Holdet 2023 Ke/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e)
Hold 2023 Ke/c (1c Ke/b, 2c Ke/b)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til kemi
Titel 2 Molekyler
Titel 3 Organisk kemi og mængdeberegning
Titel 4 Ionforbindelser og koncentration
Titel 5 Redoxreaktioner
Titel 6 Kemisk ligevægt
Titel 7 Syrer og baser
Titel 8 Videre med organisk kemi
Titel 9 SRO
Titel 10 Kemiske reaktioners hastighed
Titel 11 Acetylsalicylsyre

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til kemi

Introduktion til kemi. Vi arbejder med atomets opbygning, grundstoffernes
periodesystem, det kemiske symbolsprog og afstemning af reaktionsskemaer.

Demonstrationsforsøg
H_2 og det kemiske symbolsprog.
Natrium i vand.

Elevforsøg
Sker der en kemisk reaktion?

Litteratur:
Lone Als Egebo : I gang med kemi , Nucleus , 2020: s18-20 og 26-37
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger. Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Molekyler

I dette forløb arbejder vi med molekyler: Opbygning og navngivning, kovalente bindinger, elektronegativitet og polaritet, opløselighed og blandbarhed, intermolekylære bindinger.
Desuden introduceres og anvendes begreberne masseprocent og volumenprocent.

Elevforsøg
Miniforsøg: Molekylers blandbarhed.
Fedtindholdet i chips.
Emulgatorer.

Litteratur:
Lone Als Egebo : I gang med kemi , Nucleus , 2020: s23-25, 47-55 og 62-76
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog. Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Organisk kemi og mængdeberegning

Forløbet indledes med en introduktion til organisk kemi.
Vi arbejder med carbonhydrider, navngivning, opbygning og fysiske egenskaber.
Desuden snakker vi om fuldstændig og ufuldstændig forbrænding af carbonhydrider.
Vi arbejder med kemisk mængdeberegning - i første omgang de grundlæggende begreber stofmængde, molarmasse og masse. Dernæst anvender vi dette på reaktionsskemaer.
Vi arbejder desuden kortvarigt med idealgasloven.
Vi arbejder desuden med kemikaliemærkning og sikkerhed.

Elevforsøg
Natron.

Litteratur:
H.Mygind, O.V.Nielsen, V.Axelsen : Basiskemi C , Haase & Søn , 2012: s96-98.
Lone Als Egebo : I gang med kemi , Nucleus , 2020: s87-93, 95-99, 101-105, 107-109 og 118-132
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter. Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger. Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Ionforbindelser og koncentration

Vi starter forløbet med at arbejde med ioner og ionforbindelser - navngivning og opbygning.
Vi arbejder med ionforbindelsers opløselighed og med fældningsreaktioner.
Dernæst introduceres begrebet stofmængdekoncentration, og vi arbejder med mængdeberegninger relateret til dette begreb. Vi arbejder med aktuel og formel koncentration, og begreberne endoterm og exoterm reaktion introduceres.
Vi arbejder desuden med to analysemetoder: Titrering (fældningstitrering) og spektrofotometri.

Demonstrationsforsøg:
Introduktion til fældningsreaktioner.
Endoterm og exoterm reaktion.

Elevforsøg:
Fældningsreaktioner.
Saltindholdet i havvand.
Rødt farvestof i Roses grenadine.
Krystalvandindholdet i kobber(II)sulfat.

Litteratur:
Lone Als Egebo : I gang med kemi , Nucleus , 2020: s135-155, 166-175 og 182-186
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer. Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde. Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter. Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Redoxreaktioner

Et forløb om redoxreaktioner.
Herunder spændingsrækken, oxidationstal og
afstemning af reaktionsskemaer ved hjælp af oxidationstal.
Vi arbejder desuden kort med antioxidanter.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.

Demonstrationsforsøg:
Afbrænding af magnesium

Eleveksperimenter:
Spændingsrækken
Analyse af juice ved redoxtitrering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter. Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger. Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger. Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger. Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Kemisk ligevægt

Et forløb om kemisk ligevægt.
Herunder reaktionsbrøker, ligevægtsloven, Le Chateliers princip og indgreb i kemiske ligevægte.
Vi arbejder desuden meget kort med ilttransport i blod.

Demonstrationsforsøg:
Indgreb i en kemisk ligevægt (Cobalt(II)-komplekser)

Eleveksperimenter:
Indgreb i en kemisk ligevægt (jern(III)- og thiocyanat-ioner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger. Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde. Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter. Anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Syrer og baser

Et forløb om syrer og baser.
Vi bygger videre på vores viden om kemisk ligevægt.
Vi arbejder med grundlæggende definitioner af syrer og baser, vands selvionisering, syrestyrke og basestyrke, herunder styrkekonstanter og styrkeeksponenter, beregning af pH i opløsninger af syrer og baser, syre-base titreringer, puffersystemer og Bjerrumdiagrammer

Demonstrationsforsøg:
Eksempel på en syre-base reaktion

Eleveksperimenter:
Måling af pH i vandige opløsninger af salte
Titrering af eddike
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger. Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog. Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter. Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter. Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger. Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng. Demonstrere viden om kemis identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Videre med organisk kemi

Vi bygger videre på organisk kemi, fra forløbet i 1.g.
Vi starter med at genopfriske det væsentlige omkring carbonhydrider, som vi udvider til cykliske og aromatiske forbindelser.
Derefter arbejder vi med alkoholer, organiske redoxreaktioner, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer, estere, aminer.
Vi arbejder også med isomeri, herunder stereoisomeri og spejlbilledisomeri.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.

Demonstrationsforsøg:
Basisk hydrolyse af en ester.

Eleveksperimenter:
Reaktioner med carbonhydrider.
Identificér en alkohol, aldehyd, keton og carboxylsyre.
Esterdannelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde. Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter. Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger. Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog. Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer. Demonstrere viden om kemis identitet og metoder. Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 SRO

SRO-forløbet er et samarbejde mellem kemi og biologi.
Eleverne arbejder med forskellige emner, som dog alle indeholder elementer af syre/base-kemi.

Eleveksperiment:
Phosphatpuffer.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Demonstrere viden om kemis identitet og metoder. Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger. Behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 10 Kemiske reaktioners hastighed

I dette forløb arbejder vi med kemiske reaktioners hastighed, herunder de grundlæggende definitioner, energiprofiler og faktorer der kan have indvirkning på en kemisk reaktions hastighed.
Vi arbejder desuden med enzymer.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.

Elevforsøg:
Hvor hurtigt opløses en TREO?
Landolts forsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Acetylsalicylsyre

Et kort forløb om acetylsalicylsyre, og smertestillende medicin.
Vi arbejder med optagelse, virkning og udskillelse af acetylsalicylsyre, og syntetiserer og oprenser det. Herunder arbejder vi med TLC.
I forløbet indgår engelsksprogede Youtube-videoer.

Eleveksperimenter:
Syntese og renhedsanalyse af acetylsalicylsyre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde. Demonstrere viden om kemis identitet og metoder. Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning