Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Bi/Bi_B2_3g (3g Bi/B2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Søen som økosystem
Forløbet omhandler søen som økosystem. I forløbet repeteres grundlæggende begreber inden for økologi, og disse bruges sammen med nye med specielt henblik på søen, herunder skelnes mellem den oligotrofe og den eutrofe sø. Desuden arbejdes med de biokemiske processer, her med fokus på fotosyntesens delprocesser.
I forløbet lægges fokus på at anvende fagbegreber og figurer, at formidle biologisk viden mundtligt samt at udføre undersøgelser i felten.
Indhold:
- Cellebiologi: Opbygning af pro- og eukaryoter, skelnen mellem bakteriecelle, dyrecelle og plantecelle, her med specielt fokus på kloroplast
- Fotosyntese: Lysprocesserne + Calvins cyklus
- Fødekæder og energistrømme
- Stofkredsløb (C, P, N)
- Søen som eksempel på økosystem, herunder den oligotrofe og den eutrofe sø
- Søforurening og -resutaurering
Øvelser:
- Byg dit eget økosystem
- Undersøgelse af Trekløversøen
Materiale:
- Skadhede et al. (2024). Yubio B (e-bog) (s. 16-19 + 26-30 + 391-403 + 408-421 + 433-438 + 461-465 + 642 + 644-648)
- Søndergård (2007). Næringsstofdynamik i søer - med fokus på fosfor, sedimentet og restaurering af søer. Danmarks Miljøundersøgelser. Aarhus Universitet (s. 37-43)
http://www2.dmu.dk/Pub/DSc_MS_DK.pdf
Dokumentar:
- Jørgensen & Semler (2015). Mange bække små - en film om livet i de ferske vande. De ferske vande. DR.
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000034000&s=43438021&n=9&o=hits
- Lemire & Rose (2014). 1000 dage for verdens natur (E08) - Mission biodiversitet. DR2.
https://mitcfu.dk/Materialer/CurrentLoan
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. Undersøgelse af Trekløversøen (Screencast)
|
18-09-2024
|
1. Dit eget økosystem
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2 Energi til kroppen
Fysiologiforløb omhandlende hvordan kroppen får energi med fokus på fordøjelsessystemet. Forløbet har relation til og bliver en udbygning af forløbet om hjerte-lungekredsløbet, som eleverne har arbejdet med på c-niveau.
I det skriftlige arbejde trænes at skrive rapport, her med fokus på databehandling i Geogebra (matematiske modeller) samt analyse og fortolkning af data.
Indhold:
- Kulhydrat, fedt og protein (monomere og polymere former), her med specielt fokus på kulhydraterne.
- Enzymer og enzymaktivitet (med specielt fokus på fordøjelsesenzymerne).
- Fordøjelsessystemet (organer og kirtler), herunder mekanisk og kemisk nedbrydning af maden.
- Blodglukoseregulering, herunder hormonerne insulin og glukagon.
- Diabetes type I og II.
- Respiration og gæring, her med fokus på glykolysen samt laktat-/ethanolgæring.
Forsøg:
- Spytamylase
- En fest med gær (ballonforsøg) - induktivt
- Motions påvirkning af blodglukosen
Materiale:
Grundbog:
- Skadhede et al. (2024). Yubio B (e-bog) (s. 97-103 + 110-118 + 124-128 + 617-631).
Supplerende:
Artikel:
- Kostecki (2018). Du er, hvad du…fodrer dine tarmbakterier med. Hjerteforeningen.
