Holdet 2023 Fy/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e)
Hold 2023 Fy/b (2b Fy/B)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikinstrumenter
Titel 2 Atomkerner og Radioaktivitet
Titel 3 Mekanik: Kræfter, bevægelse og tryk
Titel 4 Elektricitet
Titel 5 Bohrs atommodel og lys
Titel 6 Kosmologi
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikinstrumenter

Der er arbejdet med resonans og stående bølger på streng og i halvåbne rør.
Der blev også set på, hvordan hvor stemmes dannes, og hvad den er afhængig af.   

Eksperimentelt arbejde:

Snorbølger
Reagensglasorgel (Da halvdelen af klassen har musik på a-niveau, skulle der naturligvis produceres en lille musikvideo, hvor der blev spillet på halvåbne rør - (reagensglas med  vand)).

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reagensglasorgel 12-09-2024
Snorbølger 03-10-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Atomkerner og Radioaktivitet

Fysikfagligt indhold:
- Atomkerner og elementarpartikler
- Radioaktivitet og ioniserende stråling
- Typer af henfald
- Henfaldsloven
- Aktivitet
- Absorption af ioniserende stråling i stof.
- Halveringstykkelse
-Afstandskvadratloven.
- Kerneenergi og Q-værdi.

Supplerende stof:
- Stråledosis
- Kvalitetsfaktor
- Dosisækvivalent


Eksperimentelt arbejde:
- Halveringstid for Ba-137.
- Halveringstykkelsen for gammastråling i bly
- Afstandskvadratloven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Mekanik: Kræfter, bevægelse og tryk

I forløbet har vi gennemgået begreber, emner og eksperimenter på listen herunder.

Teori:
- Position og stedfunktion
- Middelhastighed og øjeblikshastighed
- Acceleration
- Det frie fald
- Kræfter og Newtons love
- Jævn bevægelse, frit fald og lodret kast
- Tryk
- Opdrift og Archimedes lov

Supplerende stof:
- Statisk og dynamisk gnidningskoefficient
- Kræfter på et skråplan: Normalkraft, tyngdekraft, gnidningskraft.
- Bevægelse på skråt plan

Eksperimenter:
- E17.Det frie fald - Galileis faldlov og mekanisk energi (videoanalyse) (Rapport)
- E18.Statisk og dynamisk gnidningskoefficien. (Rapport)
- E19.Archimedes lov og opdrift

Links:
Tracker (fuld skærm):
https://opensourcephysics.github.io/tracker-online/index_ff.html
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT - Videoanalyse
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Elektricitet

I forløbet har vi arbejdet med begreber, emner og eksperimenter angivet herunder.

Teori:
- Strøm og spændingsfald
- Resistans og Ohms lov
- Elektrisk effekt
- Joules lov
- Spændingskilder (supplerende stof)
- Kobling af resistorer (supplerende stof)
- Spændingsdeleren
- Arduino (supplerende stof)
- Sensorer

Eksperimenter:
- E20.Karakteristik af komponenter
- E21.Joules lov (Rapport)
- E22.Aduino og elektriske komponenter

Projekt:
Eleverne arbejdede med at programmere Arduino ud fra en vejledning. De fik dioder til at blinke og arbejdede med anvendelse af temperatursensorer og lyssensorer. Der var en del tekniske udfordringer undervejs.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Bohrs atommodel og lys

I forløbet har vi gennemgået følgende begreber og emner:

Kernestof:
- Elektromagnetisk stråling
- Fotoners energi
- Bohrs atommodel
- Energiniveauer i hydrogenatomet
- Emission og absorption.
- Spektrallinjer

Supplerende stof:
- Wiens forskydningslov
- Stefan-Boltzmanns lov
- Afstandskvadratloven
- Historisk udvikling af forståelsen for atomet (Thomsons og Rutherfords model)
- Rydbergformlen

Eksperimenter:
- E23.Afstandskvadratloven
- E24.Spektrallinjer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Kosmologi

I forløbet har vi arbejdet med følgende begreber og emner:

- Stjernes udvikling
- Afstandsbestemmelse: Parallaksemetoden (supplerende stof)
- Afstandsbestemmelse: Størrelsesklasser (supplerende stof)
- Hastighedsbestemmelse: Rødforskydning
- Hubbles lov
- Hubbles konstant
- Hubbletiden
- Kosmologisk rødforskydning
- Rødforskydningstallet z
- Big Bang-teorien
- Universets udviklingshistorie
- Den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling

Projekt:
Eleverne har afsluttet forløbet med at arbejde med en selvvalgt problemstilling indenfor rummet og kosmologi, som også inddrager et eller flere af de andre emner i kernestoffet. Problemstillingen skulle desuden indeholde et selvvalgt eksperimentelt arbejde som eleverne selv planlagde og udførte. Som produkt lavede eleverne en poster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 7 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer