Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Ps/Ps_B1_3g (3g Ps/B1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ind i voksenlivet
Kort introduktion:
I dette forløb har vi haft fokus på, hvilke udfordringer, der opstår, når man går fra ungdomslivet og ind i voksenlivet, herunder hvilke krav, der stilles i voksenlivet. Vi har arbejdet med emner som identitet, præstationskultur, og hvilke krav der opstår på nutidens arbejdsmarked, og hvordan det kan udløse stressreaktioner. Her har vi også arbejdet med copingstrategier.
Vi har arbejdet med relationer i voksenlivet, parforhold, hvor vi har set på, hvad kærlighed består af og hvornår parforhold bliver nedbrydende og skadeligt (psykisk vold).
Vi har derudover haft et personlighedsmæssigt perspektiv, hvor vi har arbejdet med forklaringer på, hvorfor vi er forskellige som mennesker, og snakket om, hvor fastlagte vores personlighedstræk er, når vi kommer ind i voksenlivet. Her har vi kigget på betydningen af arv og miljø.
Til slut har vi arbejdet med det globaliserede samfund, hvad det vil sige at have en tokulturel identitet og hvilke problemstillinger, det kan skabe, når man skal indgå i samfundet.
I dette forløb har eleverne lavet et interview, hvor de har undersøgt et selvvalgt emne i vores forløb.
MATERIALE
Ungdom
Konkurrencestaten og præstationskulturen
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje
Ungdom og senmodernitet
Tvangen til at vælge 5424
Unge i konkurrencestaten 5414
”Unge oplever et stort pres” Psykiatrifonden
https://psykiatrifonden.dk/goer-vi/projekter-kampagner/sig-hoejt/unge-oplever-stort-pres
Dokumentar Limbo - når sabbatår er fucked (1) (2019).
Voksenlivet
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje
Voksenlivet 5488
Erik Erikson 5497
Udviklingspsykologi
Erik H. Erikson 5052
Arbejdsliv
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje
Stress og coping
Fra industriarbejde til service- og vidensarbejde 5572.
”Gymnasielærer: Det er et samfundsproblem, når vi, der arbejder med mennesker, bliver syge af vores job” Information 21. november 2018.
”Ny undersøgelse: Her er de mest og mindst stressede job” Tv2.dk, 3. maj 2017.
Stress og coping
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje
Stress og coping
Coping 5806
”Mit arbejde, som sygeplejerske, gjorde mig syg” Netavisen Pio 27. januar 2020
Kærlighed og tiltrækning
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje
Forelskelse og kærlighed
Kærlighedens tre komponenter 5474
Hvem bliver vi tiltrukket af? 5473
Eksempler fra ”Mads og monopolet”
Uddrag fra Psykologiens veje, Evolutionspsykologi, Seksuel selektion og partnervalg P.ID 5674.
Uddrag fra ”Freuds fodspor”, Politiken 10. august 2002.
Psykisk vold
Hvad er psykisk vold?
https://psykologeridanmark.dk/2020/09/hvad-er-psykisk-vold/
”Nikolaj prøver stadig at forstå, hvordan han endte med at blive så bange for sin kone” Information 23. august 2024.
Dokumentar ”Fanget i et farligt forhold - den usynlige vold” (2) Den usynlige vold. Tv2 2021
Personlighedspsykologi
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje
Personlighedspsykologi
Menneskets dobbelthed 4851
Professor i neuropsykiatri: Halvdelen af din personlighed er ren genetik Politiken 10. mar. 2018
Kultur og det globaliserede samfund
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje
Kulturmøder og kulturforskelle
Kulturmøder 5556
Kashifa Ahmad Hussain, Ukendt
Opsamling
”Modgang i barndommen følger med ind i voksenlivet” Sdu.dk (BMJ Global Health.)
https://www.sdu.dk/da/sif/ugens_tal/16_2021
”Prinsesser fra blokken -otte år senere” Dr (2024)
Feltarbejde
Interview
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje
Psykologiske feltundersøgelser
Interview 5649
Videnskabsteori og metode
Interview 5763
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Retspsykologi
Retspsykologi
Kort introduktion:
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige forklaringer på, hvad der skaber kriminel adfærd. Vi har arbejdet med motiver, psykologiske og samfundsmæssige forklaringer, og afdækket forskellige typer af gerningsmænd, og hvilke typer af ofre, de går efter. Ligeledes har vi arbejdet med kønsforskelle.
Eleverne har lært om mentalobservationer, og vigtigheden af disse, da det har indflydelse på strafudmålingen, om man f.eks. har en psykisk sygdom.
Ligeledes har vi arbejdet med vidnepsykologi, hukommelsen som rekonstruerende, hvorfor vidneudsagn er problematiske, hvis man f.eks. har været underlagt høj stress i situationen eller påvirkning fra andre vidner, og det problematiske ved at udpege gerningsmænd. Vi har også haft fokus på børns vidneudsagn, og hvordan man kan påvirke børn over tid ved at stille de samme spørgsmål igen og igen.
MATERIALE
Intro
Om mentalobservationer
Magnus Riisager PsykB, Frydenlund 2023, s. 309-315.
Dokumentar ”I sindet på en forbryder” Garagemorderen (4) Tv3 (2024).
Kønsforskelle
Riisager, s. 330-336.
Dokumentar ”Når mænd slår kvinder ihjel” (2) DR1 (2019).
Motiver
Samfundsmæssige årsagsforklaringer
Riisager, s. 350-355.
Tine Wøbbe & Mette Brandt-Christensen Forbrydelsens sind, Politikens Forlag 2022.
s. 186-200, ”Jonathan, 36 år, gidseltagning”.
Gerningsmandsprofiler
Riisager, s. 356-361.
Dokumentar, Danske mord 2022 (selvvalgte afsnit).
Vidnepsykologi
Hukommelsens (u)pålidelighed
Riisager, s. 364-365, 371, 374-377.
Jennifer Tomson-sagen, CBS News
Eyewitness Testimony Part 1
Eyewitness Testimony Part 2
”Øjenvidner påvirkes nemt til at vidne forkert” Videnskab.dk 29. oktober 2009.
”Børn er ikke altid troværdige vidner” Information 8. januar 2013
Dokumentar ”Farlige forklaringer” Dr (2003) (uddrag).
Fordomme
Riisager, s. 381-391
Løgne - og hvordan man opdager dem.
Riisager, s. 399-406.
The Case of Chris Watts - pt. 1
https://www.youtube.com/watch?v=Xfg861hO-Ag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Krigspsykologi
Forløb: Krigspsykologi
Kort introduktion:
I dette forløb har vi arbejdet med, hvilke psykologiske belastninger soldater er udsat for i krigssituationer. Vi har taget udgangspunkt i Lars R. Møllers teori om fysisk, kulturel og moralsk afstand og frakoblingsmekanismer, som giver et billede af, hvornår det er særligt svært at slå ihjel.
Vi har arbejdet med socialpsykologiske mekanismer i krigssituationer, herunder begreber som deindividuation, gruppepolarisering og konformitet.
Vi har ligeledes set på, hvad der sker efter hjemkomst, hvordan soldater kan udvikle PTSD og have svært ved at fungere i en normal hverdag. Her har vi bl.a. arbejdet med klassisk betingning som forklaring på, hvordan mange hverdagsting kan være triggere, når man har et traume. Vi har også arbejdet med forsvarsmekanismer for at forstå, hvordan soldater kan skærme sig selv psykisk efter hjemkomst.
Materiale
Fysisk, moralsk og kulturel afstand
Film Armadillo (2010)
Lars R. Møller, Vi slår ihjel og lever med det, Informations Forlag 2010, uddrag.
”Russiske soldater flygter på cykler og nægter at kæmpe. Det handler om at redde sit eget liv” Berlingske 14. september 2022
Ondskabens psykologi
Moralsk frakobling
Psykologiens veje, Ondskab, Moralsk frakobling 5628.
”Lynndie England kendt skyldig i mishandling” Politiken.dk 2. maj 2005
”Otte år efter fangemishandling: Abu-Ghraib soldat fortryder intet” Politiken 23. marts 2012
Remembering the Abu Ghraib torture scandal
https://www.youtube.com/watch?v=cnSiLM0j1Nw
Socialpsykologiske processer
Selvvalgte fokuspunkter I Psykologiens Veje, Socialpsykologi
Forsvarsmekanismer
Psykologiens veje, Psykoanalysen, forsvarsmekanismer 4885.