Video:
- Biotech Academy. Biostriben (2024a): https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/
- Biotech Academy. Biostriben (2024b): https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biostriben-gymnasie-respiration/#1516015617750-7ecfee8d-6d07
Dokumentar:
- Aamann & Frisk (værter) (2015): Madmagasinet: Kulhydrater. DR1
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000034110&s=43466860&n=1&o=hits
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. Spytamylase
|
11-10-2024
|
4. Blodsukkermåling (rapport)
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 Kroppens kommunikation
Forløbet omhandler kroppens kommunikationsformer, herunder nervesystemet og hormonsystemet. Der arbejdes med opbygningen af de to systemer, herunder nerveceller og hormoner. Der arbejdes med systemernes normale funktion, men også hvad der sker, når systemerne bringes ud af ligevægt, herunder hvordan rusmidler påvirker nervesystemet, og hvordan hormonforstyrrende stoffer påvirker hormonsystemet. Forløbet sætter desuden fokus på samspillet mellem de to systemer i tematisk arbejde omkring hukommelse og stress. I det skriftlige arbejde er der fokus på metode (dafnierforsøg). Desuden arbejdes der med formidling af tillært stof i miniprojekt omkring stress.
Indhold:
- Nervesystemets opbygning: CNS og PNS, herunder det somatiske og autonome nervesystem.
- Neuronets opbygning i soma, akson og synapse.
- Nervesignalet: Det elektriske signal (aktionspotentialet) og det kemiske signal (transmitterstoffer)
- Rusmidlers påvirkning af nervesystemet
- Hormoner opbygning og virkning: Regulerende hormoner, overordnede hormoner og effektorhormoner, fedtopløselige og vandopløselige hormoner.
- Feedbackmekanismer: Positiv og negativ feedback
- Hormonforstyrende stoffer, herunder stoffer med agonistisk og antagonistisk effekt
- Kortvarig og langvarig stress
Øvelser:
- Drik en dafnier under mikroskopet (rusmidlers påvirkning af hjerterytme)
- Fingerlabyrint (hukommelsesøvelse m. stresspåvirkning)
- Diverse sansefysiologiske småøvelser
Materiale:
- Skadhede et al. (2024). Yubio B (e-bog) (s. 156-169 + 570-579)
- Bidstrup et al. (2022). Tema: Stress. I: Fysiologibogen. Systime (2. udg., ibog)
- Selvfunden teori om et udvalgt rusmiddel
Artikler:
- Hansen et al. (2007). Fisk på p-piller. Aktuel Naturvidenskab 5: 8-11
- Lilleøre (2020). Hvordan reparerer jeg bedst min hjerne efter stress? videnskab.dk
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvordan-reparerer-jeg-bedst-min-hjerne-efter-stress/
- Sonne (2019). Hvad er stress? Og hvad sker der i kroppen, når man er stresset? videnskab.dk
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-stress-og-hvad-sker-der-i-hjernen-og-kroppen-naar-man-er-stresset/
Dokumentar:
- Stress (2019). Din hjärna (afsnit 1) SVT1
https://mitcfu.dk/Search?s=titel%3A%20Stress&mode=2
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A5: Dafnierforsøg
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 Kroppens forsvar
Forløbet omhandler mikroorganismer og immunforsvaret. I forløbet arbejdes med opbygningen af bakterier og vira samt vækst, herunder undersøges antibiotikaresistens hos bakterier. I forløbet arbejdes med opbygningen samt funktionen af immunforsvaret, herunder hvad der sker ved en infektion med en bakterie eller en virus. I forløbet ses der desuden på, hvordan man forebygger infektioner samt diagnosticerer dem.
Indhold:
- Bakterie og vira
- Vækstfaktorer og vækstfaser
- Immunforsvarets opbygning: Indre og ydre, specifikt og uspecifikt, cellulære og ikke-cellulære komponenter (antistoffer)
- Antibiotikaresistens
- Vaccinationer
- ELISA
Øvelser:
- Test for resistens (selvvalgte produkter + antibiotika)
- ELISA (hiv)
Materiale:
- Skadhede et al. (2024). Yubio B (e-bog) (s. 24-25 + 531-541 + 543-549)
- Vase (2013). Antibiotikaresistens. I: Bakterier og antibiotikaresistens. Biotech Academy (opdateret 2024)
https://www.biotechacademy.dk/antibiotika-og-resistens/
Artikel:
- Sjøgren (2021). Mikrober har magt til at gøre dig syg - og holde dig rask. Aktuel Naturvidenskab 3: 18-23.
