Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Fy/b (2b Fy/B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musikinstrumenter
Der er arbejdet med resonans og stående bølger på streng og i halvåbne rør.
Der blev også set på, hvordan hvor stemmes dannes, og hvad den er afhængig af.
Eksperimentelt arbejde:
Snorbølger
Reagensglasorgel (Da halvdelen af klassen har musik på a-niveau, skulle der naturligvis produceres en lille musikvideo, hvor der blev spillet på halvåbne rør - (reagensglas med vand)).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reagensglasorgel
|
12-09-2024
|
Snorbølger
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Atomkerner og Radioaktivitet
Fysikfagligt indhold:
- Atomkerner og elementarpartikler
- Radioaktivitet og ioniserende stråling
- Typer af henfald
- Henfaldsloven
- Aktivitet
- Absorption af ioniserende stråling i stof.
- Halveringstykkelse
-Afstandskvadratloven.
- Kerneenergi og Q-værdi.
Supplerende stof:
- Stråledosis
- Kvalitetsfaktor
- Dosisækvivalent
Eksperimentelt arbejde:
- Halveringstid for Ba-137.
- Halveringstykkelsen for gammastråling i bly
- Afstandskvadratloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Mekanik: Kræfter, bevægelse og tryk
I forløbet har vi gennemgået begreber, emner og eksperimenter på listen herunder.
Teori:
- Position og stedfunktion
- Middelhastighed og øjeblikshastighed
- Acceleration
- Det frie fald
- Kræfter og Newtons love
- Jævn bevægelse, frit fald og lodret kast
- Tryk
- Opdrift og Archimedes lov
Supplerende stof:
- Statisk og dynamisk gnidningskoefficient
- Kræfter på et skråplan: Normalkraft, tyngdekraft, gnidningskraft.
- Bevægelse på skråt plan
Eksperimenter:
- E17.Det frie fald - Galileis faldlov og mekanisk energi (videoanalyse) (Rapport)
- E18.Statisk og dynamisk gnidningskoefficien. (Rapport)
- E19.Archimedes lov og opdrift
Links:
Tracker (fuld skærm):
https://opensourcephysics.github.io/tracker-online/index_ff.html
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Elektricitet
I forløbet har vi arbejdet med begreber, emner og eksperimenter angivet herunder.
Teori:
- Strøm og spændingsfald
- Resistans og Ohms lov
- Elektrisk effekt
- Joules lov
- Spændingskilder (supplerende stof)
- Kobling af resistorer (supplerende stof)
- Spændingsdeleren
- Arduino (supplerende stof)
- Sensorer
Eksperimenter:
- E20.Karakteristik af komponenter
- E21.Joules lov (Rapport)
- E22.Aduino og elektriske komponenter
Projekt:
Eleverne arbejdede med at programmere Arduino ud fra en vejledning. De fik dioder til at blinke og arbejdede med anvendelse af temperatursensorer og lyssensorer. Der var en del tekniske udfordringer undervejs.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Bohrs atommodel og lys
I forløbet har vi gennemgået følgende begreber og emner:
Kernestof:
- Elektromagnetisk stråling
- Fotoners energi
- Bohrs atommodel
- Energiniveauer i hydrogenatomet
- Emission og absorption.
- Spektrallinjer
Supplerende stof:
- Wiens forskydningslov
- Stefan-Boltzmanns lov
- Afstandskvadratloven
- Historisk udvikling af forståelsen for atomet (Thomsons og Rutherfords model)
- Rydbergformlen
Eksperimenter:
- E23.Afstandskvadratloven
- E24.Spektrallinjer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Kosmologi
I forløbet har vi arbejdet med følgende begreber og emner:
- Stjernes udvikling
- Afstandsbestemmelse: Parallaksemetoden (supplerende stof)
- Afstandsbestemmelse: Størrelsesklasser (supplerende stof)
- Hastighedsbestemmelse: Rødforskydning
- Hubbles lov
- Hubbles konstant
- Hubbletiden
- Kosmologisk rødforskydning
- Rødforskydningstallet z
- Big Bang-teorien
- Universets udviklingshistorie
- Den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling
Projekt:
Eleverne har afsluttet forløbet med at arbejde med en selvvalgt problemstilling indenfor rummet og kosmologi, som også inddrager et eller flere af de andre emner i kernestoffet. Problemstillingen skulle desuden indeholde et selvvalgt eksperimentelt arbejde som eleverne selv planlagde og udførte. Som produkt lavede eleverne en poster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375091",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375091",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375091"
}