Lars R. Møller, Vi slår ihjel og lever med det, Informations Forlag 2010, uddrag fra interviews.
Klassisk betingning
Adfærdsterapi
Psykologiens veje, Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori
Pavlov og den klassiske betingning 5163
Watsons behaviorisme 5162
Adfærdsterapi 5159
Lars R. Møller, Vi slår ihjel og lever med det, Informations Forlag 2010, uddrag fra interviews.
PTSD
Sårbarhed og resiliens
Psykologiens veje, I-bog, Kriser og kollektive katastrofer, Posttraumatisk belastningsreaktion 5588
At komme over krisen 5587
”Ødelagt soldat: Jeg kan ikke sove eller fungere socialt - ødelagt af krig” YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=0-91GajF1Hc
”Krig gør noget ved én” Hus Forbi (dato ukendt)
”Soldaters psykiske krigsskader kommer af kampsituationer” Videnskab.dk 13, november 2009.
Opsamling
Film Brødre (2004)
”Professor og filosof: I krig kan mennesker begå grusomheder, de ellers aldrig nogensinde kunne finde på”, Kristeligt Dagblad 17. marts 2022.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Et liv i balance
Et liv i balance? - lykke og trivsel
Kort introduktion:
I dette forløb har vi arbejdet med, hvad der kendetegner det gode liv. Vi har arbejdet med, hvordan man selv har en indflydelse på følelsen af lykke, bl.a. ud fra Viktor Frankls teori og Svend Brinkmanns teori om vende sig ud ad mod verden. Vi har arbejdet med sundhedspsykologi, og hvordan bestemte personlighedstyper har højere risiko for f.eks. hjerte-kar-sygdomme eller kræft.
Vi har arbejdet med betydningen af sociale relationer og fællesskaber, og hvordan ensomhed også kan påvirke ens helbred.
Sidst og ikke mindst har vi arbejdet med klinisk psykologi, og hvilke udfordringer man oplever i det daglige, når man bliver begrænset af en diagnose.
I dette forløb har eleverne lavet en feltundersøgelse, hvor de måtte bruge en selvvalgt metode og derefter skrevet rapport og holdt oplæg.
Materiale
Introduktion: Hvad er et godt liv? Dokumentar ”Verdens lykkeligste land” DR2 (2018)
https://www.dr.dk/drtv/serie/verdens-lykkeligste-land_6883
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2017, ”Er rige mennesker lykkelige?” P.ID. 5373.
Eksistentiel og humanistisk psykologi Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2017, eksistentiel og humanistisk psykologi,
Viktor E. Frankl 5389.
”Der er ikke noget i vejen med pessimisme. Det er en del af dét at være menneske” Videnskab.dk 1. januar 2023.
Svend Brinkmann «Deadline: Brinkmanns blik på trivselskrisen blandt unge» DR 3. januar 2023.
Unge og mistrivsel
Ensomhed Temaer til psykologi, Christian Skjødt Pedersen, Systime, Ensomhed P.ID 144.
”At indrømme, at jeg er ensom, er simpelthen for pinligt, når man er ung” Jyllands-posten.dk 17.12.2017
Sundhedspsykologi Flemming B. Olsen, Kulturen og det sociale liv, Frydenlund (2007).
s. 441, 444-450.
Personlighed og sygdom
Sundhed og sociale forskelle ”Meget har forandret sig på 10 år: Her er professor Bente Klarlunds bedste råd til et langt liv uden sygdom” Berlingske.dk 9. september 2021.
Dokumentar” En syg forskel” (1) DR 2016
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2017,
Psykiske lidelser
Dyssocial personlighedsforstyrrelse Klinisk psykologi,
Nervøse tilstande 5615
Affektive lidelser 5613
Skizofreni 5614
Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt, supplerende tekster.
Psykopaterne 5114
”Far, mor og skizofreni? 'Vi har de samme mål som alle andre. Vi har bare en lidt længere vej derhen'”
Dr.dk 24. oktober 2019
”Ung om ensomhed: Svært at tage kontakt til andre, når man har vænnet sig til at være alene” Information 28. september 2020.