Film:
- Body bio (12) - Blodet og kroppens selvforsvar (1992). DR1 [UDDRAG: 19:00-39:00]
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000015525&s=43437353&n=7&o=hits
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A6 ELISA
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 Livets kode
Forløbet omhandler hovedsageligt genetikken. I forløbet arbejdes med opbygningen og funktionen af arvematerialet, nedarvningsprincipper for et- og togensnedarvning samt genteknologi til bestemmelse af genetiske profiler. I denne forbindelse diskuteres etiske problemstillinger ved brug af genteknologiske metoder f.eks. i forbindelse med kunstig befrugtning og fosterdiagnostik. Disse genteknologiske muligheder sættes i kontrast til livets udvikling gennem den naturlige selektion. Forløbet er opbygget som et projekt, hvor eleverne løbende har fokus på den samme monogene sygdom som et eksempel på en nedarvning.
Indhold:
- DNA og RNA
- DNA-replikation
- Celledeling: Mitose og meiose
- Det centrale dogme: Proteinsyntese (transskription og translation)
- Mutationer på gen- og kromosomniveau
- Mendels 1. og 2. lov
- Autosomal og kønsbunden nedarvning
- Recessiv og dominant nedarvning, herunder ufuldstændig og co-dominans
- Krydsningsskemaer og stamtavler
- Epistasi
- DNA-ekstrahering, PCR, elektroforese
- Kunstig befrugtning og fosterdiagnostik
- Hanlig og hunlig kønshormonregulering
- Evolutionsteorien, variation og naturlig selektion, tilpasning til miljøet, artsdannelse
Forsøg:
- Isolering af DNA fra frugt
- Farvelade-elektroforese (case: hyperkolesterolæmi)
- Dissektion af svinebør og ægudtagning
Materiale:
- Skadhede et al. (2024). Yubio B (e-bog) (s. 39-45 + 189-201 + 211-215 + 273-279 + 285-296 + 299-333 + 342-349).
- Selvfunden teori om arvelig sygdom
Artikel:
- Fenchel (2006). Evolutionslæren. Aktuel Naturvidenskab 3: 12-14.
Dokumentar (CFU):
- Rasmussen (tilrettelægger) (2015). Har Malou det dødelige gen? DR2.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Har%20Malou%20det%20d%C3%B8delige%20gen?&orderby=title&SearchID=c3d5d4db-d289-4c53-bfe7-5bac35de69dc&index=1
Videoer: Biotech Academy
- Metoder - PCR
https://www.youtube.com/watch?v=B1MPUZAAmsM
- Metoder - Gelelektroforese
https://www.youtube.com/watch?v=WWYPPhrxsTM
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A7 Nedarvning af sygdom
|
08-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6 Kroppen i bevægelse
Forløbet omhandler kroppen i hvile og i arbejde med fokus på opbygning og funktion af hjerte, lunger og muskler. Desuden undersøges betydningen af kondition for vores sundhed.
Indhold:
- Åndedrætssystemet: gasudvekling, ind- og udånding.
- Blodkredsløbet: Det store kredsløb, det lille kredsløb og hjertets eget kredsløb.
- Muskelsystemet: Muskeltyper, muskelkontraktion (tværbroscyklus)
- Kondition og træning
Øvelser:
- Måling af puls (hvile/arbejde)
- Bestemmelse af kondital (cykel)
Materiale:
- Skadhede et al. (2024). Yubio B (e-bog) (s. 57-78 + 241-247 + 249-260).
Videoer (Biotech Academy):
- Muskler og muskelkontraktion del 1
https://www.youtube.com/watch?v=ebKpegjq9tI
- Muskler og muskelkontraktion del 2
https://www.youtube.com/watch?v=SoFzP6uAXso&t=8s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375151",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375151",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375151"
}