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde.
Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger.
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog.
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder.
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
SRO
SRO-forløbet er et samarbejde mellem kemi og biologi.
Eleverne arbejder med forskellige emner, som dog alle indeholder elementer af syre/base-kemi.
Eleveksperiment:
Phosphatpuffer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Demonstrere viden om kemis identitet og metoder.
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
10
|
Kemiske reaktioners hastighed
I dette forløb arbejder vi med kemiske reaktioners hastighed, herunder de grundlæggende definitioner, energiprofiler og faktorer der kan have indvirkning på en kemisk reaktions hastighed.
Vi arbejder desuden med enzymer.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.
Elevforsøg:
Hvor hurtigt opløses en TREO?
Landolts forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Acetylsalicylsyre
Et kort forløb om acetylsalicylsyre, og smertestillende medicin.
Vi arbejder med optagelse, virkning og udskillelse af acetylsalicylsyre, og syntetiserer og oprenser det. Herunder arbejder vi med TLC.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.
Eleveksperimenter:
Syntese og renhedsanalyse af acetylsalicylsyre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter.
Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde.
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder.
Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375022",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375022",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375022"
}