”Jannik er vågen i et mareridt”
https://www.youtube.com/watch?v=XviGuB9FVrU
”Skizofreni”
https://www.youtube.com/watch?v=hOvypH6L7_I
”Jeg har skizofreni: Hvad tænker du om mig?
https://www.youtube.com/watch?v=AdCy3YZVWo0
Psykopat Tjekliste
”Derfor er kvindelige psykopater svære at spotte”, Videnskab.dk 4. februar 2023.
Dahl & Dalsegg, Charmør og tyran (2002) (Caseuddrag)
Dokumentar
Dokumentar ”Tvunget af tanker” (1) DR1 2007
”Når mor eller far er psykisk syg” DR 2020
Feltundersøgelser
Ole Shultz Larsen, Psykologiske feltundersøgelser" P.ID. 5642
Rapportskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Misbrugets magt
Misbrugets magt
Kort introduktion:
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige psykologiske retninger, der kan forklare en øget sårbarhed i forhold til at ende i et misbrug. Her har vi kigget på udviklingspsykologi, personlighedspsykologi og socialpsykologi, hvor vi også har fået repeteret nogle fagbegreber fra c-niveau. Derudover har vi arbejdet med humanistisk psykologi (Maslow), og hvor vigtigt det er at skabe en mening og samvær med andre i sin dagligdag. Dette understøttes af rottestudier, der er mindre tilbøjelige til at indtage heroin, hvis de har adgang til andre rotter og et stort legeområde (TED TALK).
Vi har også arbejdet med et neuropsykologisk perspektiv (belønningscenteret), hvor det bliver tydeligt, hvor nemt det er at blive afhængig meget hurtigt, også selvom man ikke nødvendigvis har oplevet mangler eller belastninger i sit liv (f.eks. ”Jens på livsfarlige piller”).
Sidst i forløbet har vi bredt det mere ud og talt om mange forskellige former for misbrug, som f.eks. gaming eller sex.
Materiale
Dokumentar om opioider
”Jens på livsfarlige piller” Tv2 (2024).
Intro
”Brødrene Anders og Benjamin har været på stoffer, siden de var børn – men nu skal det være slut” Dr.dk 11. maj 2019
”Da Nikolaj kom i lære som kok stak misbruget helt af: Jeg tænker på coke hver eneste dag” Dr.dk 4. maj 2019
”Michelle og Stephanie er søstre og narkomaner: Vi skal bare kigge på hinanden – så fixer vi igen”, Dr.dk 30. april 2019.
Udviklingspsykologi
Barndommens indvirkning på udviklingen af misbrug.
Opsamling på teorier gennemgået på c-niveau
“Everything you think you know about addiction is wrong”
http://www.ted.com/talks/johann_hari_everything_you_think_you_know_about_addiction_is_wrong
”Et liv med misbrug: Jeg blev født fuld” Ude og hjemme 15. maj 2018
Dokumentar ”Misbrug - Kenneth” Tv2 2018
Socialpsykologisk perspektiv.
Opsamling på teorier gennemgået på c-niveau
Social indlæringsteori
Social-kognitiv læringsteori
Model-indlæring
Self-efficacy
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2017, Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori.
Social indlæringsteori 5157
Social-kognitiv læringsteori 5809
Bandura's Bobo Doll Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=dmBqwWlJg8U&t=19s
Humanistisk psykologi
Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2017, Eksistentiel og humanistisk psykologi.
Den humanistiske psykologi 5386
Maslows behovshierarki 5385
Neuropsykologi
I-bog, Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2017, Neuropsykologi.
Hjernens belønningssystem 5322.
”Hjernen er på stoffer”, Berlingske, lørdag 3. april 2010
”Stoppet efter 7 år med hashmisbrug”. Læserbrev fra Netstof.dk 20. april 2015 ”
Personlighedspsykologi
I-bog, Ole Shultz Larsen, Psykologiens veje, Systime 2017
Den forsigtige og den risikovillige type 4852
Hans Eysencks personlighedsteori 4847
”Martin har været kokainmisbruger i 20 år: Jeg får aldrig min ungdom igen”
https://www.youtube.com/watch?v=zjPfs7ro0QY
Sexafhængighed
Dokumentar ”Afhængig af sex” Tv2 2008
”Porno gør mænd handlingslammede” Videnskab.dk 18. december 2012.
Projektarbejde
Selvvalgte emner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375148",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375148",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375148"
}