Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ma/Ma_B_bd (2bd Ma/B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Polynomier
Eleverne kender efter forløbet til:
•Definition af polynomium af grad n
•Andengradspolynomier og parabler
•Toppunktsformlen
•Betydningen af koefficienterne i et andengradspolynomium for parablens udseende
•Andengradsligninger (herunder diskriminant)
•Faktorisering af polynomier og polynomiers rødder (primært andengradspolynomier)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse -
Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt
symbolbehandling og problemløsning -
Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og
deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori -
Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og
kompetencer inden for kernestoffet -
Anvendelse af polynomiel regression
Karakteristiske egenskaber ved polynomier og deres grafiske forløb
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Plangeometri
Eleverne kender efter forløbet til:
•Afstand mellem to punkter og midtpunkt for linjestykke mellem to punkter
•Retningsvektorer, normalvektorer og linjens parameterfremstilling
•Linjens ligning (på formen ax + by + c = 0)
•Ortogonale linjer og en linjes hældningsvinkel
•Afstand fra punkt til linje
•Cirklens ligning og cirklens parameterfremstilling
•Skæringspunkter mellem linjer og cirkler samt cirkeltangenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk
beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at
svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og
deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
Kernestof og supplerende stof
Linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialregning
Grænseværd og kontinuitet.
Definition af differentialkvotienten, bevis for specifikke differentialkvotienter,
regneregler for differentiation, omtale af varierende former for notation. Brug af CASværktøjer.
Metoder til at finde tangentens ligning, monotoniforhold og ekstremumspunkter,
vendetangenter.
Brug af differentialregning i optimeringsopgaver. (Der blev lavet et lille miniprojekt i
optimering)
Differentiation af potens, logaritme og eksponentialfunktioner, og trigonometriske
funktioner - dog uden beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - At træne anvendelse af matematiske ræsonnementer og bevisførelse - bevisførelse
ved små tavler.
At arbejde med problemer, hvor matematikken kan give et svar
(optimeringsopgaver).
At arbejde med matematiske modeller - specielt modeller, der er tidsafhængige, og
undersøge væksthastigheder.
- Projektarbejde - Miniprojekt i optimering.
(Der bygges kasser, hvor rumfanget skal optimeres)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Trigonometriske funktioner
Eleverne kender efter forløbet til:
•Enhedscirklen
•De trigonometriske funktioner cosinus, sinus og tangens
•Udvalgte overgangsformler mellem trigonometriske funktioner
Harmoniske svingninger (herunder ligevægtsstilling, amplitude, vinkelhastighed, faseskift,
fase, periode og faseforskydning)
•
•Grader og radianer
•Inverse trigonometriske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af
variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med
matematisk indhold
Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt
symbolbehandling og problemløsning.
Kernestof og supplerende stof:
Karakteristiske egenskaber ved trigonometriske funktioner og deres grafiske forløb
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning
Der arbejdes med sandsynlighed og kombinatorik herunder binomialkoefficienter. Der arbejdes med stokastisk variabel, middelværdi og spredning, herunder arbejdes der med den binomialfordelte stokastiske variabel. Normafordelingens approximation til binomialfordelingen. og konfidensintervaller. Der ses også på binomialtest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Fra lærerplan:
-anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog.
- anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Renter og annuiteter
Forløbet er behandlet som projektarbejde:
Eleverne kender efter forløbet til:
•Procentregning
•Rentesregning og renteformlen
•Gennemsnitlig rente
•Omregning af rentefod ved forskellige tidsperioder
•Indekstal
•Annuitetsopsparing og annuitetslån
•Årlig omkostning i procent (ÅOP)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af
variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med
matematisk indhold
Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale
eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage
fremskrivninger
Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder
Kernestof og supplerende stof
Procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
Begreber og metoder fra diskret matematik
Opsparings- og gældsannuitet
- Projektarbejde - Der er fokus på, at eleverne selvstændigt prøver at sætte sig ind i emnet. Opgaver
med relation til virkeligheden regnes.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition med mere
Her har vi et lille historisk forløb om Pythagoras sætning (https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=mathematica+pythagoras&&mid=490DE20251E8B3D750AE490DE20251E8B3D750AE&mmscn=mtsc&aps=169&FORM=VRDGAR) :The Theorem Of Pythagoras.
Desuden repeteres der til både mundtlig og skriftlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375134",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375134",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375134"
}